برگزاری مراسم روز جهانی جنگلبان در منابع طبیعی کشور

روز جهانی جنگل‌بان گرامی باد

فدراسیون بین المللی رنجرها (IRF) در سال 2007 و در پانزدهمین سالگرد تاسیس این فدراسیون، 31 july مصادف با ۹ مرداد را به عنوان روز جهانی رنجر نامگذاری کرد.

کلمه Ranger از نظر کار معادل جنگل‌بان و محیط‌بان است. زیرا در سایر کشورها هر دوی این عملکردها در شرح وظایف رنجرها هست.

از سال 96 جشنواره ملی روز جنگلبان توسط تشکل مردم‌نهاد جمعیت حامیان زمین با حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و با هدف آگاه‌سازی و معطوف نمودن اذهان عمومی به مقام، جایگاه و سختی های شغل جنگلبان در ایران برگزار میگردد.

جنگلبانان مهمترین حافظان منابع طبیعی هستند که با سپر کردن خود از ریشه‌ها و شاخ و برگ‌های درختان حفاظت می‌کنند تا نکند درختی از خانواده جنگل کم شود، منابع طبیعی آسیب ببیند و آتشی به جان سبزه‌ها بیفتد.این روز بهانه‌ای است براي گرامیداشت و تکریم انسان هایی که شب و روز از پا نمی شناسند و جان خود را در راه حفظ و نگهداری جنگل‌ها، مراتع و عرصه‌های طبیعی كشور به خطر می‌اندازند تا این میراث ارزشمند الهی در اختیار نسل های آینده قرار گیرد.

در مراسم بزرگداشت روز جهانی جنگلبان که با حضور مدیران منابع طبیعی و جنگلبانان در تهران و همزمان در ادارات کل منابع طبیعی استان ها برگزار می شود، مدیران منابع طبیعی به اتفاق مدیران ارشد و دست اندرکار استانی از پاسگاه‌های حفاظتی بازدید نموده و از زحمات جنگلبانان تقدیر می کنند.

دیدار با خانواده شهدای جنگلبان و قرائت فاتحه بر سر مزار جان نثاران منابع طبیعی، دیدار با جنگلبان ایثارگر و پیشکسوتان منابع طبیعی، فراهم کردن زمینه حضور جنگلبانان در صدا و سیمای استانی جهت بیان مشکلات و سختی های شغل جنگلبانی و همچنین رایزنی برای نامگذاری برخی اماکن، میادین و خیابان به نام جنگلبان از دیگر برنامه های روزجهانی جنگلبان است.درود بی پایان به رنجرهای آسیب دیده یا کشته شده و همکارانشان که هنوز با شجاعت نقش خود را در این زمینه به عهده می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *