واکاوی عامل خروج نیروهای مُستعد و مُتخصص از اصفهان

اصفهان- گیاه نیوز-  مهمترین عامل مهاجرت و خروج نُخبگان و نیروهای مُستعد و مُتخصص از اصفهان شرایط اقتصادی موجود، پرداخت حقوق حداقلی و بی‌توجهی به منابع انسانی است که در ماه‌های گذشته خلا بزرگی در حوزه منابع انسانی این استان ایجاد کرده است.

محمد کرمانی روز شنبه در نشست خبری دومین نمایشگاه کار اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: نرخ بیکاری در حوزه استعداد منابع انسانی اصفهان ۷۰ درصد است، یعنی ۷۰ درصد افراد دارای استعداد در این استان نمی‌توانند جذب بازار کار شوند.

وی ادامه داد: امروز مسئاله منابع انسانی به نُقل همه محافل کسب و کار در اصفهان تبدیل شده است اما کاری عملی در این حوزه برای گره‌گشایی از کارجو و کارفرما انجام نمی‌شود.

مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی سفید اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان با وضعیت عجیبی در حوزه اشتغال روبروست و شغل برای نیروی کار ساده وجود دارد اما کارجو نیست و برعکس در زمینه نیروی تحصیلکرده یا متخصص، کارجو وجود دارد اما شغل مناسب یافت نمی‌شود.

کرمانی بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی اصفهان از این واقعیت که برای فضای کاری هم از لفظ «بازار کار» استفاده می‌شود، بسادگی می‌گذرند و توجهی به چرایی استفاده از کلمه بازار نمی‌کنند.

به گفته وی، بازار نیاز به برندسازی، استراتژی، تحلیل رُقبا، فرایند فروش، شبکه فروش و تامین دارد اما تنها چیزی که در اصفهان اهمیت یافته، قیمت‌گذاری(حقوق و مزایا) است.

مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی سفید اصفهان گفت: بیشتر کارفرماها در اصفهان می‌خواهند با سرمایه‌گذاری زیاد نشان دهند که محصولشان بهترین کالاست اما برای آنکه بگویند ما جای خوبی برای کار کردن هستیم، عملاً فعالیت چندانی انجام نمی‌دهند.

کرمانی اضافه کرد: توجه نداشتن کافی بنگاه‌های بزرگ و کوچک اصفهان به موضوع منابع انسانی، مهمترین دلیل برگزاری نمایشگاه کار در این استان است.

مدیر رشد بازاریابی «جاب ویژن اصفهان» نیز گفت: بر اساس آخرین آمار، بیش از ۶ هزار سازمان، شرکت و کارگاه صنعتی در اصفهان در جستجوی کارجویان هستند و این سازمان‌ها اغلب در رشته‌های تولیدی صنعتی، تجارت و بازرگانی، فناوری اطلاعات، خدمات مهندسی، اینترنت و تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند.

به گزارش گیاه نیوز دومین نمایشگاه کار اصفهان از یازدهم تا سیزدهم دی جاری با حضور شرکت‌ها و سازمان هایی از جمله ایرانیکارت، ایریسا، جان گروپ، پیشگام رایان، سپاهان باتری و پتروآیریک در مُصلای بزرگ اصفهان برگزار خواهد شد.

نمایشگاه کار رویدادی است که بر ارتباط مستقیم کارجو با کارفرما(بنگاه‌های کسب و کار) تمرکز و برای ایجاد ارتباط دوسویه بین این عوامل تلاش می‌کند.

کارجویان و بطورکلی علاقمندان می‌توانند ضمن بازدید از غرفه سازمان‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه، بی‌واسطه و رودررو با منابع انسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها گفت وگو کنند و در کنار آشنایی با فضای کاری و فرهنگ سازمانی هر شرکت، در صورت تمایل به استخدام در هر کدام از آنها، پیشینه و سوابق کاری(رزومه) خود را متناسب با موقعیت‌های شغلی موجود در نمایشگاه، ثبت و ارسال کنند.

استان اصفهان با پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر جمعیت، شامل یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۳۶۶ نفر جمعیت فعال است که از این تعداد یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۵۶۹ نفر شاغل و ۲۵۹ هزار ۷۹۷ هزار نفر بیکار هستند.

بر اساس آخرین آمار، یک میلیون و ۹۰ هزار نفر کارگر بیمه شده در استان اصفهان وجود دارد که با در نظر گرفتن خانواده‌های آنها، ۶۴ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *