دکتر مسعود سامی، متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی و مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
هر محصول ارگانیکی، ارگانیک نیست

 

ارگانیک شرایط ویژه دارد

چند سالی است که بحث ارگانیک داغ شده است و در سراسر دنیا به دنبال محصولی هستند که ارگانیک باشد اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود به طوری که چنین محصولاتی، ادعاهای زیادی به دنبال داشته است. برخی محصولاتشان واقعا ارگانیک است، برخی سعی می‌کنند چنین محصولاتی داشته باشند و اما بعضی دیگر به اسم ارگانیک، محصول عادی را در معرض فروش می‌رسانند و در پی آن خیلی از مردم به خیال اینکه محصول مورد نظر ارگانیک است، در دام فریب آنها گرفتار می‌شوند در عین حال که بهای گزافی بابت آن می‌پردازند!

حال برای اینکه بدانیم محصولات ارگانیک چیست و آیا لزومی به مصرف آنها هست یا خیر و اینکه چطور آنها را تشخیص دهیم، تصمیم گرفتیم از نظرات دکتر مسعود سامی، متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی و مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده کنیم و آن را برای شما بازگو کنیم.

 

ارگانیک و محصولات ارگانیکی

محصولات ارگانیک یا زیستی، محصولاتی است که در تولید آن از هیچگونه ترکیبات مصنوعی و شیمیایی استفاده نشود. یعنی برای تولیدات کشاورزی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها به جای کودهای شیمیایی یا سموم دفع آفات و سموم علف‌کش، از روش‌های طبیعی همچون کودهای حیوانی فراوری شده و کود سبز استفاده شود.

همچنین برای تولید فراورده‌های دامی مثل مرغ، نباید از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای دامی استفاده شود و به مرغ‌ها باید خوراک زیستی یا ارگانیک داده شود که برای این نوع تولید نیز با استفاده از خوراک گیاهی غیر آلوده و سالم و کنترل کردن شدید مرغداری و استفاده از تخم مرغ نطفه‌دار سالم و جوجه اولیه کاملاً سالم در زمان حدود دو ماه مرغ زیستی یا ارگانیک تولید می‌‌شود.

علاوه بر اینکه پس از تولید باید در کارخانه از ترکیبات غیر مجاز برای شست و شوی مرغ استفاده نشود و از نظر نداشتن عوامل بیماری کنترل شده و با آرم ارگانیک بسته‌‌بندی شود. در ضمن برای فرآوری محصولات و تولید مواد غذایی آماده نیز نباید از ترکیبات و نگهدارنده‌‌های غیر مجاز استفاده شود و ماده اولیه باید از نوع زیستی یا ارگانیک باشد.

 

افزایش محصولاتی به نام ارگانیک

در حال حاضر به شمار محصولات ارگانیک افزوده شده است که این به خاطر فواید زیاد آن است و این موضوع کم و بیش در سراسر جهان شکل گرفته است اما چیزی که در این بین باعث نگرانی شده است، محصولاتی است که نام ارگانیک را با خود به یدک کشیده است در حالی که محصول عادی است و خیلی از مردم با این تصور که چنین محصولی ارگانیک است، مشتری آن می‌شوند.

اما یکی از دلایل عرضه‌کنندگان محصولات عادی به جای ارگانیک، سوء استفاده در بهای آن است که باید در این خصوص چاره‌اندیشی کرد.

 

توصیه به مصرف محصولات ارگانیک، آری یا خیر؟

از آنجایی که محصولات ارگانیک، فاقد هر گونه آفات و ترکیبات شیمیایی هستند و مواد مغذی خود را بهتر از دیگر محصولات حفظ کرده‌اند در عین حال که دارای ویتامین و خاصیت آنتی ‌اکسیدانی بیشتری هستند و مواد نگهدارنده ندارد، استفاده از آنها توصیه می‌شود و با وجود اینکه قیمت بیشتری دارد اما در عوض به سلامت آن بهتر می‌توان اطمینان کرد و علاوه بر این محصولات ارگانیک طعم و مزه مطلوب‌‌تری دارد که البته امیدوارم با حمایت و تولید بیشتر این محصولات، بتوان هزینه را کاهش داد.

 

تشخیص ارگانیک از غیر ارگانیک

اکنون خیلی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد غذایی بر این ادعا هستند که محصولاتشان ارگانیک است و همانطور که شاهد هستید، برخی از فروشندگان روی تابلوی فروشگاه‌شان و یا روی محصولاتشان از کلمات «ارگانیک» یا «صد درد صد ارگانیک» استفاده می‌کنند.

در این خصوص می‌توانم بگویم درصد چنین فروشگاه‌هایی که واقعا دارای محصولات ارگانیک هستند، محدود است. چرا که شرایط تولید آن چندان آسان نیست. به خاطر همین کمتر زیر بار آن می‌روند اما مردم باید هوشیار باشند و به برچسب محصولات توجه کنند.

برچسب ارگانیک نشانه خاص دارد که با سرچ در اینترنت می‌توانند آن را مشاهده کنند، علامتی سبز رنگ و دایره‌ای شکل که از سوی اداره استاندارد تعیین و ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *