لیلا کاردانی مشاور تغذیه :
خواص بی نظیر چغندر و لبو

خواص چغندر

چغندر از گیاهان با ارزش تغذیه‌ای بالاست که می‌تواند گزینه مناسبی برای فصل زمستان باشد. به خواص و شیوه تهیه آن لیلا کاردانی، مشاور تغذیه اشاره می‌کند.

چغندر از سبزیجات ریشه‌ای مفید برای سلامت قلب و عروق است. رنگدانه‌های بی‌همتا و خاص آنتی‌اکسیدانی حاضر در این گیاه از بدن در برابر بیماری‌های عروق کرونر و آنفارکتوس محافظت می‌کنند و سطح کلسترول خون را پایین می‌آورند و خاصیت ضدپیری دارند.

لبو آنتی اکسیدان قوی

لبو بسیار کم‌کالری و کم‌چربی، اما سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. منبع بسیار خوب فولات است، اما پخت بسیار زیاد چغندر ممکن است به طور قابل ملاحظه‌ای این میزان را در غذا کاهش دهد.

در ضمن فولات اگر در دوره پیش از بارداری مصرف شود می‌تواند از نقص‌های مادرزادی در نوزاد جلوگیری کند.

همچنین این گیاه حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است، این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به بدن در تخریب رادیکال‌های آزاد که یکی از دلایل شیوع سرطان های هستند، کمک می‌کند.

همچنین لبو منبع سرشار از ویتامین B3 ویتامین B5، ویتامین B6، کاروتنوئیدها و مواد معدنی مثل آهن، منگنز و منیزیم و نیز پتاسیم است.

پتاسیم در تنظیم ضربان قلب کمک‌کننده است و متابولیسم داخل سلولی را با مقابله کردن با اثرات زیان‌آور سدیم منظم می‌سازد.

 

خواص برگ چغندر

برگ چغندر نیز منبع غنی کاروتنوئیدها و فلاوونوئیدها (آنتی‌اکسیدان) و ویتامین A است. این مواد در برگ چغندر چندین برابر بیشتر از لبو هستند.

ویتامین A برای سلامتی غشاهای مخاطی و پوست و نیز بینایی ضروری است. مصرف سبزیجات طبیعی سرشار از فلاوونوئید به محافظت از بدن در برابر برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

 

روش‌ پخت

 به آرامی سر و دم چغندر را بگیرید و آن را در آب سالم و روان بشویید تا قبل از استفاده، شن، خاک و گرد و غبار از روی آن‌ها پاک شود.

از ریشه‌های پخته (لبو) و نیز نوع تازه آن‌ها (چغندر خام) و برگ‌های تر و تازه سبز رنگ آن‌ها و حتی ساقه‌ها در آماده‌سازی انواع غذاها استفاده می‌شود.

شما می‌توانید پوست بخش ریشه‌ای را بگیرید و آن را بخارپز کنید و آن را به صورت گرم به عنوان یک دسر خوشمزه میل کنید و یا حتی آن را به صورت پخته، در ترشی‌ها و یا سرد به عنوان یک چاشنی استفاده کنید و یا حتی به صورت پوست گرفته و خام خرد شده به عنوان یک سالاد مصرف کنید.

 

روش انتخاب و نگهداری

 در خرید چغندرهای سالم، شاداب و دارای بافتی سفت را که عطر و طعم زیادی داشته باشند، انتخاب کنید و از خرید چغندرهای آفت‌زده یا آن‌هایی که نرم شده‌اند خودداری کنید.

برگ‌های چغندر نیز باید کاملاً در آب روان پاکیزه شسته شوند و در آب نمک به مدت تقریباً 30 دقیقه باقی بمانند تا خاک، آلودگی و هرگونه بقایای حشره‌کش روی آن‌ها از بین برود.

اگر تمامی این سبزی را خریداری می‌کنید، ریشه آن را از برگ‌های آن جدا کنید چون برگ‌ها رطوبت و مواد غذایی ریشه را می‌گیرند.

از آن‌ها تا زمانی که تازه هستند استفاده کنید.

 

موارد ایمنی

 ادرار قرمز یا صورتی رنگ پس از مصرف چغندر، لبو یا برگ چغندر کاملاً طبیعی است. این حالت تقریباً در 10تا 15 درصد افراد که به طور ژنتیک قادر به شکستن رنگ‌دانه‌های بتاسیانین نیستند دیده می‌شود.

برگ چغندر حاوی اگزالیک اسید است که ماده‌ای است که به طور طبیعی در سبزیجات وجود دارد و ممکن است باعث تشکیل سنگ‌های اگزالات در مجاری ادراری برخی افراد شود، بنابراین پرهیز از خوردن برگ چغندر به مقدار زیاد در افرادی که سابقه شناخته شده سنگ‌های اگزالات مجاری ادراری دارند، توصیه می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *