معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:
آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از ۱۱ آذر

به گزارش گیاه نیوز به نقل از ایرنا، «عباسعلی نوبخت»  در پنجاهمین جلسه قرارگاه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که در محل سازمان منابع طبیعی کشور برگزار شد، افزود: در این طرح استان های کشور باید در قالب سامانه تولید و کاشت نهال (ساتک) همه اطلاعات تولید و کاشت را ثبت کنند تا آمار دقیق و درست به مردم ارائه شود و به هیچ عنوان به دنبال ارائه آمار کذب نیستیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: اکنون ۳۰۹ نهالستان توسط بخش خصوصی در کشور فعال شده که نزدیک به ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ اصله نهال در آنها تولید شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۴۰ میلیون اصله نهال کاشته شد، اظهار داشت: تغییر تاریخ شروع کاشت طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت از ۱۶ آذرماه به ۱۱ آذرماه، به دلیل وضعیت جوی استان ها و همچنین خزان نهال ها است، زیرا حداقل باید دو هفته از خزان نهال ها بگذرد تا عملیات انتقال انجام شود.

به گفته وی، اکنون در برخی استان‌ ها عملیات گودبرداری برای کاشت انجام شده است، اما به دلیل شرایط اقلیمی زمان آغاز کاشت نهال در هر استان ممکن است متفاوت باشد.

وی اضافه‌کرد: به منظور جلب مشارکت مردمی، با برخی دستگاه ها و وزارتخانه ها از جمله وزارت آموزش و پرورش و هلال احمر هماهنگی هایی انجام شده است تا از ظرفیت دانش آموزی استفاده کنیم، به طور مثال مقرر شده روزی برای دانش آموزان به عنوان روز بدون کتاب برای کاشت نهال کاری در مناطق انتخابی سازمان جنگل ها در نظر گرفته شود.

نوبخت تصریح‌کرد: در این روز برای استان تهران بوستان جنگلی «خرگوش‌دره» را برای کاشت نهال در نظر گرفته شد.

پارک جنگلی خرگوش‌دره با وسعت ۶۵ هکتار یکی از پارک های جنگلی استان تهران است که در منطقه ۲۲ در مقابل درب اصلی مجموعه ورزشی آزادی قرار دارد و مشرف به اتوبان های تهران- کرج- آزادگان است. این پارک جنگلی در سال ۱۳۴۳ در غرب تهران در مجاورت پارک جنگلی چیتگر احداث شده است.

مشارکت زنان در تولید نهال

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از مشارکت زنان در تولید نهال در اجرای این طرح قدردانی کرد و گفت: اکنون در استان کرمانشاه یک روستا توسط زنان به نهالستان تبدیل شده است، به طوری که تولید این نهال ها از کیفیت بالایی برخوردار است اما در استان ها برای نهالستان ها برنامه های تولید گونه و نوع نهال براساس شرایط آب و هوایی استان ها مشخص شده تا کاربرد داشته باشد.

وی افزود: سازمان منابع طبیعی کشور برای کمک به نهالستان ها در استان های سراسر کشور، کیسه گلدانی و خاک در اختیارشان قرار می دهد، البته در میزان اهمیت فرایند تولید و کاشت نهال، ۳۰ درصد موضوع تولید و کاشت و ۷۰ درصد نگهداشت درختان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه‌داد: کشور ما به دلیل شرایط آب و هوایی و استمرار خشکسالی ها به کاشت نهال ها نیاز دارد و اگر این نهال ها توسط مردم کاشته شود به‌طور حتم توسط خود مردم نیز مراقبت خواهد شد.

نوبخت اضافه‌کرد: در حال حاضر انجمن هنرمندان در نظر دارد تا به یاد سه نفر از هنرمندانی که به‌تازگی فوت شده اند درخت بکارد یا اینکه مسابقاتی برای هنرمندان و ورزشکاران در نظر گرفته شود.

به گفته وی، فوتبالیست ها نیز خواستار حضور به عنوان سفیر طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شدند که ما نیز با این موضوع موافقیم.

طرح توسعه جنگل‌های حرا در سواحل خلیج‌فارس

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه طرح توسعه جنگل های حرا در سواحل خلیج فارس و دریای عمان مورد تاکید است گفت: با توجه به استانداردهای کاشت درخت، در سواحل خلیج فارس و دریای عمان ظرفیت کاشت یک میلیارد و ۷۳۰ درخت را داریم.

وی اضافه کرد: اکنون ۴۰۰ میلیون اصله نهال در سواحل و ۶۰۰ میلیون اصله نهال حرا در استان های زاگرسی را داریم.

ردیف بودجه ای مستقل طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

نوبخت درباره اعتبارات این طرح گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، یک طرح جدید و ملی است که برای اجرای آن نیازمند ردیف بودجه ای بودیم که اجرایی شد و امیدواریم رقم آن برای سال‌های آینده افزایش یابد.

وی افزود: اکنون ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد که اعتبار لحاظ شده ۲۳۷ میلیارد تومان است، هرچند هنوز تخصیصی انجام نشده است.

به گفته این مقام مسوول، برای اجرای این طرح به «کد دستوری» نیاز داریم تا تولید نهال، انتقال و کاشت نهال را پیگیری کنیم.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور تصریح کرد: همچنین در کنار این طرح مهم، درباره وضعیت نیروی انسانی و دریافتی همکاران از سازمان استخدامی کشور قول هایی گرفته ایم که امیدواریم عملیاتی شود و همچنین این شغل جزو مشاغل سخت و دشوار دیده شود.

وی با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی کشور کمبود نیرو دارد، افزود: اکنون درخواست مجوز ۲۰۰ نیرو را ارائه داده ایم که امیدواریم این میزان نیرو جذب شود.

نوبخت با اشاره به اینکه دو سوم نیروهای سازمان منابع طبیعی کشور زنان هستند، اضافه کرد: نیروی کار زن تمایلی به ماموریت برای کارهای سخت در صحرا ندارند، بنابراین اگر به ما مجوز بدهند نیروی مرد جذب کنیم می توانیم نیروهای زن خود را که تمایل فعالیت در سیستم آموزشی کشور را دارند به وزارت آموزش و پرورش معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *