دکتر غلامرضا کردافشاری، محقق طب سنتی :
خواص نمک

 در این مقاله قصد داریم شما را با خواص نمک آشنا کنیم . هر چند نمک خواصی برای بدن دارد از جمله اینکه سم‌زدایی برای بدن محسوب می‌شود اما برای مصرف شرط و شروطی هم دارد که به آنها دکتر غلامرضا کردافشاری، محقق طب سنتی اشاره می‌کند.

خواص نمک در سم زدایی

نمک دارای طبیعت گرم و خشک است. بنابراین برای افراد سردمزاج‌ مفید است.

نمک به خاطر خاصیت سم‌زدایی که دارد، سم‌ها را در بدن دفع می‌کند.

نمک در هضم غذا موثر و به هضم غذا و رفع سنگینی معده نیز کمک می‌کند و بازکننده مجاری کبدی‌، گرفتگی‌های کبد و طحال بوده و برای کسانی که کبد چرب دارند، نافع است. علاوه بر این، ضدانگل است و انگل‌های بدن را می‌کشد.

نمک قوت قلب را نیز زیاد و غذا را لطیف و حل می‌کند. همچنین لاغر‌کننده و مانع عفونت اخلاط در بدن است.

خواص نمک در مسافرت

جالب است بدانید که از آنجایی که نمک موجب خشک شدن رطوبت‌های معده می‌‌شود، بنابراین برای افرادی که در مسافرت‌ها به محض نشستن در ماشین حالت تهوع پیدا می‌کنند‌، مفید است چرا که با مصرف نمک، رطوبت معده‌شان به حرکت درآمده و نمک، این رطوبت را خشک می‌کند.

ضمنا خوردن نمک قبل و بعد از غذا، به یک میزانی و نه صد در صد، از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد بدن متعفن شود.

خواص نمک در درمان بیماری ها، از جمله بیماری‌هایی که با مصرف نمک پیشگیری و یا درمان می‌شوند؛ جنون‌، جزام‌، لک و پیس‌، کک و مک‌، گلودرد‌، مشکلات معده و روده و کندی دندان‌ها را می‌توان نام برد.

 

بهترین نمک

بهترین نمک‌ها، نمک اندرونی است با رنگ شفاف‌، صاف و بلوری که در فارسی «‌نمک سنگ بلوری» نام گرفته و هندوها به آن نمک لاهوری می‌گویند.

 

طریقه و زمان مصرف نمک

خواص نمک در جلوگیری از امراض مختلف به افرادی که ترش می‌کنند یا با نفخ و گاز روبرو هستند، توصیه می‌شود که اول و آخر غذا‌، نمک مزمزه کنند به شرطی که بین غذا خوردن آب ننوشند حتی در احادیث آمده است: هر که افتتاح کند طعام خود را به نمک و اختتام کند طعام خویش را به نمک‌، از 72 مرض محفوظ می‌ماند.

همچنین حق تعالی به حضرت موسی وحی فرمود: که ابتدا کن غذای خویش را به نمک و پایان ده طعام خود را به آن.

با این اوصاف، روزانه به افراد عادی که ممنوعیت در مصرف نمک ندارند، توصیه می‌شود که اندازه یک نخود ریز، قبل از غذا و همچنین بعد از غذا، نمک مزمزه کنند نه اینکه داخل طعامشان بریزند!

 

ممنوعیت مصرف نمک

بیمارانی که دارای مشکلات کلیوی‌، قلبی و  فشارخون هستند زیاد نمک خوردن برایشان مضر است. این‌ها باید غذای بی‌نمک تناول کنند و آبغوره بی‌نمک و آب لیمو را جایگزین کرده و اول و آخر طعام‌، به اندازه یک عدس، نمک مزمزه کنند. در ضمن تب‌دارها هم نباید نمک مصرف کنند چراکه ممکن است حرارت بدنشان را بالا ببرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *