Blog

آرزوی سلامتی برای خاک،آب،محیط زیست وانسانها درسال 1403

گیاه نیوز:سال نو می‌شود
زمین نفسی دوباره می‌کشد
برگ‌ها در می‌آیند و گل‌ها لبخند می‌زنند
پرنده‌های مهاجر برمی‌گردند
و در این رویش سبز دوباره زمین سلامت می‌کند و ابر‌ها درودتان می‌رسانند
و انتهای این قصه سرد و سفید
همیشه سبز خواهد بود
سال نو مبارک

فوایدوعوارض خاکشیروطریقه مصرف آن برای بیماری ها

کاربرد های خاکشیر در طب سنتی و انواع خواص خاکشیر برای کبد خاکشیر یکی از گیاهان…

حفاظت از منابع طبیعی تعطیل پذیر نیست؛ حتی در ایام نوروزی!

گیاه نیوز:رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در چهارمین جلسه شورای راهبری سازمان منابع طبیعی…

۱۵ لغایت ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲
روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری گرامی باد

گیاه نیوز : برای نخستین بار توسط جولیوس استرلینگ مورتون (J.Sterling Morton) از ایالت نبراسکای آمریکا تاریخ ۱۰ آوریل ۱۸۷۲ به عنوان روز درختکاری انتخاب شد. در ایالات متحده بعدها این روز (Arbor Day)، به چهارمین جمعه آوریل، منتقل شد.

در ایران، ۱۵ اسفند ماه به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده است.

گونه های نهالی که درجنگل های ایران کاشته می شود عبارتند از:

جنگل‌های هیرکانی
استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، سمنان و خراسان شمالی
گونه‌های توسکا، راش، انجیلی، سرخدار، زربین، شمشاد، بلوط، افرا، آزاد و ممرز

جنگل‌های زاگرسی
استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان
گونه‌های بلوط ایرانی، گلابی جنگلی، بنه، پسته وحشی، زالزالک و بادام

جنگل‌های ارسباران
استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل
گونه‌های سیاه بلوط، گیلاس وحشی، فندوق، ازگیل، نارون، سفید بلوط و ذغال اخته

جنگل‌های خلیج فارس – عمانی
استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان
گونه‌های کهور، چندل، آکاسیا، کُنار و حرّا

جنگل‌های ایرانی – تورانی
استان‌های البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کرمان، جنوب کرمان مرکزی و یزد
گونه‌های اُرس، بادام و بنه

برگزاری دوره آموزش مهارتی پرورش قارچ خوراکی

 روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرضا ؛ دوره آموزش مهارتی پرورش قارچ خوراکی با حضور خانم مهندس باقری از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در سالن اجتماعات مدیریت برگزار گردید. در این دوره در خصوص اهمیت پرورش قارچ خوراکی و خواص آن،تجهیزات مورد نیاز سالن پرورش قارچ،تهیه کمپوست، مراحل پرورش قارچ و آفات و بیماریهای موجود در پرورش قارچ خوراکی مطالبی ارائه گردید و در ادامه به سوالات فراگیران پاسخ داده شد.

سرمایه‌گذاری طرح مگافارم صنایع تبدیلی در زمینه پالایشگاه اسانس گیری از گیاهان دارویی

 گیاه نیوز : به گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جهاد کشاورزی :

به منظور بررسی و رفع موانع سرمایه‌گذاری طرح مگافارم صنایع تبدیلی در زمینه احداث پالایشگاه اسانس گیری از گیاهان دارویی  و تولید انواع چاشنی های غذایی و دارویی با حضور آقای دکتر خاوازی قائم مقام وزیر و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی آقای دکتر خاوازی با حضور وی و دکتر برومندی معاون امورباغبانی وزارت، دکتر ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، مهرداد مردامند رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، آقای علی دهقانی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی، دکتر زینلی مجری طرح گیاهان دارویی و روسای ادارات منابع طبیعی و امور اراضی شهرستان مربوطه تشکیل و پس از بررسی طرح وارائه نقطه نظرات، راهکارهای لازم به منظور تسریع در اجرایی شدن طرح اتخاذ شد.

 

پویش سراسری درختکاری سازمان منابع طبیعی با مشارکت بسیج برگزار می شود.

سازمان منابع طبیعی با مشارکت سازمان بسیج، درختکاری هشتم اسفندماه جاری بصورت سراسری و برنامه ملی را با حضور مسؤولین بسیج به محوریت مراسم شهرمقدس قم برگزارشد.

به گزارش گیاه نیوز؛ شصت و چهارمین جلسه ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت صبح شنبه در محل سالن جلسه شهید سلیمانی حوزه رياست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور عباسعلی نوبخت رئیس این سازمان، خدابخشی دبیر کمسیون فرهنگی شورای امنیت ملی، احسان فرهی دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج مستضعفین و با حضور وبیناری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها برگزار شد.

این جلسه با دستور کار آخرین هماهنگی اقدامات اجرایی برای اجرای هرچه باشکوه‌تر مراسم درختکاری در روز سه شنبه هفته جاری؛ هشتم اسفندماه برگزار گردید.

بنا به تفاهم نامه منعقده سازمان منابع طبیعی و سازمان بسیج مستضعفین در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و به منظور تحقق فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر “هر ایرانی، سه نهال” و با توجه به ظرفیت بزرگی که در بسیج مردمی وجود دارد، سازمان بسیج به دلیل ارتباط گسترده ای که با مردم دارد به عنوان حلقه متصل کننده منابع طبیعی و مردم از همه اقشار بسیج (خواهران، برادران، دانش آموزان، دانشجویی، مساجد و… ) همچنین از تمامی تجهیزات و امکانات و ماشین آلات در اختیار بهره خواهد گرفت و در همین راستا مراسم درختکاری هشتم اسفندماه بصورت سراسری و برنامه ملی با حضور فرماندهان سپاه و بسیج به محوریت مراسم شهر مقدس قم برگزار می گردد.
دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج مستضعفین در این جلسه اظهار داشت: برای اجرای هر چه بهتر درختکاری هشتم اسفند، همه برنامه ریزی های لازم از سوی سازمان بسیج و نیز سهم استان‌ها مشخص شده است.
احسان فرهی افزود: برای هر استان، کاشت حداقل ۵۰۰ هزار اصله در دستور کار قراد دارد و از تمامی ظرفیت اقشار بسیج استفاده و برنامه کاشت در محوطه خارج از پادگان ها و در عرصه های ملی اجرا خواهد شد.
همچنین در این جلسه حدود ۶ ساعته، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی ضمن تشکر و قدردانی از تمامی همکاران در تمامی استان ها در تعامل با اقشار بسیج و رده های مختلف سپاه، بر لزوم همراهی و هماهنگی کامل در اجرای مراسم و تامین نهاده برای انجام عملیات کاشت تاکید کرد و ادارات کل استان ها نیز ضمن ارائه گزارش و بررسی مسایل و راهکارها، آمادگی خود را برای اجرای این برنامه اعلام کردند.

زندیان

گیاه «سنا» وخواص درمانی آن درطب سنتی

سنا یک گیاه علفی دارای ساقه و شاخه‌های چوبی با میوه‌های کاغذی و کاملا خشک به رنگ‌های سبز تا قهوه‌ای روشن است که در عربستان، آفریقا و سواحل سومالی تا موزامبیک و هندوستان می‌روید. تنها گونه سنا در ایران با نام محلی کوسن است که علاوه بر ایران در نواحی مختلف آفریقا مانند سودان، مصر، نقاط مختلف صحرا و همچنین در آسیای صغیر نیز می‌روید.

خواص برگ سنا شامل درمان پاک سازی روده و درمان بواسیر است تا تقویت و جلوگیری از ریزش مو. از برگ سنا برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده و هم چنین درمان یبوست نیز استفاده می شود.گیاه سنا را با نام های سنای مکی و سنای حجازی می شناسند. گیاه سنا در دو نوع علفی و درختچه ای وجود دارد. طبع سنا گرم و خشک است.

برگ سنا، مسهلی بسیار قوی است و اغلب به صورت دمنوش استفاده می شود. گیاه سنا، گیاهی گل دار است که از برگ، غلاف بیرونی و پوسته آن به عنوان مسهل و ملین استفاده می شود. این گیاه اغلب در مناطق گرمسیر و نیمه گرم سیر دیده می شود.

به گزارش گیاه نیوز، «سنا» گیاهی علفی است که به دلیل طبع گرم و خشک در طب سنتی کاربردهای بسیاری دارد به‌طور مثال در عواملی همچون مفاصل و بیماری‌های بلغمی، سوداوی، جنون، صرع، درد سر و شقیقه و درد پهلو مفید و ضماد آن در سرکه جهت خارش، بهبودی زخم کهنه و منع ریختن مو و با حنا جهت سیاه کردن مو موثر است. اما به همان میزانی که مصرف این گیاه می‌تواند فوایدی در برخی بیماری‌ها داشته باشد، اما مشکلات اسپاسم و درد در دستگاه گوارش در مصرف مسهل‌های محرک از جمله سنا نیز در مصرف دوزهای بالا اتفاق می‌افتد.

خواص سنا در طب سنتی

  • برای جلوگیری از عوارض جانبی برگ سنا، آن را به مدت دو روز در الکی هشتاد و پنج تا نود و پنج درجه می خیسانند و بعد خشک می کنند. با این روش خاصیت مسهل بودن آن کم نمی شود ولی عوارض آن از بین می رود.
  • برای افراد بزرگ سال و بالغ باید ده تا پانزده گرم برگ سنا را در یک لیوان آب جوش دم کنید. این دمنوش برگ سنا به عنوان مسهل استفاده می شود.
  • می توان از خواص برگ سنا که مسهل و ملین است برای پاک سازی روده ها قبل از انجام برخی از آزمایش ها مانند کولونوسکوپی استفاده کرد.
  • برای از بین بردن عوارض جانبی برگ سنا مانند قولنج، باید  با موادی مانند تخم گشنیز، هل، زنجبیل، گل سرخ یا دارچین مخلوط شود.
  • جوشانده برگ سنا خاصیت مسهلی کمی دارد بهتر است دمنوش برگ سنا را استفاده کرد.
  • استفاده از برگ سنا، درد مفاصلی را که از بلغم و صفرا ایجاد شده باشد نیز درمان می کند.
  • از جمله فواید درمانی برگ سنا استفاده از آن در درمان بیماری های روانی و صرع است.
  • درمان تنگی نفس،نقرس، سیاتیک و تشنج عضله نیز از جمله خواص برگ سنا می باشد.
  • یکی از خواص برگ سنا این است که مسهل بغلم، صفرا  و اخلاط سوخته است.
  • از برگ سنا برای درمان سردردهای کهنه و درد پهلو نیز استفاده می شود.
  • گاهی نیز برگ سنا را در آب می خیسانند و بعد مصرف می کنند.
  • برای دفع کرم معده نیز می توان از فواید برگ سنا استفاده کرد.
  • غلاف میوه سنا نیز مانند برگ سنا خاصیت مسهل بودن دارد.
  • برگ ها و میوه سنا، ملین و مسهل است.

جهت مصرف این گیاه به‌صورت دم‌کرده می‌توان بر روی ۰.۵ تا ۲ گرم از گیاه، آب جوش ریخته و بعد از ۱۰ دقیقه صاف کرده و میل کنید. همچنین می‌توان به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت در آب سرد خیساند و بعد از صاف کردن مصرف کرد. محلول حاصل از روش تهیه‌ای که در آن از آب سرد استفاده می‌شود دارای مقادیر کمتری رزین است که این ماده موجب ایجاد دل درد می‌شود و بعد از ۱۰ الی ۱۲ ساعت اثر خواهد کرد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که مقدار و مدت مصرف دوز میانگین ۲۰ الی ۶۰ میلی گرم سنوزید در روز است و مصرف خوراکی بیش از ۳ تا ۵ روز توصیه نمی‌شود.

مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است و در دوران شیردهی نیز به دلیل اینکه اطلاعات کافی درباره ترشح متابولیت‌های این گیاه در شیر موجود نیست، مصرف آن توصیه نمی‌شود. مقادیر کمی از متابولیت‌های فعال همچون رئین در داخل شیر ترشح می‌شود اما در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، اثرات مسهلی اشاره نشده است.

به همان میزانی که مصرف این گیاه می‌تواند فواید زیادی داشته باشد، مشکلات اسپاسم و درد در دستگاه گوارش در مصرف مسهل‌های محرک از جمله سنا نیز در مصرف دوزهای بالا اتفاق می‌افتد. در موارد نادر، مصرف طولانی مدت این فرآورده می‌تواند سبب آریتمی قلبی، نفروپاتی و تخریب تسریع شده استخوان شود. مصرف در دوز بالای سنا می‌تواند سبب تتانی، ترشح آسپارتیل گلوکزآمین و هیپوگاماگلوبولینمیا شود. مصرف طولانی مدت سنا می‌تواند سبب کاهش الکترولیت‌ها و مخصوصا یون و پتاسیم شود. بنابراین ممکن است هیپوکالمی افزایش آلدوسترون، آلبومینوری، بروز خون در ادرار، مهار حرکات روده و ضعف عضلاتی ایجاد شود. افزایش قدرت اثر گلیکوزیدهای قلبی و داروهای ضد آریتمی نیز در پی کاهش پتاسیم رخ می‌دهد. مصرف طولانی مدت سنا بیش از ۳ بار در روز و به مدت یک سال یا بیشتر می‌تواند سبب تغییر آناتومیک در پرزهای روده آسیب به نورون‌ها و عضلات طولی روده شود.

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، مانند سایر مسهل‌های محرک، این گیاه در انسداد روده، تنگی یا ضعف عضلات روده، مشکلات تشخیص داده نشده شکمی، التهاب کولون، آپاندیست، دردهای شکمی با علت نامشخص، دهیدراتاسیون ( از دست دادن آب بدن) شدید و یبوست‌های مزمن منع مصرف دارد و در کودکان زیر ۱۰ سال نیز نباید استفاده شود.

نکته بسیار مهم این است که به‌طور کلی داروهای ملین موجب کاهش جذب املاح و ویتامین‌های غذایی می‌شوند؛ بنابراین در صورت مصرف مکمل‌های حاوی این ترکیبات حداقل دو ساعت قبل فرآورده سنا مصرف شود.

انتهای پیام

شاخص ۳ شهر در وضعیت پاک/هوای اصفهان ناسالم است

 شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز شنبه بیست و یکم بهمن با میانگین ۱۲۲ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

به گزارش گیاه نیوز،بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه پایش خیابان ۲۵ آبان با ۱۰۱، خیابان استانداری با ۱۰۸، خیابان پروین با ۱۰۶، رهنان با ۱۱۲، خیابان زینبیه با ۱۴۹، خیابان فیض با ۱۲۳ و بولوار کاوه با ۱۳۹ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص هوا در ایستگاه خیابان احمدآباد با ۱۵۱، میدان انقلاب با ۱۶۱، بزرگراه خرازی با ۱۵۲ و کردآباد با ۱۸۲ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان فرشادی با ۱۰۰، پارک زمزم و ولدان با ۸۸ و خیابان میرزا طاهر و سپاهان شهر با ۹۶ AQI در وضعیت زرد و ناسالم قابل قبول است.

امروز شاخص هوا در قهجاورستان با ۱۸۲ در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان، در خمینی شهر با ۳۷، شاهین شهر با ۳۹ و نجف آباد با ۲۷ AQI در وضعیت پاک و در سجزی با ۸۰ AQI قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله مبارکه و زرین شهر، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

ادویه ای فراموش شده به نام برگ بو با خواص زیاد

برگ بو گیاهی خوشبو و همیشه سبز است. نام‌های دیگر آن درخت غار و باهشتان می‌باشد. در ایران برگ بو را بیشتر به عنوان یک ادویه می‌شناسند و استفاده از آن هم کمتر در غذاها مرسوم هست. در صورتی که برگ بو به جز استفاده خوراکی، استفاده‌های دارویی و باغبانی هم دارد و یک گیاه بسیار مفید و زیبا برای منازل به شمار می‌آید.

نام  فارسی: برگ بو
خاستگاه: مدیترانه،اروپای جنوبی
نام انگلیسی: LAUREL,SWEET BAY
نام علمی: LAURUS NOBILIS
خانواده: LAURACEAE – لورل
نامهای دیگر: Bay tree,Lauraceae,Bay leaf,Laurel tree

مشخصات گیاه برگ بو

برگ بو به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود. معمولاً در تمام فصول سال سبز است و طول درخت‌های آن به ده متر هم می‌رسد. در بسیاری جاها برای تزیین باغ‌ها استفاده می‌شود، فصل شکوفایی این گیاه اواخر بهار و اوایل تابستان می‌باشد، اما استفاده اصلی آن در آشپزی و به عنوان داروی گیاهی است و در تمام مدیترانه به عنوان عطر غذا از آن استفاده می‌شود. ساقه این گیاه به صورت راست و مستقیم رشد می‌کند و از دور به شکل جام وارونه یا سرو است. برگ‌ها به صورت منفرد بر روی شاخه‌ها قرار می‌گیرند. شکل برگ‌ها بیضی کشیده به طول تا ۱۴ و عرض تا ۴/۵ سانتیمتر و لبه آن‌ها موجدار و دندانه دار است. سطح روی برگ، سبز تیره و براق، ولی سطح زیرین کمرنگ‌تر است. این برگ‌ها معطرند و با له شدن بوی بیشتری از خود ساطع می‌کنند. گل‌ها چند تایی و به صورت خوشه به رنگ زرد هستند. میوه برگ بو  تقریباً کروی به قطر حدود یک سانتیمتر، به رنگ بنفش مایل به آبی (ارغوانی) و دارای یک‌دانه می‌باشد. قسمت گوشتی میوه دارای روغنی سبز رنگ و معطر معروف به روغن «لوریه» است. قسمت مورد استفاده گیاه، برگ و میوه آن می‌باشد.

شرایط نگهداری و پرورش درخت برگ بو

نور: این گیاه برای رشد به آفتاب کامل و یا نیمه آفتاب نیاز دارد و مکان‌های دارای سایه برای رشد آن مناسب نمی‌باشند. به همین دلیل گلدان برگ بوی خود را در قسمتی قرار دهید که در روز آفتاب مستقیم و در بعدازظهر سایه بگیرد.
دما: گیاه برگ بو به راحتی در دمای ۵- درجه نیز دوام خواهد آورد، اما آن دسته گیاهانی که در گلدان رشد می‌کنند، دارای ریشه‌های حساس به دما هستند، بنابراین برای جلوگیری از یخ زدگی ریشه‌ها حتماً به دور گلدان لایه‌های محافظتی بپیچید. آبیاری: بهتر است فواصل آبیاری را به گونه‌ای تنظیم کنید که سطح رویی خاک تقریبا خشک شود، اما یادتان باشد آبیاری خیلی کم نیز باعث زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود.

خاک: خاک مناسب این گیاه همان خاک معمولی بوده که می‌توانید خاک برگ و یا کود پوسیده دامی به نسبت ۵۰ درصد کمتر از حجم کل خاک با آن همراه کنید.

تکثیر گیاه برگ بو

درخت برگ بو از طریق کشت دانه نشا و قلمه زنی به دست می‌آید، اما به دست آوردن آن از طریق کشت دانه پروسه‌ای کند و طولانی تر است. از درختان کم توقع به‌شمار می‌آید و نیازمند توجه و مراقبت زیاد نیست و نیازمند آبیاری زیادی نیست.

آفات و مشکلات گیاه برگ بو

اگر به تغذیه مناسب گیاه برگ بو رسیدگی شود این گیاه در مقابل آفات مقاوم خواهد بود، اما در غیر اینصورت شاهد آفاتی همچون شته‌ها، کنه‌های تار عنکبوتی و شپشک‌های گیاهی خواهید بود. زرد شدن برگ‌های گیاه به دلایل پیری برگ و یا کمبود عناصر غذایی و یا آسیب‌های ناشی از دمای هوا و سرد شدن بیش از اندازه و یا کمبود بیش از اندازه آب باشد.

خواص دارویی گیاه برگ بو

  • برگ بو فواید زیادی در مقابله با انواع سرطان‌ها دارد.
  • دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. خاصیت ضد آنتی اکسیدان آن با کمک کردن به بدن در تولید انسولین کافی، می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نیز موثر باشد.
  • آنزیم‌های موجود در آن با شکستن پروتئین‌ها و کمک به هضم غذا، علایم اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد و ناراحتی معده را درمان می‌کند.
  • ترکیبات موجود در آن، سردرد و حتی میگرن را درمان می‌کند.
  • این گیاه ادویه‌ای حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین‌ها نظیر مس، پتاسیم، کلسیم و آهن است که در سلامت انسان نقش مهمی را بر عهده دارند.
  • در پزشکی برای تقویت معده و به عنوان اشتها آور و نیز برای هضم غذا و به عنوان ادرارآور استفاده می‌شود. 
  • برگ بو در مورد گریپ و یا عفونت روده ای ضد عفونی کننده خوبی است. برای درمان برونشیت مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چند قطره روغن آن را به شامپو بیفزایید تا از شوره سر رهایی پیدا کنید.
  • توجه داشت که برگ‌های خشکانده‌ درخت در آشپزی استفاده می‌شود و نه برگ‌های سبز آن، زیرا برگ‌های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشند.