رویکرد نوین برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر با اینترنت اشیا

  هفتمین کنفرانس بین المللی اینترت اشیا و کاربردهادر محل دانشگاه اصفهان در جمع اصحاب رسانه برگزار شد، اهمیت اینترنت اشیا بعنوان یک فناوری پیشرو در صنایع، مدیریت مصرف انرژی، خدمات شهری و تحقق شهرهای هوشمند مطرح شد.

به گزارش گیاه نیوز، دکتر نعمت بخش، دبیر هفتمین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا با اشاره به برگزاری این کنفرانس در روزهای 3 و 4 آبان به میزبانی دانشگاه اصفهان، گفت: طبق تعاملاتی که با دانشگاه مشهد داشته ایم، این کنفرانس بصورت یک سال در میان توسط دانشگاه های اصفهان و مشهد برگزار می گردد.

دبیر هفتمین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا در تشریح سابقه فناوری اینترنت اشیا گفت: کوین اشتون، اولین خالق IoT یا شبکه ای از اشیای فیزیکی را توصیف نمود که حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری ها با هدف تبادل داده، کنترل و مدیریت از طریق اینترنت با سیستم های دیگر ارتباط و اتصال برقرار می کنند. بر این اساس، متخصصان در این سالها سعی کرده اند که IoT را در تکنولوژی روز دنیا وارد نمایند.

نعمت بخش بیان کرد: این تکنولوژی بگونه ای شکل گرفت که در سالهای اخیر بیش از 200میلیارد دلار سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده و مورد استقبال بسیاری از دانشمندان و متخصصان در رشته های مختلف قرار گرفته است. چنانچه، دانشگاه اصفهان از سال 96 در تعامل با دانشگاه مشهد، نقش خود را با برگزاری اولین کنفرانس اینترنت اشیا با هدف معرفی فرصت های این رشته در کشور و جذب نظرات متخصصان داخلی ایفا کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به استقبال متخصصان از هفتمین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا،، از ارسال 185 مقاله با رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: 38 مقاله پذیرش شده اند. همچنین، 28 مقاله بصورت پوستر در این کنفرانس ارائه می شود. علاوه بر 8کارگاه و 3 سخنرانی کلیدی، پنل های علمی در این کنفرانس دو روزه برگزار می شود.

وی درباره داوری مقالات توضیح داد: داوری مقالات توسط 75 داور متخصص از سراسر کشور انجام شد و بنظر می رسد بیش از 400پژوهشگر و نویسنده در ارتباط با این کنفرانس بوده اند.

دکتر نعمت بخش درباره اهمیت اینترنت اشیا گفت: تمام اشیای هستی می توانند به حسگرهای ارزان قیمت تجهیز شوند و تبادل اطلاعات و داده، کنترل و مدیریت بر آنها اعمال گردد. اکنون می توان اذعان داشت که بین 10 تا 70 میلیارد قطعه از این تکنولوژی برخوردار هستند.

در ادامه، سیدفخرالدین نوربهبهانی، دبیراجرایی هفتمین کنفرانس بین المللی IoT، یکی از ترندهای پژوهشی مهندسی کامپیوتر را اینترنت اشیا نامید و از راه اندازی یک آزمایشگاه مدرن و حرفه ای اینترنت اشیا خبر داد.

وی بیان کرد: در این کنفرانس، موارد تحلیل و پردازش، شبکه امنیت و هوش مصنوعی را با محوریت اینترنت اشیا پوشش می دهیم. همچنین پوشه های مختلف مانند سامانه های هوشمند و یادگیر، فناوری های ارتباطی و…بعنوان نفشه راه IoT و تحقیقاتی در صنایع و بویژه در ارتباط صنعت و دانشگاه و کسب و کارها و مزایای تجاری مورد بررسی قرار می گیرند.

دبیراجرایی هفتمین کنفرانس بین المللی IoT، از برگزاری کارگاه های تخصصی با هدف بررسی ابعاد علمی و کاربردی اینترنت اشیا و رویداد نوآوری محصولات دیجیتال و هوشمند در دو بخش ارائه ایده و محصول خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در شبکه سازی در ارتباط بین صنعت و دانشگاه و کسب و کارها بتوانیم گام های موثری برداریم.

احمدرضا منتظرالقائم، دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی IoT، با اشاره به ارائه مقالات بصورت حضوری و مجازی، عناوین کارگاه ها را در زمینه انقلاب چهارم صنعتی و جایگاه فناوری های تحول آفرین در آن، معرفی انواع کریتوتوکن ها و توکن های کاربردی IoT، کاربرد اینترنت اشیا در مدیریت زنجیره تامین، ربات ها و اتومبیل های خودگردان، امنیت اینترنت اشیا و کاربرد IoT در نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و موضوع بلاک چین ها را برشمرد.

او در صحبت از نقش و کاربرد اینترنت اشیا در مدیریت خدمات شهری، ایجاد شهرهای هوشمند، مصرف برق، مدیریت زمان و موارد دیگر، سرعت و دقت در عملیات را ازجمله مزایای IoT دانست و افزود: استقبال از برگزاری این کنفرانس نشان می دهد که به لحاظ علم در جایگاه خوبی قرار داریم و توسعه کاربرد اینترنت اشیا، کانون توجه محققان و پژوهشگران ایرانی بوده است. البته محدودیت هایی به دلیل تحریم، دسترسی به فیبرنوری و زیرساخت داریم که ناشی از مشکلات سیاستگزاری و قوانین بالادستی، ابهام در شیوه نامه، آیین نامه ها و دسترسی به استانداردهایی است که لازم است بررسی و اصلاح شوند.

فخری زندیان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *