دستیابی به امنیت غذایی با مدیریت منابع آب و خاک و مشارکت مردم

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی گفت: امنیت غذایی زمانی حاصل می‌شود که مراقبت و مدیریت از منابع آب و خاک انجام شود و اهمیت مشارکت مردم در حفظ این منابع و رشد تولید بی‌بدیل است.
به گزارش گیاه نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نبی اله رشنو در نشست با مدیران کل دفاتر تخصصی و مشاورین و کارشناسان معاونت آب و خاک در کرج با اعلام این که در کشور فرصت و ظرفیت در دو عنصر آب و خاک وجود دارد که در کلیه حوزه‌های حکمرانی نقش بسزایی خواهد داشت، افزود: دو منبع حیاتی آب و خاک بیش از هر چیزی برای کشورها و کسانی قابل درک است که تاثیر آن را در حوزه جغرافیایی و سیاسی لمس کرده باشند.
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های تبیین پدافند غیرعامل در معاونت‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امنیت غذایی به عنوان محور اساسی وزارت جهاد کشاورزی مد نظر مسوولان است و فراهم آوردن زمینه برای افزایش تولید موجب پیشرفت کشور و رشد توسعه آن می‌شود.
رشنو افزود: امنیت غذایی زمانی حاصل می‌شود که مراقبت و مدیریت از منابع آب و خاک انجام شود و اهمیت مشارکت مردم در حفظ این منابع و رشد تولید بی‌بدیل است.
وی افزود: سازمان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل کشور در دو محور کلی کاهش آسیب‌پذیری و مصون سازی کشور در مقابل تهدیدها فعالیت اصلی خود را متمرکز کرده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حوزه آب و خاک کمرنگ بودن پدافند غیرعامل در استان‌ها و عدم ارتباط لازم در این زمینه و بحران‌های زیستی در خاک امری بسیار مهم است و در امور بین‌الملل و بحث خاک و سازمان فائو نیازمند فعالیت‌های آموزشی هستیم.
وی افزود: در بحث آلودگی حوزه ارس که به عنوان نمونه‌ای بسیار مهم مطرح شده است، تاکنون اقدام قابل توجه و اجرایی جدی صورت نگرفته است.
وی افزود: علاوه بر بحران‌های زیستی، بحران‌های غیرزیستی مانند سدسازی های کشور ترکیه به عنوان پدافند غیرعامل نیازمند همکاری مراجع ذی‌ربط برای رفع مسایل و مشکلات مربوطه در زمینه مدیریت بحران باید مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *