دکتر صادق یزدان خواه کارشناس داروساز:
علت سفید شدن مو

 

 يكي از دغدغه‌هاي جوامع امروزي سفيد شدن زودهنگام مو است كه خود وسيله‌اي براي كسب درآمد و تبليغات وسيع شركت‌هاي سودجو شده است این در حالی است که نمی‌توان روی این داروهای تبلیغاتی چاپ کرد. در این زمینه دكتر صادق يزدان‌خواه، کارشناس داروساز توضیحاتی ارائه داده است که به آن می‌پردازیم.

 

به طور كلي كندن، رنگ كردن و كوتاه كردن مو باعث كم يا زياد شدن موي سفيد نمي‌شود و مصرف انواع شامپو، قرص‌هاي ويتامينه و مكمل‌هاي حاوي مقادير بالاي روي در مداوای قطعي سفيدي مو موثر نیستند و تاكنون هيچ روش درماني و علمي جهت رفع دائمي سفيدي مو كشف نشده است.

 

-علل سفید شدن مو

سفيد شدن مو به صورت طبيعي از دهه‌ سوم زندگي‌(30-20 سال) شروع مي‌شود كه در خانم‌ها با تاخير بيشتري نسبت به آقايان صورت مي‌گيرد و سفيد شدن مو قبل از 20 سالگي را سفيدي زودرس مي‌گوييم كه از مهمترين علل آن پيش زمينه‌ ارثي، فشارهاي عصبي و بعضي بيماري‌ها است.

همچنين تحقيقات نشان داده است كه سرعت سفيد شدن مو در افراد سيگاري چهار برابر افراد غير سيگاري است كه شايد به علت كاهش اكسيژن در ريشه مو است.

اختلالات تيروييد، بيماري‌هاي سيستم ايمني، كم خوني، رژيم‌هاي سخت و طولاني مدت و افزايش گلبول‌هاي سفيد خون نيز باعث سفيدي زودرس مو مي‌شوند.

گاهي مو روشن‌تر می شود ولی سفيد نمي‌شود كه شايع‌ترين علل آن تماس مداوم مو با آفتاب، كم خوني ناشي از فقر آهن و كمبود ويتامين B12 است كه با رفع اين عوامل مو به رنگ قبلي خود برمي‌گردد.

 

برای جلوگیری از سفید شدن مو چه مواد غذایی باید مصرف کنیم

-تحقيقات نشان داده‌اند كه كمبود فلزاتي مثل آهن، روي، منگنز، تيتانيوم، تنگستن و مس از عوامل اصلي در سفيد شدن موها هستند كه با مواد غذايي حاوي آنها اين روند كند مي‌شود.

-استفاده از برخي داروها مثل قرص پابا نیز مي‌تواند روند سفيد شدن مو را به تاخير بيندازد.

-از ديدگاه كارشناسان تغذيه نیز افرادي كه دچار سفيدي مو هستند، بايد ميوه‌هايي چون: سيب، گلابي، هلو و سبزيجاتي همچون سير، پياز، موسير و تره كه حاوي منگنز هستند را در برنامه غذايي خود داشته باشند.

-نخود فرنگي، آجيل، عدس، گوجه فرنگي، قارچ، لوبيا، آلو، سويا، موز و سيب زميني نيز حاوي مقادير بالايي از مس هستند که می‌تواند مفید باشد.

-خوردن جوشانده سبوس گندم، سنبل‌الطيب، مخلوط پودر سبوس برنج و شكر با نبات ساييده شده و نان جو هم در حفظ رنگ مو و كاهش موهاي سفيد موثر است.

-از ديدگاه طب سنتي نيز مصرف خوراكي روزانه هليله سياه به مدت 6 ماه روند سفيد شدن مو را معكوس مي‌كند.

-استفاده موضعي از روغن سياهدانه و سير نیز علاوه بر اثرات ضد ريزش، اثرات قابل قبولي در پيشگيري و درمان سفيدي مو دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *