روش های طبیعی برای تسکین دردهای عضلانی

اسپاسم عضلانی 

احساس گرفتگی غیر ارادی، سختی و یا تورم در عضله علائم یک نوع اسپاسم عضلانی است و این گرفتگی‌ها امکان دارد به دلایل مختلف در بسیاری از نقاط بدن شما اتفاق افتد. شایع‌ترین مناطق در بدن که دچار اسپاسم می‌شود اسپاسم در شکم، بازوها، دست‌ها و پاها است. علاوه بر آنها اسپاسم عضلانی در پشت زانو، عضلات چهار سر و در کنار قفسه احساس شود. بسیاری از موارد اسپاسم عضلانی ساده ناشی از ورزش سنگین و ورزش شدید است که با صبر، استراحت، کشش ملایم و ماساژ عضله می‌توان به کاهش درد کمک کرد.

در ضمن کسانی که بیشتر به گردن درد و کمر درد مبتلا هستند، اغلب از اسپاسم عضلانی رنج می‌برند. همچنین خانم‌های باردار به علت افزایش وزن ناگهانی در معرض اسپاسم عضلانی هستند.

بهتر است بدانید آب آلبالو، اسموتی بلوبری، گیاه دارویی بابونه، فلفل قرمز، ویتامینD، رزماری، زردچوبه، زنجبیل، روغن خردل، موز از جمله گیاهان و میوه‌هایی هستند که برای بهبود اسپاسم عضلانی نقش دارند.

حال به توضیحات برخی از آنها و نیز ترفندهای دیگر برای تسکین دردهای عضلانی با نظر الهام طاهری، کارشناس ارشد گیاهان دارویی می‌پردازیم.

 

آب آلبالو

کسانی که در دو ماراتن شرکت می‌کنند، بسیار تمرین می‌کنند که باعث فشار زیادی بر عضلات می‌شوند. آب آلبالو برای مبارزه با التهاب و درد عضلانی که در دونده‌ها بسیار رایج است، کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن آب آلبالو می‌تواند درد پس از دوندگی را کاهش دهد و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در این میوه به طور طبیعی به تسکین عضلات کمک می‌کند.

 

اسموتی بلوبری

خوردن بلوبری یک راه  شیرین و طبیعی برای آرام کردن ماهیچه‌ها است. یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که خوردن اسموتی بلوبری قبل و پس از ورزش می‌تواند به بهبود عضلات کمک کند. بلوبری خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد و نشان داده است که استرس و التهاب را کاهش می‌کاهد.

 

چای بابونه

بابونه یک گیاه دارویی باستانی است که از قدیم برای درمان و بهبود  انواع بیماری‌ها، از جمله اسپاسم عضلانی به کار رفته است. این گیاه دارویی حاوی ۳۶ نوع فلاونوئید است که این ترکیبات با خواص ضد التهابی هستند.

شما می‌توانید اسانس بابونه را روی ماهیچه‌‌های تحت تاثیر بگذارید تا از اسپاسم نجات پیدا کنید. دمنوش بابونه همچنین می‌تواند باعث تسکین عضلات شکم شود. به خصوص برای دردهای عضلانی بانوان در دوران قاعدگی بسیار مفید است.

در ضمن چای بابونه دارای یک نوع اسید آمینه به نام گلیسین است که باعث آرامش عضلات می‌شود.

گفتنی است برای کاهش گرفتگی عضلات باید ‌‏حداقل ۵ فنجان در روز از این چای بنوشید.‏

 

سرکه سیب

داشتن منبع غذایی پتاسیم برای کاهش درد مفید است. یکی از منابع غنی از پتاسیم سرکه سیب است. بدین منظور مخلوطی از یک قاشق چایخوری عسل، ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب و آب گرم ‌‏بنوشید.

 

فلفل قرمز

کپساسین ماده‌ای که در فلفل قرمز دید شده، آرام بخش طبیعی ماهیچه‌ای است که اغلب به افرادی که با فیبرومیالژیا و آرتریت روماتوئید زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود. می توان این ماده را به انواع غذاها افزود. مانند خورش‌ها، کباب‌ها و سوپ‌ها یا غذاهای دریایی یا اینکه آن را از راه پماد یا کرم کپساسین گرفت. وقتی که از کرم آن استفاده می‌کنید، می‌توان آن را روی اعضایی که تحت تاثیر اسپاسم عضلانی هستند، مالش داده شود.

 

منیزیم

منیزیم برای بدن انسان لازم است، چون عملکرد عضلانی و عصبی را حفظ می‌کند. اگر چه این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد اما افرادی که کمبود منیزیم داشته باشند‌، درد عضلانی یکی از علائمش است. این ماده معدنی را می‌توان در مواد غذایی مانند موز، بادام، حبوبات و برنج قهوه‌ای پیدا کرد.

 

آب کافی

کم آبی باعث افزایش میزان اسید لاکتیک در عضلات و بروز درد عضلانی می‌شود. باید بدانید کم شدن آب بدن مهم‌ترین عامل نرسیدن خون کافی به عضلات و گرفتگی آن است.

 گفتنی است در فعالیت با مدت طولانی مثل ورزش‌های سنگین در هوای گرم، مقدار زیادی از مایعات بدن دفع می‌شود، در این حالت حجم خون کم می‌شود و میزان کافی خون برای رساندن اکسیژن به تمام عضلات در حال ورزش وجود ندارد. در نتیجه عضلات در حال فعالیت، خون کافی دریافت نمی‌کنند و به سمت اسپاسم یا گرفتگی پیش می‌روند. با خوردن آب قبل از فعالیت و هر ۱۵ دقیقه یک بار در حین فعالیت می‌توان از بروز چنین گرفتگی‌هایی پیشگیری کرد.

 

ماساژ ملایم‏

یک ماساژ ملایم به کاهش گرفتگی عضلات شما کمک کند. قسمتی از بدن را که احساس گرفتگی ‌‏عضلانی دارد، با بیوفریز مالش دهید. این مالش جریان خون ناحیه مبتلا را بهتر می‌کند و عضلات گرفته را تسکین می‌‌‏دهد. بیوفریز یک مسکن موضعی است و در تسکین درد عضلات‌، آرتروز، کمر، کتف، کشیدگی گردن، اسپاسم عضلانی، زانو، ‌‏لگن و پشت ران، قوزک پا و مفاصل آرنج موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *