ورود دادستانی به موضوع گذر تاریخی «کمر زرین» اصفهان

اصفهان – گیاه نیوز

گذر کمر زرین در نزدیکی مسجد جامع اصفهان قرار دارد. محدوده مسجد جامع نیز در دوره سلاجقه مرکز اصلی شهر بوده است و بر همین اساس در هر بخشی از آن منطقه به دستاورد‌های تاریخی می‌رسیم و گذر کمر زرین نیز از این قاعده مستثنی نیست. شهرداری اصفهان با توجه به نیاز به ساماندهی گذر کمرزرین و به منظور بهبود دسترسی مردم محلی، اقدام به تسطیح این مکان کرد. اما گودبرداری‌ها بیش از میزان توافق صورت گرفت و موجب نمایان شدن لایه‌های تاریخی و زیرین محدوده شد. شواهدی که در این عملیاتِ گودبرداری زیر و رو شده است، نشان می‌دهد سفال‌های متنوع از زمانِ اشکانیان تا آل بویه و صفویه با عملیات خاک برداری پراکنده شده‌اند. در نخستین روز‌های عملیات کاوش، یک سازه زیرزمینی کشف شد. قسمت فوقانی این سازه در حال حاضر قابل مشاهده است و این سازه از یک اتاق حدود ۱۱ متر در چهار متر تشکیل شده است که به‌صورت سالم و دست‌نخورده حفظ شده است. تاکنون سفالینه‌هایی مربوط به دوران صفوی، ایلخانی و سلجوقی، تزیینات آجری و اسکلت‌های انسانی و حیوانی و همچنین بقایای یک کوره پخت سفال که با توجه با ساخت آجری و ساروج پیشینه تاریخی آن را صفوی تخمین زده اند در این عملیات کشف شده است. در تازه‌ترین کشف باستان شناسان در گذر کمرزرین بقایای یک سازه آبی با تنبوشه‌های سفالی و آجری مربوط به قرن چهارم دیده شده است. محل این پروژه در فاصلۀ کمتر از ۳۰۰ متری شمال‌شرق مسجد جامع عتیق اصفهان و روبه‌روی آرامگاه پیر پینه‌دوز واقع شده است. پیش‌تر، در عملیات گودبرداری برای ایجاد زیرگذر میدان امام علی (ع) سفالینه‌های بسیاری از دوران اشکانی تا دوران اسلامی زیر و رو شد و حالا برخی باستان شناسان معتقدند در عملیات گودبرداری احداث گذر موسوم به کمرزرین، دوباره لایه‌های تاریخی و آثار سفال‌های ادوار مختلف آشکار شده‌اند.

به گزارش گیاه نیوز:دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از ورود دادستانی به موضوع صیانت از آثار باستانی در گذر تاریخی «کمر زرین» اصفهان خبر داد و گفت: آثار باستانی از سرمایه‌های ارزشمندی است که حفاظت از آنها نزد افکار عمومی اهمیت بسزایی دارد.‬

 ‫گذرِ تاریخی کمر زرین در یکی از کهن‌ترین نقاط اصفهان و در نزدیک مسجد «جامع عتیق» این شهر قرار دارد؛ یافته‌های باستان‌شناسی در این گذر از پیش از اسلام تا دوره قاجار قابل ردیابی است و بررسی درباره قدمت آثار کشف شده در آن همچنان ادامه دارد.

روز شنبه سید محمد موسویان  در جلسه بررسی وضعیت آثار تاریخی اصفهان در دادگستری اصفهان عنوان کرد: با توقف عملیات عمرانی در گذر کمر زرین، پیش بینی و اجرای طرحی با هدف حفظ آثار تاریخی در کنار تسهیل عبور و مرور شهروندان ضروری است.

موسویان گفت: مقرر شده است اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری اصفهان نسبت به تهیه طرحی با هدف حفظ آثار تاریخی کاوش شده در این محل در کنار تسهیل عبور و مرور شهروندان، اقدام و طرح یاد شده را به دبیرخانه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه دادستانی ارسال کنند.‬
دادستان اصفهان تصریح کرد: با تایید طرح مذکور، شهرداری باید در سریعترین زمان نسبت به اجرای آن با نظارت سازمان بازرسی استان اصفهان اقدام کند.‬
‫در ادامه این مقام قضایی گفت: اقدام لازم برای حفظ ایمنی ابنیه مجاور این محور در مراحل اجرای طرح با حضور کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی انجام خواهد شد.‬

وی  تاکید کرد: موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار دادستانی مرکز استان اصفهان قرار دارد و با هر گونه ترک فعل در این حوزه برخورد قانونی می‌شود.

موسویان با بیان اینکه ‬دستگاه قضایی استان اصفهان پیگیر مطالبات عمومی در موضوع میراث فرهنگی است، افزود: پاسداشت میراث فرهنگی یکی از مصادیق حقوق عامه است.

گودبرداری برای ایجاد گذر کمر زرین در یکی از کهن‌ترین مناطق شهر اصفهان و در نزدیکی مسجد جامع عتیق یکی از پروژه‌هایی بود که در زمستان سال گذشته به مشهود شدن شواهدی از ۲ سازه معماری و آبی منجر شد و با هشدار باستان شناسان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، عملیات ایجاد این گذر را متوقف کرد.

پس از آن، عملیات باستان‌شناسی شهری در گذر کمر زرین با توافق بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و دانشگاه هنر آغاز شد.

متولی این عملیات باستان‌شناسی شهری، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و مجری آن دانشگاه هنر است و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیش می‌رود.

تاکنون در این عملیات، آثاری مانند یک سازه آبی منقوش متعلق به دورانِ پیش از حمله مغول به اصفهان، یک کوره سُفال، یک سازه معماری متعلق به دوران متاخر اسلامی و دیواره‌های سنگی و کف‌های آجر فرش احتمالا سلجوقی کشف شده است.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یکهزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی یکی از قطب‌های گردشگری ایران است.

فخری زندیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *