نگهداری گل های عید برای سال بعد

گیاهانی که از شب عید برایتان مانده را دور نریزید و نگهداری کنید. اکثر این گیاهان می‌توانند چندین سال برای ما گل بدهد فقط کافیست ما بدانیم چگونه گل‌هایی که در شب عید خریداری کردیم را برای سال‌های بعد نگهداری کنیم. مهندس امیر شاهرجبیان، کارشناس گل و گیاهان زینتی در این باره توضیح می‌دهد.

 

 شب بو

 شب‌بو یکی از گل‌های محبوب در میان ما ایرانی‌ها بویژه در شب عید است. این گیاه از طریق کشت بذر در خرداد و تیر تکثیر می‌شود. جهت ماندگاری این گل تا سال بعد آن را در باغچه کشت کنید و آبیاری کنید تا گل‌های آن پس از مدتی از بین رفته و بوته سبز آن باقی بماند. بهتر است جهت قوی شدن شب‌بو در باغچه پس از تمام شدن گل‌ها، ساقه گل‌دهنده را قطع کرده و اجازه دهیم که برگ‌ها و ریشه‌ها گسترش یابد، سال بعد هنگام عید شب بوی شما شروع به گلدهی خواهد کرد.

نگهداری گل های عید

سنبل

 سنبل گیاهی است با ساقه غده‌ای که به اصطلاح عمومی به آن پیاز می‌گویند. سنبل را می‌توان برای سال‌ها نگهداری کرد و حتی آن را تکثیر کرد.

روش کار به این صورت است؛ پس از گلدهی سنبل و تمام شدن عید، هنگامی که دیگر حس می‌کنیم که نیاز به گل نداریم، ساقه گل‌دهنده سنبل را حذف می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که برگ‌ها و پیازهای سنبل همچنان رشد کند. پس از مدتی نگهداری از سنبل، برگ‌ها رو به زردی و خزان می‌روند؛ وقتی که برگ‌ها به طور کامل خزان کرد، پیاز سنبل را از گلدان خارج می‌کرده و آن را در جای مناسب نگهداری می‌کنیم. محلی که علاوه بر خنک بودن تاریک هم باشد و دما زیاد نباشد؛ سپس برای کشت گل برای عید سال بعد در آذر و دی ماه پیازها را در گلدان کشت می‌کنیم. در این صورت می‌توانیم در عید نوروز سال بعد گل‌دهی آن‌ها را مشاهده کنیم. البته می‌توانیم سنبل را هم مثل شب‌بو در باغچه بکاریم با این تفاوت که پس از خزان کردن سنبل تا آذر و دی ماه نباید پیازها را آبیاری کنیم.

نگهداری گل های عید برای سال بعد

 بنت قنسول

بنت قنسول گیاهی است چند ساله که به عنوان گل کریسمس نیز شناخته می‌شود. این گیاه با شروع زمستان تا شب عید با رنگ‌های زرد و صورتی و قرمز در بازار چشم‌نوازی می‌کند.

این گیاه با کوتاه شدن و نیز با افزایش روزهای ابری گل می‌دهد.

جهت تکثیر بنت قنسول باید پس از پایان نوروز و بلند شدن طول روز اقدام کرد. با بلند شدن طول روزها رشد رویشی و شاخ و برگ بنت قنسول افزایش می‌یابد. پس از اینکه شاخه برگ آن به حد کافی رشد کرد، تکثیر آن آغاز می‌شود.

بهترین روش تکثیر بنت قنسول، استفاده از قلمه‌های چوبی و خشبی از ساقه آن است. ابتدا قسمتی از ساقه را جدا و سپس اجازه می‌دهیم که شیره آن خارج شود؛ آن را با آب شسته و پس از آن، قلمه بنت قنسول را در ماسه کشت می‌کنیم و آبیاری انجام را می‌دهیم تا ریشه‌دار شود. این کار را در گلدانی مناسب انجام می‌دهیم. قبل از هر چیز باید به این مسأله توجه کنیم که هرچه قطر ساقه قلمه زده شده بیشتر باشد، بنت قنسول ما گل درشت‌تری خواهد داد. معمولاً ۶ تا ۷ هفته طول می‌کشد تا قلمه ریشه‌دار شود. مناسب‌ترین زمان انجام  این کار در فروردین، تیر و شهریور ماه است.

نگهداری گل های عید برای سال بعد

 سیکلامن

سیکلامن یکی از گیاهان زیبا و البته گران‌قیمت در بازار شب عید بوده و هست این گیاه نیاز به مراقبت کمی دارد. سیکلامن گیاهی چند ساله است که به نور غیر‌مستقیم نیازمند است. عموما از طریق بذر تکثیر می‌شود ولی با طوقه غده‌ای و قلمه برگ نیز تکثیر می‌شود.

جهت نگهداری از سیکلامن برای سال‌های بعد پس از پایان و گلدهی برگ‌ها شروع به زرد شدن می‌کند، با زرد شدن برگ‌ها آبیاری سیکلامن باید به تدریج کاسته شود و به مرور به ماهی یک‌دفعه برسد این کار تا زمان گلدهی ادامه می‌یابد.‌(تقریبا نزدیک به عید سال بعد) با نزدیک شدن به فصل گل‌دهی به تدریج آبیاری افزایش می‌یابد تا گیاه ما گل بدهد. بدین ترتیب می‌توان سیکلامن را چندین سال نگهداری کرد.

نگهداری گل های عید برای سال بعد

 پامچال

پامچال گیاهی است که شب عید آن را به وفور در گل فروشی‌ها و جدول خیابان‌ها زیاد می‌بینیم.

پامچال بر خلاف تصور عموم، گیاهی است چند ساله که اوایل بهار گل می‌دهد و یکی از اولین گل‌هایی است که پس از پایان سرمای زمستان به گل می‌رود. این گیاه از طریق کشت بذر و تقسیم بوته تکثیر می‌شود. زمانی که گیاه پامچال در گلدان کاشته می‌شود، در پاییز هم گل می‌دهد. این گیاه در اکثر رنگ‌ها دیده می‌شود و بهترین مکان برای نگهداری این گیاه سایه آفتاب است، گیاهی است گلدانی و باغچه‌ای و باید از آفتاب شدید دور نگهداری شود. این گیاه آب و هوای سرد را دوست دارد و حد‌اکثر تا دمای ۲۶ درجه را تحمل می‌کند. جهت نگهداری چند‌ساله این گیاه پس از پایان گل‌دهی در پاییز بوته‌های پامچال زرد می‌شود. از این رو اندام زرد شده آنها را حذف کرده و گلدان را به محل پرنور‌تر انتقال می‌دهیم و آبیاری می‌کنیم؛ البته کوددهی را نباید فراموش کرد. در صورت مراقبت صحیح زمستان، گیاه ما مجدداً به گل خواهد نشست و این گل‌دهی تا بعد از عید نوروز ادامه خواهد یافت.

نگهداری گل های عید برای سال بعد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *