سیر خوراکی معجزه بخش

قرن‌هاست سیر داروی گیاهی مهمی در درمان بیماری‌ها محسوب می‌‌شود. بر طبق اسناد پزشکی موجود در مصر باستان که قدمت آن به ۱۵۵۰پیش از میلاد می‌رسد، نقوش یافت شده بر دیواره‌ مقبره‌های مصر و مکان‌های اطراف مقبره‌ها در اوایل ۳۷۰۰ پیش از میلاد نشان می‌دهند که سیر به عنوان درمانی برای بیماری‌های قلبی، سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

علم نوین بسیاری از فواید شفابخش سیر و خواص بالقوه‌ی آن در کاهش فاکتورهای خطرناک تعداد کثیری از بیماری‌ها، که برخی از آنها به افزایش سن مرتبط است از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و عصب‌شناختی و سرطان را تائید می‌کند. تاثیر سیر و عصاره سیرخشک، در مکملی طبیعی و بی‌بو ساخته شده در شرکت امریکایی Wakunaga ، که در پیشگیری از سرطان بر روی انسان آزمایش شده به اثبات رسیده است.

مکانیزم اساسی در خواص پیشگیرانه سیر اغلب بر پایه تحقیقات انجام شده بر روی عصاره سیر خشک ارائه شده و عمدتا ناشی از خواص آنتی‌اکسیدانی ترکیبات آلی‌گوگرد است و دارای قابلیت افزایش مصونیت سیستم ایمنی، رفع مسمومیت ناشی ازمواد سرطانزا، کاهش التهاب و کمک به پیشگیری از جهش‌های منجر به سرطان می‌باشد.

مطالعات اپیدمیولوژیکال

چندین مطالعه بر روی تعدادی زیادی از افراد انجام شد و نتایج حاکی از ارتباطاتی بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها از قبیل معده، روده، مری، پانکراس و سینه بود. در تجزیه تحلیل ۷ مورد از این مطالعات انجام شده بر روی افراد، محققان اثبات کردند هرچه میزان مصرف سیر افزایش یابد، به همان نسبت خطر ابتلا به سرطان معده و روده کاهش می‌یابد.

در مطالعه‌ای جامع در مرکزمطالعات زنان آیوا، به بررسی نقش برنامه غذایی و فاکتورهای خطرناک دیگر در ارتباط با شیوع سرطان در زنان میانسال پرداخته و اثبات نمودند که ارتباط عمیقی بین مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده وجود دارد. زنانی که مقدار زیادی سیر مصرف می‌کردند تا ۵۰٪ خطر ابتلا به سرطان روده در آنها پایین‌تر از زنانی بود که مقدار سیر کمتری مصرف می‌نمودند.

چندین مطالعه بر روی مردم در چین صورت پذیرفت که حول محور مصرف سیر و خطر ابتلا به سرطان می‌چرخید. در یکی از این مطالعات نشان داده شد که مصرف مکرر سیر و انواع مختلف پیاز و پیازچه با کاهش ابتلا به سرطان مری و معده رابطه مستقیم داشته و هرچه میزان مصرف سیر بالاتر بوده، خطر ابتلا به سرطان پایین‌تر آمده است.

در یکی دیگر از مطالعات مشخص شد که مصرف سبزیجات از جنس سیر و پیاز، به خصوص خود سیر و پیاز با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده در ارتباط بوده است. در سومین مطالعه، نشان داده شد جذب حداکثری سبزیجات از جنس سیر و پیاز، بویژه سیر و تره‌فرنگی (بیش از ۱۰ گرم در روز) تا ۵۰٪ از خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌کاهد.

همچنین شواهد دال بر این است که افزایش مصرف سیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش دهد. در یکی از مطالعات انجام شده در حوزه سان‌فرانسیسکو اثبات کرد که در افرادی که سیر مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که سیر مصرف نمی‌کنند تا ۵۴٪ خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در گروه اول پایین‌تر بوده.

بعلاوه، در مطالعه‌ی انجام شده در فرانسه روشن شد که افزایش مصرف سیر، آمار ابتلا به سرطان سینه را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. پس از احتساب مجموع کالری‌های جذب شده و تعیین فاکتورهای خطرناک، مشخص شد خطر ابتلا به سرطان سینه در افرادی که مقدار زیادی فیبر، سیر و پیاز مصرف می‌کنند کاهش داشته است.

در مطالعات اخیر امراض همه گیر که در چین صورت پذیرفت مشخص شد که جذب سیر خام یک یا دوبار در هفته نقش موثری در کاهش سرطان ریه داشته و این تاثیر ناشی از میزان مصرف می‌باشد. محققان اشاره می‌کنند گرچه ممکن است سیر بتواند به صورت بالقوه مانع از بروز سرطان ریه شود اما ترکیبات موثر در پیشگیری از سرطان ریه همچنان ناشناخته باقی مانده است.

عصاره سیر خشک محافظی طبیعی
شاید به دلیل بوی ناخوشایند و البته طولانی مدت و عوارض جانبی بالقوه سیر از قبیل نفخ شکم و اسهال امکان مصرف سیر تازه برای همگان میسر نباشد، و موجب شود از فواید سیر بی‌بهره بمانند. عصاره سیر خشک، مکملی بی‌بو و طبیعیست که از سیر طبیعی تازه و طی فرایندهای طولانی در دمای اتاق به عمل آمده و عصاره‌گیری شده است.

ماده‌ای ناپایدار و تند از قبیل آلیسین که در هر حبه سیر یافت می‌شود و منبع بوی سیر است، به ترکیباتی پایدار از قبیل آلیل سیستئین برگردانده می‌شود، حداکثر آب ترکیبات قابل حل آلی گوگرد در عصاره سیر خشک برای همگون‌سازی مواد و آلیل مرکاپتوسیتنین که ترکیبی منحصر به فرد در عصاره سیر خشک است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس گزارشات حدودا ۷۰۰ مورد مطالعه علمی و بالینی در ارتباط با عصاره سیر خشک که بخش عمده‌ای از خواص سیر را دربر دارد و تاثیرات آن بر سلامت انجام پذیرفته است.

بر طبق مدل‌های آزمایشگاهی و مطالعات بالینی اثبات شده است عصاره سیر خشک که مملو از ترکیبات آلی گوگرد و سرشار از ترکیبات فعال آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی‌اند در برابر امراض و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، که بسیاری از آنها در نتیجه‌ صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد و التهابات بوده، نقش محافظ را ایفا می‌کنند.

سرطان، تصلب شرائین، بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات بازسازی سلول‌های عصبی از قبیل جنون، و شکل غالب آن یعنی آلزایمر از جمله این موارد محسوب می‌شوند. اثبات شده است که عصاره سیر خشک سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، متابولیسم و مسمویت‌ها را دفع می‌نماید، مواد و دیگر ترکیبات سرطانزا را از بدن دفع می‌کند.

خواص ضد سرطانی عصاره سیر خشک
خواص ضد سرطانی عصاره سیر خشک در سیستم‌ بدنی نمونه‌ها به صورت گسترده‌‌ای گزارش شده است. در میان این یافته‌ها، عصاره سیر خشک و اجزاء اصلی آن که بر حسب میزان مصرف مانع از سرطان روده می‌شوند و آنزیمی به نام گلوتاتیون ترانسفرز که به دلیل همکاری در رفع مسمومیت بسیاری از ترکیبات سرطانزا در کبد و روده شناخته شده است را تحریک می‌کند.

محتویات آنتی‌اکسیدانی آنها، رادیکال‌های آزاد که موجب تحریک و تغییر ناگهانی عوامل سرطانزا در اسید دی اکسی ریبونوکلیک موسوم به AND می‌شود را می‌زداید؛ دیگر فعالیت‌های آن شامل قطع فعالیت عوامل سرطانزایی که با اسید دی اکسی ریبونوکلیک در ارتباطند، پیشگیری از فعالیت ناگهانی عوامل سرطانزا و رفع مسمومیت ناشی از آنها می‌باشد. همچنین عصاره سیر خشک در نابودی سلول‌های سرطانی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و این امر با مرگ سلول‌ها، برنامه ریزی سلول‌های مرگ‌آور و افزایش فعالیت‌ سلول‌های سیستم ایمنی که به سلول‌های سرطانی ، سلول‌های کشنده طبیعی حمله می‌کنند، صورت می‌پذیرد.

عصاره سیر خشک محافظی در برابر پیشرفت سرطان روده
مطالعه بیماری‌های همه‌گیر، حاکی از خواص پیشگیرانه سیر در برابر سرطان است؛ محققان با مطالعات آزمایشگاهی دریافتند که عصاره سیر خشک و ترکیبات آن از قبیل آلیل سیستئین، آلیل مکاکاپتوسیتئن و آلکسین از خواص ضد سرطانی برخوردارند؛ با این وجود اثبات این خواص مستلزم مطالعات بالینی بر روی انسان می‌باشد. یک مطالعه تصادفی بالینی از سوی تاناکا و همکارانش در این زمینه صورت پذیرفت.

محققان میزان فراوانی از عصاره سیر خشک (۲.۴ میلی‌لیتر در روز) را به عنوان دارویی فعال و مقدار کمی از آن (۱۶/. میلی لیتر در روز) را برای بازبینی بر روی ۵۱ نفر با سرطان روده بزرگ و فاقد تومور بدخیم که ممکن بود به سرطانی حاد بدل شود، استفاده نمودند. در این مطالعه پس از برداشتن تومور خوش‌خیم ۵ میلی‌متری آنها، افراد به صورت تصادفی به دو گروه مصرف کننده عصاره سیر خشک تقسیم شدند.

محققان پیش و بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از دادن عصاره سیر خشک به بیماران با استفاده از کلونوسکوپی تعداد و سایز تومور خوش خیم را تعیین کردند.

۳۷ نفر از بیماران (۱۹ نفر در گروه فعال و ۱۸ نفر در گروه کنترل) تا انتها با این مطالعه همراهی نمودند. یافته‌ها در گروه کنترل که میزان کمی عصاره سیر خشک دریافت می‌کردند حاکی از افزایش تعداد تومورهای خوش‌خیم از ابتدای مطالعه بود؛ در مقابل به گروهی که میزان زیادی عصاره سیر خشک داده می‌شد، بعد از ۱۲ ماه مصرف عصاره سیر خشک به طرز قابل توجهی موجب کاهش سایز و تعداد تومورهای خوش‌خیم آنها شده بود.

این نتایجِ قابل توجه نشان داد که مکمل سیر، با پیشگیری از پیشرفت تومورهای خوش خیم به بدخیم در روده از پتانسیل محافظت برخوردار است

ارزیابی نتایج
مطالعات بالینی حاکی از آن است که عصاره سیر خشک موسوم به Kyolic از پیشرفت سرطان جلوگیری کرده در نتیجه آسیب‌های غیرسرطانی یکی از یافته‌های مهمی است که نتایج مطالعات بیماری‌های همه گیر را تائید می‌کند و نشان می‌دهد که مصرف مقدار زیادی سیر در روز سرطان‌های مربوط به روده را کاهش می‌دهد. البته امکان مصرف بالای سیر تازه برای همگان وجود ندارد، زیرا بوی آن برای مدت طولانی بر روی پوست و هنگام تنفس باقی می‌ماند و در ضمن ممکن است سیر تازه تاثیرات معکوس ناخوشایند روده‌ای پدید آورد، به این موارد باید نتایج وخیم ضد اجتماعی را نیز افزود.

بنابراین عصاره سیر خشک، که بی‌بوست و فواید پیشگیرانه آن در بیماری‌های مشابه و در برخی موارد حتی بیش از سیر تازه است، محبوبترین نوع سیر آماده در بین مصرف‌کنندگان بوده و تاثیرات آن در پیشگیری از سرطان بیش از هر چیز دیگری از سوی محققان و مطالعات بالینی مورد بررسی قرار گرفته است.

مطالعات بالینی دال بر آن است که عصاره سیر خشک تومورهای زمینه‌ساز سرطان را از بین برده و به صورت بالقوه مانع از پیشرفت سرطان روده که تحقیقات فراوانی بر روی انجام شده می‌شود و این امر با تکیه بر همگون‌سازی شگرف ترکیبات فعال عصاره سیر رسیده اتفاق می‌افتد. در مواردی که امکان مصرف سیر به شیوه متعارف وجود ندارد، این روش به مثابه پیشرفتی در ارزیابی خواص بوته‌های سیر تازه به حساب می‌آید.

همچنین بر اساس مطالعات آزمایشگاهی مشخص شد حبه‌های سیر می‌توانند حاوی ۳۳ نوع مختلف ماده چرب شامل پیه، موم و فسفات و ترکیبات آلی گوگرد محلول باشد که هر یک به صورت بالقوه از خواص متعددی در پیشگیری از سرطان برخوردار است؛ اما میزان سیر، که بر حسب تعداد بوته‌های سیر مشخص می‌شود و اینکه چه تعداد از آنها برای توقف سرطان روده لازم است، همچنان ناشناخته است.

در مقابل، ترکیبات عصاره سیر خشک، از قبیل آلیل سیستئین، شایع‌ترین ترکیب موجود در عصاره سیر خشک است که ۹۸٪ توسط روده جذب شده و بدون تغییر به خون می‌رسد.

کلام آخر:
سرطان فرایندی چند مرحله‌ای است که بر اساس مولفه‌های تکوینی حاصل و به ارث می‌رسد اما در عین حال در شمار بیماری‌هایی محسوب می‌شود که آغاز و پیشرفت آن در برخی موارد به عوامل محیطی و گاه به تاثیرات متابولیک از قبیل رادیکال‌های آزاد و اکسید شدن‌ها باز می‌گردد. جذب سیر تازه به عنوان ادویه و مصرف روزانه آن در قالب مکملی بی‌بو با عنوان عصاره سیر خشک ، رویکردی موثر برای حمایت در برابر آغازهجوم و پیشرفت برخی از انواع سرطان است.

منبع: مجله سلامت

دیدگاهی در “سیر خوراکی معجزه بخش

  1. باسلام
    بنده از بوی سیر خوشم نمی آمد ولی با مطالعه این مطلب و خواص فوق العاده این سبزی معجزه آسا الان درحال آماده شدن و رفتن به فروشگاه برای خرید سیر هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *