پیشگیری منابع طبیعی از قطع درختان

پیشگیری منابع طبیعی از قطع درختان

عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امروز شنبه دهم تیرماه در جلسه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که بصورت وبیناری با حضور مدیران دفاتر ستادی و استانی برگزار شد، درباره اهمیت حیاتی جنگل ها گفت: اگر درختی از جنگل قطع شود و جای آن حتی چند نهال کاشته شود هیچ گاه کارکرد آن درخت قطع شده را نخواهد داشت. بنابراین تمام تلاشمان در منابع طبیعی باید پیشگیری از قطع درختان باشد.

به گزارش گیاه نیوز به نقل از همیار طبیعت، نوبخت از تولید ۲۴۱ میلیون اصله نهال در نهالستان های دولتی و غیر دولتی کشور خبر داد و یادآوری کرد که نهال های تولید شده شامل نهال های جنگلی، بیابانی، زراعت چوب و فضای سبز است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن قدردانی از دست اند کاران طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: این نهال ها در ۱۸۳ نهالستان دولتی و ۳۰۸ نهالستان خصوصی تولید شده است.

نوبخت از مدیران استانی خواست جهت شفاف سازی در ارائه آمار و اطلاعات، کارشناسانی ویژه تعیین نمایند تا راستی آزمایی های لازم نسبت به  نهال های تولید شده و زنده مانی نهال ها انجام شود

عباسعلی نوبخت در ادامه گفت: در بازدیدی که هفته گذشته از روستای «بزمیرآباد» در شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه داشته است، بخش قابل توجه ای از خانواده ها در این روستا نهالستان های خانگی ایجاد کرده و به پرورش نهال های جنگلی پرداخته اند.

او همچنین اذعان داشت، روستاییان نهال های تولیدی خود را در عرصه کاشته و آن را آبیاری و محافظت می کنند که این حرکت و نقش آفرینی مردم منطقه ستودنی است.

نوبخت درادامه گفت: کلیه  اقدامات مردمی در زمینه ایجاد نهالستان های خانگی و فرآیند تولید نهال از سوی جوانان روستا بزمیرآباد مستند سازی شده و در اپلیکیشنی که ایجاد کرده اند قابل دسترسی همگان قرار دارد.

وی جهت اطلاع افکار عمومی از اقدامات انجام شده در زمینه تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال از روابط عمومی ها خواست با تهیه کلیپ، وضعیت پیشرفت نهالستان های منابع طبیعی را قبل از انجام کار، حین و بعد از انجام کار را در صدا و سیما به تصویر بکشانند

درجلسه مذکور مدیران کل منابع طبیعی جنوب کرمان، بوشهر و گلستان گزارشی از نحوه عملکرد خود را در زمینه فرایند تولید نهال در نهالستان های استان مربوطه ارائه کردند.

فخری زندیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *