چروک و عوامل موثر در ایجاد آن

پروفسور ابلینگ از دانشگاه شفیلد در رابطه با تغییراتی که در هنگام پیر شدن پوست صورت میگیرد چنین میگوید:

پیر شدن پوست نتیجه تغییراتی در درم، اپیدرم، سلولهای پیگمان فولیکولهای مو، غدد چربی و عروقی و اعضای حسی است. تعدادی از این تغییرات در اعضای مربوطه به طور ذاتی (ارثی) ظاهر میشوند و تعدادی وابسته به وضعیت هورمونی و دیگر در اثر عوامل محیطی نظیر اشعه خورشید ایجاد میگردند.

اگرچه تغییرات دسته اول غیر قابل اجتناب هستند. تغییرات دسته دوم را ممکن است تغییر داد و تغییرات دسته سوم حتی تا اندازه ای قابل پیشگیری هستند.

یکی از عوامل موثر در پیر شدن پوست وراثت است و از دیگر عوامل چروک شدن پوست میتوان به اشعه ی آفتاب، رژیم غذایی سخت، زیاده روی در مصرف الکل، تنباکو، فشارهای عصبی، دیر خوابیدن و شوک های عصبی اشاره کرد.

مواردی در ارتباط باپوست چرب و جوش‌دار که اکثر دختران و پسران جوان را تا حد افسردگی رسانده و متأسفانه به قول خودشان با تمام داروهای شیمیایی که استفاده کردند نتوانسته‌اند بهبودی حاصل کنند.

 اول باید از وضعیت درون بدن آگاه شوید:

آیا معده مشکل ندارد؟ آیا یبوست نداشته؟ آیا کبد مشکلی نداشته؟ آیا شما با غذاهای خود ادویه مثل فلفل و دارچین و زنجبیل و خردل زیاد استفاده می‌کنید؟ آیا از نوشابه استفاده می‌کنید؟ – آیا از غذاهای فست فود و رستوران‌ها زیاد استفاده می‌کنید؟ – اهل چیپس و پفک و تنقلاتی از این قبیل هستید؟ آیا از خوراکی‌های چرب استفاده می‌کنید؟ و آیا آب به مقدار زیاد و میوه و سبزی‌ها میل می‌کنید؟

اگر می‌خواهید پوست خوب و صاف و بدون جوش داشته باشید باید در قدم اول یک رژیم غذایی مناسب که دور از موارد بالا باشد را استفاده کنید.

روزانه بین 8 تا 12 لیوان آب اگر همراه با آب‌میوه مثل سیب، نارنج، هویج، کرفس و جعفری باشد آب آن‌ها را گرفته و 50-50 ( نصف لیوان آب و نصف لیوان آب میوه ) با آب مخلوط کرده و بین 8 تا 12 لیوان در روز میل کنید و در طی روز فقط یک استکان آب و عسل و چند عدد مویز و چند عدد بادام میل کنید روز بعد باز همین روش را ادامه دهید.

فقط برای ناهار یک وعده سوپ با کدوی حلوایی، هویج، پیاز، سبزی، گشنیز، جعفری، شوید، یک قاشق روغن‌زیتون یا کنجد با آب‌لیموی ترش یا آب‌غوره یا سرکه سیب.

صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری خاکشیر و یک قاشق مرباخوری بارهنگ در یک لیوان آبجوش ده دقیقه دم‌کنید و میل کنید.

شب سالاد کاهو، گوجه، خیار، پیاز (بدن سس- با جوانه جو)

روز بعد، صبح اول خاکشیر و بارهنگ – نیم ساعت بعد 3 قاشق پودر جو دو سر مثل حریره با شیر یا به‌صورت حلیم با آب درست کرده میل کنید.

و باز ظهر سوپ به‌اضافه جو و تمام مخلفات دیگر

تا 3 روز این عملیات را انجام دهید و از روز بعد غذاهای روزمره ولی بدون فلفل و ادویه‌جات و نوشابه‌ها (به‌جز دوغ بدون گاز)

کاهو و سکنجبین هرروز. شربت سکنجبین و خیار هرروز؛ و از روز چهارم مواظبت از پوست.

قاعده‌های اساسی مواظبت از پوست:

برای مواظبت از هر نوع پوست 3 عمل زیر را باید انجام دهید:

  1. پوست را باید با دقت تمیز کنید و تمیز نگه‌دارید.
  2. پوست را باید به روش صحیح تغذیه کنید.
  3. پوست باید از تأثیر بیش‌ازحد از عوامل نامطلوب محیطی (آفتاب، باد، سرما) محافظت شود.

پوست چرب و جوش‌دار خود را در طول روز به علت کار با گردوغبار و دود هوا و گرمای محیط و عرق کردن کثیف شود با لوسیون مناسب و مخصوص تمیز کنید.

برای پوست چرب در یک ظرف مقداری گلاب، آب‌نارنج و آب خیار مخلوط‌کنید و برای 48 ساعت در یخچال بماند در طی این مدت شب‌ها موقع خواب صورت خود را اول با صابون بشویید بعد مقداری از این لوسیون را به‌صورت زده 20 دقیقه نگه‌دارید و بعد شستشو کنید.

صابون یا صابون بچه یا صابونی که خودتان آماده کرده‌اید (در قسمت‌های بعدی طرز تهیه‌ی صابون را آموزش می‌دهیم) در طول روز به‌خصوص موقع بازگشت به خانه صورت را با صابون شستشو کرده و یک‌مشت بزرگ از گیاه بومادران، آویشن، ختمی و بابونه را در کاسه‌ای ریخته با مقداری آب روی آتش گذاشته و حوله‌ای را روی صورت گرفته و بخور دهید.

به‌اندازه 15 دقیقه بخور داده هم‌زمان که بخور می‌دهید مقداری پودر صابون همراه با مقداری نمک (البته نمک دریا دانه‌درشت) پنبه را نمدار کنید و در پودر صابون و نمک بزنید و همین‌طور که بخور می‌دهید پوست را به‌صورت دورانی ماساژ دهید.) این عمل باعث می‌شود همراه با بخور دانه‌های سرسیاه جوش‌ها از بین بروند و جای جوش‌ها صاف شوند.

بعد از بخور ماسکی از جوانه جو یا جوی آسیاب شده با پودر ختمی سفید همراه با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب درست کنید و روی پوست به مدت 20 دقیقه بماند. تا زمانی که جوش‌دارید هفته‌ای دو روز این عمل را انجام دهید.

آب بخور را هم صاف‌کرده در یخچال نگه‌دارید روزی یک‌مرتبه بعد از شستن صورت با آب و صابون 20 دقیقه از آب بخور را روی پوست نگه می‌دارید و بعد شستشو می‌کنید.

روزی یک‌مرتبه یک سیب‌زمینی کوچک و یک پیاز کوچک رنده می‌کنید و آب آن را به پوست می‌مالید این عمل باعث می‌شود جوش‌ها خشک‌شده و نابود شوند و همچنین لک‌هایی که در اثر جای جوش مانده به‌وسیله آب سیب‌زمینی از بین می‌رود و جرم پوست برداشته می‌شود.

لوسیون خیار:

250 تا 300 گرم خیار شسته را خردکنید و با همین مقدار الکل طبی 50 درصد مخلوط نمایید، مخلوط را در ظرف دربسته به مدت دو هفته نگه‌دارید بعد آن را صاف‌کرده و یک یا دو قاشق گلیسیرین به آن بیفزایید.

برای پوست چرب مخلوط را با یک‌پنجم استکان آب و برای پوست خشک با 3 استکان مخلوط‌کنید و هفته‌ای 2 روز استفاده کنید.

تا زمانی که پوست شما همچنان جوش‌دار است باید رژیم غذایی را مواظبت کنید، بخورها را هفته‌ای 2 روز ادامه دهید، ماسک‌ها را هرروز استفاده کنید و هم‌زمان برای تقویت پوست و صاف شدن آن هفته‌ای 3 بار یک عدد سفیده تخم‌مرغ و یک خیار رنده کرده و یک قاشق جوانه جو هم زده و همراه با یک قاشق مرباخوری پودر برنج مخلوط کرده 20 دقیقه روی پوست می‌گذارید و بعد شستشو می‌کنید.

بعد از یک ماه اگر به همین روش ادامه دهید پوستی صاف و زیبا خواهید داشت.

انشا الله در ادامه دستور تهیه صابون و ماسک‌ها را برای انواع پوست‌ها خواهیم نوشت.

با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای همه شما.

طیبه فیروزیان- محقق و گیاه شناس طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *