مریم گلی با خواص فراوان

مریم گلی چیست؟

مریم گلی با نام علمیِ Salvia officinalis (Sage) گیاه بومی مدیترانه و از خانواده نعناعیان یعنی پونه کوهی، اسطوخودوس، رزماری، آویشن و ریحان است. این گیاه دارای برگ‌های پهن، صاف با ساقه‌های سخت و گل‌های خوراکی خاکستری رنگ مایل به سبز است که می‌تواند رنگ‌های آن از سبز به آبی، بنفش، سفید و صورتی متغیر باشد.

مریم گلی در قرون وسطی در اروپای مرکزی کشت می‌شد؛ اما جالب است بدانید که ابن سینا پدر علم پزشکی جهان نیز در کتاب‌های خود به این گیاه شفابخش اشاره کرده است.

سوال مهم این است که مریم گلی برای چه چیزی خوب و مفید است؟ این گیاه دارای مقادیر فراوانی ویتامین K و همچنین مواد معدنی ضروری بدن از جمله منیزیم، روی و مس است. از طرفی، این گیاه انواع ویتامین‌های گروه B را در خود جای داده است که به خودی خود خاصیت کمی نیست و بر بیماری‌هایی مانند ریزش مو، پوست ناسالم، قند خون بالا، آسم و چاقی اثر مثبت می‌گذارد.
مریم گلی ازجمله گیاهان دارویی است که سرشار از ویتامین و مواد معدنی بوده و دم کرده آن می‌تواند اثرات بسیار مفیدی بر بدن ایجاد کند.

این گیاه معجزه‌گر مسائل روحی را بالانس، حافظه را تأمین و تفکر خوشایند در انسان ایجاد می‌کند. اینکه گاهی افکار به سمت منفی می‌روند، احتمالا یک ماده سمی در بدن زیاد شده و سودا در مغز بالا رفته است، گیاه مریم گلی، تفکر خوشایند ایجاد کرده، حافظه را زیاد و قند خون را پایین می‌آورد، خواب را تنظیم و خطر بروز تشنج را هم کم می‌کند.

 یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که در این گیاه دو نوع اسید فنولیک وجود دارد که هوشیاری و مهارت‌های شناختی را افزایش می‌دهد. همچنین، بررسی انجام شده روی افرادی که حافظه کوتاه مدت ضعیفی دارند نیز نشان داده است که مصرف مریم گلی می‌تواند در تقویت حافظه آن‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

برای درست کردن دمنوش مریم‌گلی یک قاشق غذاخوری گیاه مریم گلی را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کرده، بعد از صاف کردن میل کنید و از اثرات مفید آن بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *