بره موم ضد سرطان است

بره موم که از عسل تهیه می‌شود و کاربرد غذایی و دارویی زیادی دارد، کمتر بین خانواده‌ها رواج دارد این در حالی است که خواص زیادی دارد.

در این باره نظر دکتر صادق یزدان‌خواه، داروساز را بخوانید شاید با مطالعه آن، این مواد غذایی را جزو سبد غذایی‌تان قرار دهید.

 

بره موم چیست؟

بره موم یا پروپولیس ماده‌ای شبیه به موم و از تولیدات زنبور عسل است. خمیری شکل و چسبناک با بوی قوی و مطبوع است که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است و نوعی از آن در برزیل به رنگ قرمز نیز است اما در بین آنها نوع سبز از مرغوبیت بالاتری برخوردار است.

محتوی صمغ یا رزین‌های گیاهان، موم، اسیدهای چرب ضروری، گرده گل، ترکیبات آلی، ویتامین‌ها(B1‌B2, B6, C, E) عناصر معدنی و مقادیر کمی آنزیم است.

نقش آن در کندو زنبورعسل، ضد‌عفونی‌کننده و عاملی موثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماری‌ها به کندو است. همچنین جهت پر کردن شکاف‌های کندو از آن استفاده می‌شود.

 

کاربرد

محصولات آماده از آن شامل: قرص و پیل‌های خوراکی، کپسول، کرم، پماد، اسپری، ترکیب با عسل، عصاره خالص، دهان‌ شویه، شامپو و لوسیون است. در دامپزشکی هم جهت درمان و التیام جراحت و زخم‌های حیوانات کاربرد دارد.

عصاره آن نیز الکلی، آبی و روغنی است که نوع آبی بیشتر در مصارف خوراکی کاربرد دارد و نوع الکلی را بعد از جدا کردن ناخالصی‌ها تغلیظ کرده و جهت مصارف پوستی به کار می‌برند. همچنین عصاره غلیظ شده در ترکیب با عسل جهت مصارف خوراکی به کار می‌رود.

 

خواص

بره موم منبع غنی از فنول‌ها و فلاونوئیدها است و برای درمان سوختگی، تب‌خال، زگیل، تسریع بهبودی آنفلوآنزا و درمان عفونت‌های ادراری و باکتری معده(هلیکوباکتر پیلوری) قابل استفاده است.

این ماده غذایی دارای اثرات ضد سرطانی(پیشگیری و کاهش رشد سلول‌های سرطانی)، آنتی بیوتیک قوی(ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد انگل)، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد پوسیدگی دندان، تقویت سیستم ایمنی بدن، بی‌حس‌کننده موضعی، کاهش فشار خون، دیابت، مشکلات گوارشی و محافظت از کبد است.

در کاربرد موضعی هم اثرات ترمیم‌کننده و تسریع بهبود و بازسازی زخم داشته و مناسب زخم بستر و زخم دیابتی است. همچنین در درمان شوره سر کاربرد دارد.

با القای سنتز کلاژن نوع یک و سه اثرات ضد چروک قوی داشته و سبب روشنی پوست و رفع لک‌های پوستی می‌شود.

عصاره بره موم ضد ریزش مو بوده و به واسطه پلی فنول‌های آن اثرات محافظتی از آفتاب دارد و از بهترین ترکیبات در درمان جوش‌های پوستی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *