در نشست خبری دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت عنوان شد:
شیر و لبنیات منبع غنی آنتی اکسیدان و تقویت ایمنی در مقابل آلاینده ها

مسعود سامی مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری ترویج فواید مصرف شیر و تأثیر آن بر کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا و افزایش سلامت جامعه، اظهار کرد: هر گام مثبت در راستای مصرف شیر، خدمت به آینده است و استان اصفهان رتبه خوبی در مصرف شیر و لبنیات دارد.

او افزود: مصرف سه تا پنج واحد شیر و لبنیات در هرم غذایی روزانه قرار دارد و حداقل مصرف روزانه یک واحد شیر (یک لیوان شیر) ضروری است.

به گزارش گیاه نیوز:مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هر ایرانی در روز باید حداقل ۲۵۰ گرم شیر (یک لیوان) مصرف کند در حالی که این میزان اکنون ۱۹۰ گرم در روز و ۷۰ کیلوگرم در سال برای هر فرد است، البته اگر این میزان شیر را هم مصرف کنیم هنوز با توصیه سازمان بهداشت جهانی که هر فرد در سال حداقل باید ۱۶۵ کیلوگرم شیر بخورد و به طور کلی ۳۵۰ کیلوگرم لبنیات مصرف کند، فاصله زیادی داریم، بنابراین مصرف شیر و لبنیات در ایران کمتر از یک سوم سرانه مصرف جهانی است، مشروط بر اینکه این میزان توسط افراد مصرف شود نه توسط صنایع.

وی گفت: بر اساس گزارش منتشر شده توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) ‬ میزان مصرف شیر‬ و‬ لبنیات، نشان دهنده توسعه یافتگی کشورها است.

سامی تاکید کرد: اهمیت مصرف شیر و لبنیات در برنامه غذایی روزانه کودکان و سالمندان بیشتر است.

‏وی ادامه داد: امسال کیفیت شیر و لبنیات در استان اصفهان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و شیرهایی با کیفیت کمتر از ۱۶ هزار بار میکروبی (توتال کانت) تولید می‌شود.

مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مصرف شیر می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد، گفت: بیشتر آلاینده‌های هوا از طریق منابع آبی وارد دستگاه گوارش می‌شوند و مصرف شیر می‌تواند جذب سرب این آلاینده‌ها را کاهش داده و آنها را از بدن دفع کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که شیر با ویتامین D غنی‌تر شود میزان جذب کلسیم و سایر فواید شیر را به حد چشمگیری افزایش می‌دهد.

حسن نیلی، دبیر علمی دبیرخانه ایستگاه سلامت و معاون ویروس شناسی دانشگاه اصفهان در این نشست اظهار کرد: یکی از چالش‌های دنیای معاصر آلودگی هوا است و ۸۰ درصد کره زمین تحت تأثیر این آلودگی قرار دارد و این آلودگی روز به روز در حال افزایش است، از این رو باید در سبک زندگی و تعامل انسان با طبیعت بازنگری اساسی شود و «اصلاح الگوی تغذیه» یکی از اهداف ایستگاه سلامت است که در راستای اصلاح سبک زندگی و تعامل انسان با طبیعت گام مؤثری برداشته است.

وی ادامه داد: قرار بود مصرف سرانه سالانه شیر و لبنیات در ایران به ۱۶۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال برسد، اما این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است، حتی گروه‌های برخوردار جامعه هم مصرف شیر کمتری دارند، بنابراین راه رسیدن به سرانه مصرف مورد نیاز شیر و لبنیات تنها اصلاح الگوی تغذیه است.

وی افزود: یکسری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، دیابت، چاقی، انواع سرطان، اختلالات متابولیک و بیماری های قلبی و عروقی با آلودگی هوا و سبک زندگی و الگوی تغذیه ارتباط دارد که آمار اینگونه بیماری ها در کشور ما بطور چشمگیری در حال افزایش است.

نیلی در ادامه گفت: بسیاری از این بیماری‌ها با اصلاح الگوی تغذیه در کشور قابل کنترل و کاهش است و درصد قابل توجهی از بیماری ها با نوع ترکیبات غذایی دریافتی ما ارتباط مستقیم دارد.

دبیر علمی دبیرخانه ایستگاه سلامت افزود: شیر و لبنیات منبع غنی آنتی اکسیدان است و مصرف آنها می‌تواند از بیماری‌ها جلوگیری کند و طول عمر را افزایش دهد، از دیگر فواید شیر می‌توان به افزایش قد، کاهش استرس، مفید برای پوست، کاهش وزن، کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب، مؤثر در خواب راحت، اشاره کرد.

حسن جعفری رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان در نشست خبری مصرف شیر وفواید آن بر کاهش آلودگی هوا از تولید روزانه 6هزار تن تولید شیر خام در اصفهان خبر داد و گفت: اصفهان در تولید شیر معادل 17 استان کشور، رتبه اول تولید شیر خام را دارد.

جعفری افزود: کل تولید شیر کشور ۱۱ و نیم میلیون تن است که  2 میلیون تن از این میزان شیر خشک و فرآورده های خام از جمله کره است که صادرات می شود. با کسر این میزان از تولید، حدود ده تن تولید شیر خام و لبنیات در کشور به مصرف مردم می رسد.

بنا به گفته رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان، تولید شیر خام از نظر کمی و کیفی درسالهای اخیر رشد خوبی داشته است.  سرانه تولید هر گاو در سالهای گذشته 25 کیلو بوده که امروز به تولید بالای ۴۰ کیلو تولید شیر رسیده ایم. ایران بعد از امریکا با کانادا رقابت سرسخت دارد و تولید شیر کشور و به خصوص دراصفهان بر مبنای دانش و با حضور متخصصان انجام می شود و این تخصص به سایر استان ها هم خدمات می دهد و توسعه دامداری در  استان اصفهان با حضور متخصص ها شکل گرفته است.

جعفری با تاکید بر بالا رفتن کیفیت مباحث بهداشتی در دامداریها گفت:  در کل دامداریها برای دامها کد ملی تعیین شده است و خونگیری و مباحث بهداشتی در رتبه عالی است و سلامت شیری که قراراست در بازار مصرف شود در سطح عالی قرار دارد و مرتب توسط دامپزشکی رصد وپالایش می شود.  بسیاری از دامداری ها به سمت دریافت  کد ir  رفتند و این به این معناست که کل  فرایند تولید محصول از خرید مواد اولیه تا تولید محصول قابل رصد است.

او با اشاره به تولید شیر برابر با تولید 17 استان در اصفهان گفت: نسبت به سال قبل راندمان تولید شیر افزایش یافته است. دانشی که در دامداری ها حاکم است به افزایش تولید شیر وبقای دامداری ها کمک کرده است. بخشی از شیر به سایر استان ها می رود به طور مثال شیری مخصوص نوزاد در خراسان تولید می شود که ما شیرخام آنها را تامین می کنیم. ما برای استان های  تهران، مازندان ،مرکزی، خوزستان، قم، فارس ،البرز، خراسان رضوی وچهارمحال بختیاری شیر ارسال می کنیم.

تامین علوفه از استان های غربی وجنوبی

جعفری درباره  تولید شیر و خشکسالی موجود در استان اصفهان و تامین علوفه گفت: باید بگویم 20 سال پیش 100 درصد علوفه دامداری ها از شرق اصفهان تامین می شد، زمین های حاصلخیزی که می توانست دانه های بسیار خوبی تامین کند.  اما امروز با خشکی زاینده رود این فرصت گرفته شد و امروز علوفه مورد نیاز دامداران از استان های غربی وجنوبی تامین می شود. ذرت علوفه ای از خوزستان و فارس و سایر دانه  از غرب کشور تامین میشود. با توجه به اینکه علوفه کیلویی 800 هزینه حمل دارد اما با توجه به بالا بودن راندمان تولید شیر اقتصادی شده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه تورم هر روز قیمت شیر را دستخوش تغییر قرار داده است گفت: تعیین قیمت شیر خام تابع مقررات تنظیم بازار است و دولت تعیین می کند. با اینکه از ابتدای سال شیر بر اساس چربی ۳و۲دهم کیلویی ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.  اما با توجه به افزایش هزینه ها روبرو بوده ایم و درخواست بازنگری داشته ایم که ولی سیاست این است به مصرف کننده فشارنیاید. ما هم با افزایش راندمان تولید به سمت اقتصادی کردن تولید حرکت کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *