لعبت استاد علی عسکری، کارشناس ارشد گیاهان دارویی :
درمان آسم با گیاهان دارویی

 آسم بیماری شایع تنفسی است که در آن التهاب مزمن مجاری تنفسی باعث حملات انسدادی و ناگهانی در مجاری تفسی شده که از نشانه‌های مهم آن خس‌خس سینه، تنگی‌نفس و سرفه است از مهم‌ترین عوامل خطرزا در بروز حملات آسمی می‌توان به در‌ معرض هوای سرد قرار گرفتن، کشیدن سیگار یا در ‌معرض آن بودن، داشتن آلرژی، در ‌معرض مواد شیمیایی و سموم کشاورزی و مواد آلرژی‌زا بودن، قرار‌گرفتن در‌ معرض عفونت باکتریایی و ویروسی و اضافه وزن اشاره کرد.

اما برای کمک به پیشگیری و درمان این بیماری می‌توان از بسیاری از گیاهان دارویی استفاده کرد، مهم‌ترین گیاهان دارویی عبارت‌اند از:

اکالیپتوس، جعفری، گل‌گاوزبان، شابیزک، علف چای، مریم گلی، مرزه، فرنجمشک، ریش بز، آنغوزه، مرزنجوش، مامیران، گل مینا، زوفا، زیره سیاه، رازیانه، دم اسب، بنفشه، دارواش، داتوره، تاجریزی پیچ، بادیان رومی، بارهنگ، به‌لیمو، پرسیاوشان، خارخسک، بادرنجبویه، آویشن، بسفایج، انجدان رومی، کنگر‌فرنگی، زردچوبه، اسطوخودوس، سنبل‌الطیب، گل ماهور، گل لادن، زعفران، گزنه سفید، فراسیون سفید، صبر‌زرد، سیر، موز رسیده، آب‌لیمو، کاکائو، کاملیا یا چای زینتی، شیرین بیان، شقایق، شنبلیله، عروسک پشت پرده، بلادون، سداب، دم شیر

داروهای گیاهی هم که در درمان آسم می‌توانند موثر باشند؛ می‌توان به افشره کاکوتی، تئوبرومین، تئوفیلین و خلین اشاره کرد.

مصرف عرقیجاتی مانند عرق بابونه رومی، عرق آویشن، عرق بادرنجبویه، عرق بولاغ اوتی یا علف چشمه نیز در بهبود آسم بی‌تاثیر نیست.

گفتنی است که از دید طب سنتی افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند، بهتر است از غذاهایی مانند زعفران، موز، خرما، نخود، گوشت شتر، گوشت گوسفند، زنجبیل، عسل، پونه، نعناع و سیاه‌دانه که دارای طبعی گرم هستند، در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

حال توضیحاتی درباره تعدادی از گیاهان موثر را بخوانید.

 

اکالیپتوس

 روغن اکالیپتوس به دلیل داشتن ترکیبی به نام سینه اوله برای درمان آسم، سینوزیت، مننژیت، برونشیت و آنفولانزا مفید است. این گیاه خاصیت ضدالتهابی و ضد‌عفونی‌کننده قوی دارد. همچنین اکالیپتوس خاصیت ضد‌اکسیدانی داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

 

آووکادو

 غذایی کامل و مناسب در درمان آسم است. آووکادو به دلیل داشتن ترکیبی به نام گلوتاتیون در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و به همین دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. بنابراین برای درمان آسم مفید است.

 

زنجبیل

 زنجبیل به دلیل خاصیت ضد‌التهابی به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک می‌کند. توصیه می‌شود افراد مبتلا به آسم نوشیدن چای زنجبیل را فراموش نکنند.

 

زوفا

 این گیاه به دلیل داشتن ترکیباتی مانند: فلاونوییدها، تانن، ترکیبات موسیلاژی، هیسوپین، برای عملکرد بهتر دستگاه تنفسی مناسب بوده و از عفونت‌های تنفسی، برونشیت و آسم جلوگیری می‌کند.

 

اسفناج

 مصرف بالای اسفناج خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد. این گیاه مفید به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین‌C، ویتامین‌E و منیزیم و بتاکاروتن در درمان و پیشگیری از آسم تاثیر‌گذار است.

لعبت استاد علی عسکری، کارشناس ارشد گیاهان دارویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *