آخرین نوآوری‌ها در بخش کشاورزی و محیط زیست

آشنایی با تازه‌ترین نوآوری‌های بخش کشاورزی و محیط زیست

تهران- ایرنا- آخرین نوآوری‌ها در بخش کشاورزی و محیط زیست در نمایشگاه الکترونیک مصرفی ( ۲۰۲۳ CES) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه فرانس ۲۴ (France ۲۴)، در نمایشگاه بزرگ سی‌ای‌اِس (CES نمایشگاه الکترونیک مصرفی) در سال ۲۰۲۳ نوآوری‌های عرصه فناوری به نمایش درآمد. مختصری از نوآوری‌های نمایش‌داده‌شده در این نمایشگاه را با هم مرور می‌کنیم.

استارتاپ‌ها (شرکت‌های نوآفرین) و غول‌های صنعت کشاورزی در این نمایشگاه که در شهر لاس‌وگاس در آمریکا برگزار شد، ابزارهایی پیشرفته‌ به نمایش گذاشتند که به کشاورزان در زمینه جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کنند. کار این نمایشگاه روز یکشنبه به پایان رسید.

اولیویه لُپین (Olivier Lepine) رئیس استارتاپ فرانسوی برد (Brad)، حسگری را طراحی کرده است که می‌تواند اطلاعات لحظه‌ای درباره دما، رطوبت و نور مزارع ارائه دهد. کشاورزان می‌توانند با در دست داشتن چنین داده‌هایی، تصمیماتی دقیق‌تر درخصوص زمان آبیاری، نحوه کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها و نحوه تصفیه خاک مزارع اتخاذ کنند.

استارتاپ کره جنوبی به نام AimbeLab نیز راهی برای نظارت بر محتویات سیلوهای بزرگ که غلات و خوراک در آن ذخیره می‌شوند، ارائه می دهد. پویشگر (probe) این استارتاپ، مقدار دانه‌ها و وضعیت سیلو را ارزیابی می‌کند.

 

آشنایی با تازه‌ترین نوآوری‌های بخش کشاورزی و محیط زیست

 

یک شرکت فرانسوی هم به نام Meropy نوعی چرخ ساخته است که پره‌های بلند آن در دو طرف امتداد دارد و می‌تواند در مزرعه بچرخد و از دوربین‌هایش برای عکس‌برداری از محصولات از همه زوایا استفاده کند و وجود علف‌های هرز، آفات یا بیماری‌ها را تشخیص دهد.

با این روش فقط یک‌سوم مزرعه سمپاشی و در مصرف مواد شیمیایی صرفه‌جویی می‌شود. استفاده از این فناوری‌ با صرفه‌جویی در مصرف علف‌کُش‌ها، به محیط‌زیست خدمت می‌کند و از نظر مالی نیز مقرون‌به‌صرفه است.

این استارتاپ همچنین یک مرکز عملیات (Operations Center) ایجاد کرده است که کشاورزان می‌توانند از طریق رایانه یا تلفن هوشمند به آن دسترسی پیدا کنند. آنها می‌توانند به لطف داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط چندین حسگر روی تراکتور بر اطلاعات لحظه‌ای درخصوص مکان، عملکرد موتور و سایر موارد نظارت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند نحوه پیشرفت آزمایشات بذر را بررسی یا محل تکثیر علف‌های هرز را پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *