ليلا آذربايجاني، مشاور تغذيه و رژيم درماني :
روش تهیه سمنو خانگی

 يكي از سين‌‌هاي سفره هفت سين ما ايراني‌‌ها سمنو است، اين ماده غذايي بسيار خوشمزه و بسيار مغذي جاي خاصي را در ميان اقوام مختلف ايراني براي خود باز كرده است تا جايي كه تهيه آن طي مراسم خاصي صورت مي‌‌گيرد. در خصوص تهيه و همينطور خواص اين  خوردني پر طرفدار ليلا آذربايجاني، مشاور تغذيه و رژيم درماني توضيح مي‌‌دهد.

 

مواد لازم تهیه سمنو :

جوانه گندم: 1 پيمانه

آرد گندم: ٣ پيمانه

مغز بادام: به مقدار دلخواه

 

طرز تهيه سمنو:

براي تهيه سمنو ابتدا جوانه گندم را آسياب کرده و شيره‌ كشي مي‌ كنند. سپس شيره آن را روي حرارت ملايم قرار داده و همراه با آرد مرتب هم مي‌‌زنند. هم زدن باید چنان باشد که ته نگیرد.

در اواسط پخت مقداري آب به آن اضافه مي‌كنند و باز به هم مي‌زنند تا زماني كه به غلظت و رنگ مورد نظر برسد و در آخر مغز بادام را به آن اضافه مي‌‌کنند.

مدت زمان پخت سمنو با توجه به مقدار آن از چند ساعت تا حتی دو روز مي‌‌تواند به طول بيانجامد.

 

خواص سمنو:

ماده اصلي تشكيل‌‌دهنده آن جوانه گندم است كه خواص تغذيه‌‌اي بسيار شگفت‌‌انگيزي دارد و مصرف آن براي كودكان و نوجوانان در سن رشد توصيه مي‌‌شود.

جالب است بدانيد ميزان مواد مغذي گندم در مرحله جوانه زدن افزايش قابل ملاحظه‌‌اي پيدا مي‌كند. برای مثال ميزان پروتئين آن به بيش از دو برابر مي‌‌رسد.

همچنین سرشار از ويتامين‌هاي گروه ب و همينطور عناصر پتاسيم و روي است.

علاوه بر این، براي محافظت از پوست و استحكام ناخن بسيار مناسب است و به علت وجود ويتامين‌هاي E  و C كه از آنتي اكسيدان‌هاي قوي هستند، در پيشگيري از سرطان مفيد است.

در ضمن سمنو و به طور کلی مصرف غذاهاي حاوي جوانه گندم در افرادي كه در معرض استرس‌هاي روحي هستند، بسيار توصيه مي‌‌شود.

توصیه مصرف سمنو:

با توجه به اينكه جوانه گندم ماده اصلي تشكيل‌‌دهنده سمنو است، توصيه مي‌‌كنيم كه مصرف اين دسر ايراني خوشمزه را تنها منحصر به عيد نوروز نكرده و در تمام طول سال در سبد غذاي خود و بخصوص كودك‌تان قرار دهيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *