خواص گل گاوزبان

گل گاوزبان

قصد داریم در این مقاله خواص گل گاوزبان را به صورت اجمال بررسی کنیم . گل گاو زبان خواص متعددی دارد گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی ایرانی برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی و بی خوابی، لاغری و سلامتی پوست و مو استفاده می شود.

گل گاو زبان گیاهی یک ساله است که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی متر می رسد، ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ های آن ساده و مخملی، و پوشیده از تارهای خشن است که هنگام چیدن گیاه، گزیدگی ملایمی در دست ها احساس می شود. این گیاه خودرو است که در دامنه کوه های البرز می روید و دارای گونه های زیادی است. بخش مصرفی گیاه برگ ها و گل های آن است.

برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.

خواص گل گاو زبان برای سرماخوردگی

دمنوش گل گاو زبان به همراه کمی لیمو عمانی و عسل برای  سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، مفید است. این دمنوش سرفه های فصل سرما را درمان می کند و به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.

گل گاوزبان ، سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم های خفیف را درمان می کند و می توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل الطیب شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 3-2 بار برای درمان سرفه های خشک بنوشید.

خواص گل گاوزبان برای پوست صورت

آکنه و جوش صورت

فواید و خواص دمنوش گل گاوزبان

1. قاعدگی و پریود شدن

2.فشار خون و قلب

3. دیابت و قند خون

4. سرماخوردگی و گلو درد

5. سرطان

6. استرس، اضطراب و افسردگی

7. کلیه

خواص عرق گل گاو زبان

درمان حالت تهوع
درمان تورم بدن
درمان سرماخوردگی
درمان کم خونی
درمان آرتریت روماتوئید
خواص روغن دانه گل گاو زبان

9. آرتریت روماتوئید

10. درمان اگزما
11. آکنه و جوش صورت

12. درمان شوره سر

13. مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS)

14. آلزایمر

توجه داشته باشید که استفاده از روغن گل گاو زبان برای کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی، توصیه نمی شود.