مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد :
حفظ مراتع از لحاظ اقتصادی سودمند است

اجرای طرح مرتع داری در اصفهان

به گزارش خبرگزاری ایرنا محمدحسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از اجرای طرح مرتع داری در 1/4 میلیون هکتار منابع طبیعی اصفهان خبر داد و شتاب در تحقق مدیریت پایدار و بهره برداری اصولی از مراتع را از اهداف اجرای طرح نامبرده در قالب عملیات احیا و اصلاح مراتع و واگذاری به بهره برداران برشمرد و افزود: اجرای طرح‌های مرتع داری در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با گذشته رشد قابل توجهی پیدا کرد که نشان از توجه به این بخش دارد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مرتبط با منابع طبیعی در ماه‌های پیش رو ادامه خواهد داشت اضافه کرد: در سال‌های گذشته طرح‌های مرتعداری برای ۲.۲ میلیون هکتار از مراتع استان انجام گرفت.

حفظ مراتع از لحاظ اقتصادی سودمند است

محمد حسین شاملی در خصوص اقتصادی بودن حفظ مراتع تصریح کرد: حفظ مراتع و جلوگیری از تبدیل آنها به مناطق بی استفاده و بیابانی از لحاظ اقتصادی سودمند است زیرا احیای هر هکتار مرتع بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد اما برای احیای هر هکتار بیابان باید بیش از ۶ میلیون تومان هزینه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به ضرورت بهره برداری اصولی برای حفظ منابع طبیعی تصریح کرد: جلوگیری از چرای مفرط دام و احیای مراتعی که از لحاظ پوشش به سمت فقیر شدن می‌روند ضروری است.

وی با تاکید بر لزوم تحقق جهش تولید و توسعه در منابع طبیعی و آبخیزداری خاطرنشان کرد: این امر مستلزم برنامه‌ریزی، بهره‌گیری از بخش‌های دیگر، آموزش، فرهنگ‌سازی و اتخاذ تدابیری است که برغم استفاده از عرصه‌های طبیعی زمینه تخریب آنها را فراهم نکند.

وضعیت عرصه های طبیعی استان اصفهان

 نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.

این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شن زار تشکیل داده است که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *