نکات مهم در نگهداری از تراریوم

یکی از نیازهای فعلی در زندگی های آپارتمانی وجود گل و گیاه است که می تواند روحیه زیادی به اهل خانه بدهد ولی بیشتر منازل آپارتمانی فعلی نور کافی ندارند و یکی از عواملی که برای رشد و نمو گیاهان نیاز است نور کافی برای گیاه می باشد . ولی این خیلی خبر خوبی است که به آپارتمان نشین ها اعلام کنیم بعضی از گیاهان با نور کم نیز رشد دارند و مقاوم به نور کم می باشند و می توانند فضای خانه شما را با طراوت کنند.

 

تراریوم گیاه تاریک پسند

گیاه تراریوم حتی در تاریک‌ترین نقاط خانه که پنجره‌ای وجود ندارد نیز رشد و نمو دارد، فقط کافی است در اتاق استند نور وجود داشته باشد. بعضی از خانواده ها تراریوم را برای کادو به دوستانشان هدیه می دهند یا از تراریوم به عنوان تزیین در دکوراسیون منزل یا محل کار استفاده می کنند چون نگهداری از این گیاه نیز بسیار آسان است و اصلا صاحبش را به زحمت نمی اندازد. تراریوم‌ها را می‌توانید به‌صورت آماده از گل‌فروشی‌ها تهیه کنید یا خودتان می‌توانید تراریوم مورد علاقه خودتان را بسازید.

تراریوم چیست؟

 تراریوم محفظه شفاف سربسته‌ای از جنس شیشه یا پلاستیک است که می توان مجموعه ای از گیاهانی که با یکدیگر سازگاری دارند را در داخلش پرورش داد که در دو نوع بسته و باز می باشد و به زبان دیگر گلخانه ای کوچک را در کنار خانه خواهیم داشت. تراریوم‌های بسته درپوش‌دارند، اما دهانه تراریوم‌های باز هیچ درپوشی ندارد.

سیستم کار در تراریوم به این صورت است که گیاه و خاک داخل تراریوم بخار آب تولید می کنند. این بخارها روی جدار داخلی محفظه می‌نشینند و دوباره به ‌درون خاک چکه می‌کنند و جذب ریشه گیاه می‌شوند. تکرار این چرخه باعث تغذیه خودبه‌خودی گیاه و خاک می‌شود. ایجاد اکسیژن نیز در تراریوم در نوع خودش جالب است. با توجه به اینکه محفظه تراریوم شفاف است نور خورشید از محفظه عبور می کند تا عمل فتوسنتز انجام شود. به‌موجب فتوسنتز دی‌اکسید کربن به اکسیژن تبدیل می‌شود و تراریوم‌ می‌تواند نفس بکشد. به‌همین دلیل است که تراریوم‌ها نیاز به رسیدگی چندانی ندارند و می‌توانند تا چند سال هم عمر کنند.

کدام گیاهان برای تراریوم مناسب‌ترند؟

به‌طورکلی گیاهان برگساره‌ای و آنهایی که رشد کندی دارند برای تراریوم مناسب‌ترند. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرخس‌ها : فرن‌ها یا سرخس‌ها از گیاهان آپارتمانی بادوامی هستند که در شرایط مناسب (نور و رطوبت هوا) مدت زیادی دوام می‌آورند و در آپارتمان‌های با حرارت مرکزی که دارای تهویه مطبوع است، به خوبی رشد می‌کنند.

بیش از دو هزار نوع فرن در طبیعت وجود دارد که فقط تعداد محدودی جنبه زینتی دارند. آن ها را بر اساس وضع ظاهری برگ‌ها و چگونگی قرار گرفتن شاخه‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌کنند.

 

گیاهان گوشت‌خوار از جمله گیاهانی محسوب می‌شود که برخی یا بسیاری از مواد مغذی خود را از تله‌گذاری و مصرف جانوران و آغازیان مانند حشرات و بندپایان دیگر بدست می‌آورند.که انواع مختلفی دارد نظیر : ونوس مگس‌خوار، گیاهان کوزه‌ای و گیاهان گونه دروزا یا همان شبنم خورشید.

نخل‌های کوتوله: انواع نخل ها بیش از ۲۰۰۰ گونه اند که فقط تعداد اندکی از آن ها جزء گیاهان زینتی به حساب می آیند.  انواع نخل های جالب، زیبایی خاصی به محیط زندگی ما می بخشند. عده ای از آن ها، دارای برگ های شانه ای یا پر مانند هستند. برخی دارای برگ های پنجه ای یا بادبزنی هستند.

گیاهان هوازی گیاهان ، کاکتوس یا گل های هوازی، گیاهان هیجان انگیز و جالبی هستند که می‌توانند بدون خاک رشد کرده و همه‌ی مواد مغذی و آب مورد نیاز خود را از طریق برگ هایشان تامین کنند. این گیاهان از ریشه ی خود تنها برای چسبیدن به سنگ، زمین، تنه درختان و … استفاده می‌کنند. پرورش گیاهان هوازی بسیار آسان است چرا که آنها به مراقبت زیادی احتیاج ندارند.

ساکولنت‌ها: گروهی از گیاهان گوشتی و آبدار  با ۶۰ گونه مختلف هستند که می‌توانند به خوبی آب را در بافت‌های خود ذخیره کنند. ساکولنت‌ها دارای برگ ، ریشه یا ساقه‌های ضخیمی هستند که نه تنها قابلیت ذخیره کردن آب را دارند بلکه می‌توانند در ایجاد رطوبت درون بافت خودشان نیز نقش مهمی را ایفا کنند.ساکولنت‌ها می‌توانند به خوبی در محیط‌های گرم و کم آب زندگی کنند و با کمک گرفتن از بدنه گوشتی خود به شکل شگفت‌انگیزی در این محیط‌ها زنده بمانند. در واقع ساکولنت‌ها از طریق ایجاد یا جذب رطوبت محیط اطرافشان این قابلیت را در خود پرورش می‌دهند و می‌توانند در شرایط سخت و طاقت فرسا تکثیر شوند.

پپرومیا یا همان قاشقی : گیاهی علفی و همیشه سبز با رشد کند است. گیاه قاشقی برگ‌های قلبی شکل، گوشتی و اغلب رنگ‌های سفید، کرم و سبز دارد و چون محل زندگی و زادگاهش در جنگل‌های نسبتاً تاریک است، می‌تواند شرایط آپارتمان را به‌خوبی تحمل کند.

بونسای : گل بونسای درختچه ای زیبا و کمیاب و نمونه کوچک و مینیاتوری از درختان است که هنر کشور چین و ژاپن بوده و خواهان زیادی دارد. بونسای از دو کلمه ژاپنی “بون = سینی” و “سای = کاشتن” تشکیل شده است و در اصل به معنی کاشت درختان داخل سینی می‌باشد و در واقع در گلدان رشد می‌کند. در این هنر سعی می‌شود درختان را به صورت فرم پا کوتاه به اشکال گوناگون دربیاورند.  از جمله مزیت‌های این بونسای، سرعت بالای رشد آن می باشد.

نکته مهم : هر گیاهی که برای تراریوم‌تان انتخاب می‌کنید، درمورد خاک مخصوصش هم از فروشنده جویا شوید.

نکاتی برای مراقبت از تراریوم

همان طور که گفتیم تراریوم‌ها به مراقبت چندانی نیاز ندارند. با ‌این‌ حال برای افزایش طول عمر تراریوم‌ها چند نکته را بایستی مد نظر داشته باشیم.

نکته اول : آیا تراریوم ها نیاز به آب دارند ؟

 بله، تراریوم‌ها هم آب می‌خواهند، اما نه به‌اندازه گیاهان آپارتمانی. در تراریوم‌ها معمولا از گیاهانی استفاده می‌شود که جان‌سخت‌ترند و به آبدهی زیادی نیاز ندارند. ولی آب تبخیر شده به خاک برمی گردد و رطوبت لازم برای خاک حفظ می شود.

نکته دوم : تراریوم ها به طور میانگین هر چند وقت یکبار به آب نیاز دارند؟

تراریوم‌های بسته را باید به‌طور میانگین ماهی یک‌ بار آب داد. این هم البته به عوامل مختلفی ازجمله نوع گیاه تراریوم و شرایط محیطی آن بستگی دارد. تراریوم‌های باز هم میانگین هر سه تا شش هفته باید آب داده شوند. ولی به هر حال هر چند وقت یکبار بایستی رطوبت خاک را چک کنیم تا میزان آب دهی را متوجه شویم چون اگر زیادی آب بدهید، ریشه گیاهانی که کاشته‌اید شروع به فساد می‌کنند و تراریوم‌تان بوی بدی می‌گیرد.

نکته سوم : تراریوم به نور مستقیم خورشید نیاز دارد؟

تراریوم‌ها به نور مستقیم یا غیرمستقیم خورشید نیاز دارند. ولی نور مصنوعی هم می توان برای آنها در نظر گرفت .  اگر نور مصنوعی استفاده می‌کنید، لامپ‌های فلوئورسنت یا ال‌ای‌دی بر لامپ‌های رشته‌ای ترجیح داده می‌شوند.

 اگر تراریوم‌ بسته را مقابل نور مستقیم خورشید قرار می‌دهید، بهتر است درپوش محفظه را بردارید تا هوای داخلش زیاد داغ نشود.

چند نکته پایانی مهم :

  •  اگر در تراریوم‌تان سرخس کاشته‌اید، هرازگاهی برگ‌هایش را هرس کنید تا زیادی بلند نشوند.
  • اگر تراریوم بسته دارید، بعضی مواقع (هر هفته یا حتی هر روز) درپوش را بردارید تا از هوای تازه پر شود .
  • اگر تراریوم باز دارید، حواس‌تان به حمله آفات و حشرات موذی باشد.اگر احیانا تراریوم‌تان را آفت زد، می‌توانید از فروشگاه‌های باغبانی صابون حشره‌کش بخرید و به گیاهان آفت‌زده‌تان بزنید. اما درصورتی‌که هیچ ترفندی کارساز نشد، بهتر است که گیاه بیمار را از تراریوم‌تان خارج کنید. چون با نگه‌داشتن گیاه بیمار باعث سرایت بیماری به گیاهان همجوار می‌شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *