Blog

مدیرعامل انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم:
آسیب فیلمبرداری پهپادی از پرندگان جدی است

اصفهان- مدیرعامل انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم گفت: رواج فیلمبرداری با پهپاد از پرندگان به ویژه در زیستگاه‌های شکننده و حساس به مساله جدی تبدیل شده که جان این گونه‌ها را به خطر می‌اندازد.

به گزارش گیاه نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: ایمان ابراهیمی با بیان اینکه فیلمبرداری از پرندگان با پهپاد در حال تبدیل شدن به یک مساله جدی است، گفت: ابعاد این مساله پیش‌تر آن‌قدر محدود بود که نیازی به صحبت کردن درباره آن احساس نمی‌شد اما در چند ماه اخیر شاهد انتشار فیلم‌هایی از پرندگان هستیم که با پهپاد گرفته می‌شوند و مدام نیز در حال افزایش است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه هم اینک فصل جوجه آوری پرندگان است، افزود: رواج فیلم‌برداری غیراصولی با پهپاد از پرندگان می‌تواند به مشکلی بسیار جدی برای این گونه‌ها تبدیل شود.

مدیرعامل انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که پرنده‌ها نمی‌دانند پهپاد چیست؛ آنها پهپاد را یک پرنده در نظر می‌گیرند و چون شکل این پرنده برای آنها ناشناخته است دقیقاً نمی‌دانند چه رفتاری باید از خود نشان بدهند. در نتیجه دچار سردرگمی شده و برای بازه زمانی نامشخصی از رفتار عادی خارج می‌شوند.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه پرنده‌ها در فصل زادآوری ممکن است به صورت مستقیم به این پهپادها حمله کنند، ادامه داد: متأسفانه باید گفت بسیاری از فیلمبرداران با پهپاد این اتفاق را با چشمان خود مشاهده کردند اما ترجیح می‌دهند از این مساله حرفی نزنند در حالی که این وضعیت خطر مستقیم برای جان پرنده‌ای است که از جوجه‌های خود مراقب و آنها را بزرگ می‌کند.

وی گفت: زمانی که پهپاد را به پرنده‌های بزرگ جثه نزدیک می‌کنند، این پرنده‌ها به صورت ناگهانی فرار می‌کنند، در این فرار ناگهانی احتمال آسیب دیدن اندام و یا تخریب لانه‌ها به وضوح وجود دارد.

مدیرعامل انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم افزود: گزارشاتی از این تأثیر دائمی پرواز پهپادها روی کلنی‌های زادآوری وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است پرندگان سال بعد برای جوجه‌آوری، دیگر به مکانی که در آن پهپاد گشت می‌زده، بازنگردند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اغلب این فیلم‌ها از زیستگاه‌هایی در حال انتشار است که به شدت شکننده و حساس هستند مانند تالاب گاوخونی یا مهارلو که آخرین بازمانده‌های پرندگان در آن‌ها زادآوری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فیلمبرداری با پهپاد در زیستگاه‌هایی که باید بازمانده‌های پرندگان به شدت تحت مراقبت باشد، این مشکل را چندین برابر کرده است، گفت: فیلمبرداری با پهپاد باید با رعایت فاصله‌ای انجام شود که خللی در رفتار طبیعی پرنده مشاهده نشود و در زیستگاه‌های کمتر حساس و از گونه‌های کمتر در خطر باشد و با حضور افراد متخصص در زمینه حیات وحش انجام شود.

افزایش ۱۱۳ هزار هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی

در راستای اجرای «طرح جهش تولید با مشارکت مردم» در سال جاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی
۱۱۳ هزار هکتار افزایش می یابد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی حسین زینلی مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی گفت :در حوزه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی سال‌ها تلاش کرده تا در راستای تامین سلامت مردم و تامین مواد اولیه صنایع تبدیلی، دارویی و غذایی اقدامات موثری انجام دهد.
وی افزود:ساختار اصلی فعالیت‌های زیر مجموعه گیاهان دارویی بر اساس مشارکت مردم شکل گرفته و در سنوات گذشته نیز باهمراهی و همکاری مردم، اراضی زیر کشت توسعه یافته است.
زینلی افزود: از ۱۱۳ هزار هکتار طرح توسعه،  ۵۵ هزار هکتار آن در دیمزارها و  ۸۰۰۰  هکتار هم در اراضی آبی برای تولید انواع محصولات مورد نیاز و دارای متقاضی بازار اجرا می شود.
مجری طرح گیاهان دارویی افزود:یکی دیگر از برنامه‌های ما برای سال جاری احیای ۵۰ هزار هکتار از مراتع است که برنامه‌های حمایتی، نظارتی و آموزشی آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و سایر کارهای اجرایی از سوی مردم انجام خواهد شد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت ایجاد ارزش افزوده برای گیاهان دارویی در کشور و جلوگیری از خام فروشی این مواد با ارزش، ادامه داد: برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی در سال جاری باراندازهای گیاهان دارویی ایجاد می گردد .
وی با اشاره به این که برخی از باراندازها روند اجرایی کار را آغاز کرده‌اند، افزود:ابلاغیه فعالیت رسمی این باراندازها نیز به زودی صادر می شود.
زینلی گفت: ما در حوزه فرآوری گیاهان دارویی قصد داریم فدراسیون‌های گیاهان دارویی ایجاد کنیم که وظیفه قیمت گذاری در حوزه داخلی و بین‌الملل را بر عهده دارند .این مجموعه ها با همکاری بخش خصوصی و به ویژه تشکل‌ها مسئولیت مذاکره با متقاضیان خارجی گیاهان دارویی ایران را برعهده می گیرند و تصمیمات آنها برای کل کشور لازم الاجرا است.

خواص زنجبیل و دارچین برای لاغری

مطالعات انجام شده بر روی زنجبیل حاکی از آن است که مصرف این ماده گیاهی به بهبود سندروم متابولیک، ترشح بیشتر انسولین، هضم بهتر کربوهیدرات و چربی سوزی کمک می‌کند، اختلالاتی همچون چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی رابطه‌ای مستقیم با سندروم متافیزیک دارند.

آزمایش‌های انجام شده بر روی نمونه‌های حیوانی نشان دهنده خواص زنجبیل از جمله کاهش وزن، رفع التهابات، کاهش کلسترول بدن و قند خون می‌باشد، اگرچه تحقیقات انجام گرفته در این زمینه محدود بوده اما نتایج بررسی شده نشان می دهد که مصرف زنجبیل به چربی‌سوزی و کاهش اشتها کمک فراوانی می‌کند به همین دلیل لاغری با زنجبیل و دارچین حقیقت دارد.

افراد با مصرف مرتب زنجبیل و دارچین می‌توانند به لاغری با زنجبیل و دارچین دست یابند؛ دارچین حاوی ماده‌ای به نام سینامالدئید است که در چربی سوزی و تولید انرژی تاثیر فراوانی دارد.

مطالعات انجام شده بر روی این ماده نشان می‌دهد که مصرف دارچین به بهبود انسولین، تنظیم قندخون، جلوگیری از بیماری‌های مزمن، کاهش سطح کلسترول، افزایش متابولیسم و چربی سوزی کمک می‌کند؛ مهم ترین خواص زنجبیل و دارچین ناشتا عبارتنداز:

دارچین و زنجبیل

کاهش اشتها و احساس سیری

یکی از علل چاقی که بیشتر افراد با آن مواجه هستند، اشتهای سیری ناپذیر و افزایش تعداد وعده‌های غذایی می‌باشد؛ مطالعات نشان می‌دهد افرادی که لاغری با زنجبیل و دارچین را انتخاب نمودند و هر روز به عنوان صبحانه ۲ گرم پودر زنجبیل را مصرف می‌کنند نسبت به سایر افراد دیرتر گرسنه می‌شوند.

در واقع زنجبیل با تاثیرات فراوان بر روی دو هورمون دوپامین و نوراپی نفرین منجر به فعال شدن قسمتی از سیستم عصبی شده و باعث کاهش اشتها می‌شود؛ استفاده از ۲ گرم پودر زنجبیل به همراه یک فنجان آب ولرم در کنار صبحانه تاثیر لاغری با زنجبیل و دارچین را افزایش می‌دهد.

کاهش قدرت جذب چربی

افرادی که در طول روز حد مصرف چربی را رعایت نمی‌کنند باید خود را برای افزایش وزن آماده کنند. در هنگام مصرف چربی، چربی های اضافه در سلول‌ها ذخیره شده و به مرور زمان منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود؛ مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مصرف زنجبیل و دارچین باعث افزایش فعالیت غدد پانکراس شده و تولید نمک‌های صفراوی را افرایش می‌دهد، این دو مورد در کاهش قدرت جذب چربی بسیار مفید هستند.

بهبود هضم غذا

زنجبیل سرشار از فیبر بوده به همین دلیل افرادی که لاغری با زنجبیل و دارچین را امتحان می‌کنند پس از مدت کوتاهی شاهد هضم سریع غذا و تخلیه سریع‌تر معده و روده خود هستند؛ زنجبیل خشک به سم زدایی روده و دفع ضایعات بدن نیز کمک می‌کند که این دو مورد در کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد. جالب است بدانید در طب سنتی از سالیان قبل تاکنون از زنجبیل برای هضم بهتر غذا و سم زدایی بدن استفاده می‌کنند.

افزایش متابولیسم بدن

متابولیسم و سوخت و ساز بدن فرآیند سخت و پیچیده‌ای است که در طی آن مواد غذایی که در بدن ذخیره شده است با سوخت و ساز از بین ‌می‌روند؛ هر چقدر که سوخت‌‌ و ساز بیشتر باشد میزان کالری سوزانده شده نیز بیشتر می‌شود.

زنجبیل علاوه بر چربی سوزی توانایی زیادی در کاهش هورمون کورتیزول در بدن دارد، این هورمون که با نام هورمون استرس شناخته می‌شود تاثیرات ناخوشایندی در چاقی شکم و پهلو می‌گذارد به همین دلیل افراد برای مهار آن از قرص زنجبیل استفاده می‌کنند.

کاهش التهابات

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که لاغری با زنجبیل و دارچین را در برنامه خود قرار داده اند می توانند با مصرف زنجبیل و دارچین از التهابات جلوگیری نمایند؛ استفاده از زنجبیل به خصوص برای درمان اضافه وزن بیماران دیابتی نوع ۲ بسیار کارآمد است زیرا التهابات ناشی از اضافه وزن را کاهش می‌دهد.

تولید انرژی

دارچین و زنجبیل با سوخت و ساز و چربی سوزی باعث تولید انرژی می‌شود و باعث انگیزه فراوان برای انجام تمرینات منظم و مرتب ورزشی می‌شود. اگر چه لاغری با زنجبیل و دارچین حقیقت دارد اما رژیم غذایی و تمرینات ورزشی منظم در طول هفته می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و کاهش وزن را دوچندان کند.

خواص زنجبیل و دارچین

خواص زنجبیل و دارچین ناشتا

خواص زنجبیل و دارچین ناشتا به شرح زیر است:

  • افزایش انرژی در بدن
  • کاهش اشتها و تاثیر مثبت در کاهش وزن
  • کمک به بهبود هضم غذا
  • کاهش التهاب در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به کاهش کلسترول و قند خون
  • تقویت حافظه

طرز تهیه دمنوش زنجبیل و دارچین برای لاغری

در این قسمت از مقاله سعی داریم به معرفی بهترین و پرطرفدارترین دمنوش‌های زنجبیل و دارچین بپردازیم. لازم به ذکر است که برای افزایش چربی سوزی در کنار دمنوش زنجبیل و دارچین از نان سفید بدون قند، توت، عسل، آووکادو و میوه‌های تازه استفاده نمایید.

طریقه مصرف زنجبیل برای لاغری

مزایای دمنوش زنجبیل و دارچین برای لاغری را شرح دادیم. اما اگر می‌خواهید تنها از زنجبیل برای لاغری استفاده کنید، می‌توانید به طرق مختلفی آن را مورد استفاده قرار دهید:

  • به صورت دمنوش یا چای زنجبیل
  • به صورت یک نوشیدنی خنک همراه با لیمو
  • با اضافه کردن به غذا در قالب ادویه
  • افزودن زنجبیل تازه به غذاهایی مثل سالاد، سوپ و ….

برای درست کردن دمنوش زنجبیل کافیست 1 قاشق چایخوری زنجبیل پودر شده را به 1 لیوان آب در حال جوش افزوده، دما را کم کنید و اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد.

خواص زنجبیل برای لاغری

خواص زنجبیل برای لاغری به این طریق است که اشتهای شما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کمتر غذا بخورید. همچنین متابولیسم شما را افزایش داده و با افزایش کالری سوزی به لاغر شدن شما کمک می‌کند. زنجبیل از جذب چربی موجود در غذا جلوگیری کرده و از این طریق نیز در کاهش وزن موثر است. از خواص زنجبیل برای لاغری بهره بگیرید و استفاده از آن را در رژیم غذایی خود جای دهید.

بهترین زمان مصرف دمنوش دارچین و زنجبیل

بهترین زمان مصرف دمنوش دارچین و زنجبیل برای لاغری و افزایش متابولیسم نوشیدن ۲۵۰ میلی لیتر دمنوش زنجبیل ۱۵ دقیقه قبل از هر وعده غذایی است. در این زمان تاثیر بهتری از این دمنوش برای کاهش وزن خواهید دید. این دمنوش با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری باعث می‌شود شما کمتر غذا بخورید و سرعت کاهش وزن شما افزایش یابد.

بهترین دمنوش‌های دارچین و زنجبیل را با دستورهای زیر می‌توانید درست کنید و لذت ببرید:

چای پودر زنجبیل و دارچین

مواد مورد نیاز:

  • پودر زنجبیل خشک: یک قاشق چای‌خوری
  • پودر نعنا خشک یک قاشق چای‌خوری
  • آب داغ: ۲۵۰ میلی لیتر

عسل یا زردچوبه: به میزان دلخواه

دستور تهیه چای پودر زنجبیل:

  • در مرحله اول برای لاغری با زنجبیل و دارچین، پودر زنجبیل و دارچین خشک را با آب داغ مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.
  • در مرحله دوم پس از دم کشیدن مخلوط آب و زنجبیلو دارچین، دمنوش شما آماده است که می‌توانید آن را با عسل میل نمایید تا تاثیر آن را افزایش دهید.

چای زنجبیل تازه

مواد لازم:

  • ریشه زنجبیل تازه: دو قطعه
  • آب داغ: ۲۵۰ میلی لیتر
  • عسل: به میزان دلخواه

دستور تهیه چای زنجبیل تازه:

  • در مرحله اول ریشه زنجبیل تازه را پوست بگیرید و رنده کنید، سپس ریشه های رنده شده را به آب داغ بیافزایید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی دم بکشد.
  • در مرحله دوم پس از گذشت ۱۰ دقیقه چای زنجبیل تازه شما آماده است که می‌توانید آن را با عسل نوش جان کنید.

دمنوش لاغری با زنجبیل و دارچین

مواد لازم:

  • پودر دارچین: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • آب: یک فنجان
  • زنجبیل: یک تکه کوچک
  • عسل: به میزان دلخواه

دستور تهیه دمنوش لاغری با زنجبیل و دارچین:

  • در مرحله‌ اول ابتدا پودر دارچین را با یک لیوان آب مخلوط کرده و اجازه دهید به میزان ۱۲ ساعت بماند.
  • در مرحله دوم مخلوط دارچین را از صافی رد کرده و روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد، سپس تکه ای کوچک از زنجبیل را به آن افزوده و پس از سه دقیقه از روی حرارت بردارید.

دمنوش لاغری زنجبیل و نعنا

مواد لازم:

  • زنجبیل: تکه‌ای کوچک
  • برگ نعنا: ۴ یا ۵ عدد
  • آب: یک فنجان
  • عسل: به میزان دلخواه

دستور تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و نعنا:

  • در مرحله اول برای دمنوش لاغری زنجبیل و دارچین برگ نعنا را به آب جوش اضافه کرده و بگذارید به مدت ۵ دقیقه بجوشد.
  • در مرحله دوم مخلوط را از روی حرارت برداشته و آن را از صافی رد کنید و به همراه عسل نوش جان کنید، این دمنوش برای رفع استرس و کاهش وزن بسیار مفید است.

دمنوش لاغری زنجبیل و لیمو

مواد مورد نیاز:

  • زنجبیل: یک تکه خرد شده
  • لیمو: ۲ عدد
  • آب: یک لیتر
  • پوست لیمو: به میزان لازم
  • عسل: به میزان دلخواه

دستور تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و لیمو

  • در مرحله اول آب دو عدد لیمو را به زنجبیل خرد شده اضافه کرده و آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید.
  • در مرحله دوم حرارت را کم کرده و یک لیتر آب به همراه پوست لیمو را به مخلوط اضافه نمایید.
  • در مرحله آخر دمنوش را پس از گذشت چند دقیقه از روی حرارت بردارید و ۱۵ دقیقه قبل از غذا همراه با عسل میل نمایید.

دمنوش لاغری زنجبیل و عسل

مواد لازم:

  • زنجبیل: یک تکه خرد شده
  • آب داغ: یک فنجان
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری

دستور تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و عسل:

  • در مرحله اول برای تهیه دمنوش لاغری با زنجبیل و دارچین، عسل، زنجبیل خرد شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و بگذارید بر روی حرارت بجوشد.
  • در مرحله دوم مخلوط را از روی حرارت برداشته و از صافی عبور دهید، سپس یک قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه و نوش جان کنید؛ ترکیب عسل دارچین و زنجبیل برای لاغری به دلیل خواص ضد باکتری از عفونت جلوگیری کرده و درد معده را کاهش می‌دهد.

معجون لاغری شکم و پهلو با زنجبیل

دستور تهیه معجون لاغری شکم و پلهو با زنجبیل به شرح زیر است:

  • مقداری زنجبیل تازه را رنده کنید و یک قاشق غذاخوری از آن را بردارید.
  • آب یک لیمو ترش را به آن بیفزایید.
  • 1 تا 2 قاشق چایخوری عسل اضافه نمایید.

سپس یک لیوان آب به این ترکیب افزوده، در قوری بریزید و روی شعله کم اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد و بعد این معجون را نوش جان کنید. یک راه دیگر هم آن است که در مرحله اول عسل را اضافه نکنید و بعد از آماده شدن دمنوش و کمی سرد شدن آن، عسل را بیفزایید.

زنجبیل برای لاغری

در مورد لاغری با زنجبیل و دارچین برای شما توضیح دادیم. اگر می‌پرسید زنجبیل برای لاغری چگونه اثر می‌کند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زنجبیل متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد؛ یعنی به واسطه آن کالری سوزی در بدن بیشتر شده و سرعت می‌گیرد.
  • اشتها را کاهش می‌دهد و با افزایش احساس سیری باعث می‌شود شما کمتر غذا بخورید.
  • زنجبیل باعث کاهش جذب چربی‌ها از غذا می‌شود.

مضرات دمنوش زنجبیل و دارچین

دمنوش زنجبیل و دارچین یک دمنوش بسیار پرخاصیت و مفید است. اما مصرف بیش از حد آن برای برخی از افراد با عارضه همراه است. برخی از مضرات احتمالی دمنوش زنجبیل و دارچین به شرح زیر است:

  • تحریک معده و دستگاه گوارش با علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، اسهال و نفخ
  • رقیق شدن بیش از حد خون به واسطه زنجبیل و افزایش احتمال خطر خونریزی
  • کاهش فشار خون به واسطه زنجبیل

خانم‌های باردار وشیرده قبل از مصرف دمنوش زنجبیل و دارچین باید با پزشک خود مشورت کنند. همچنین افرادی که به دارچین و زنجبیل حساسیت دارند، بدیهی است که نباید آن را مورد استفاده قرار دهند.خواص زنجبیل و دارچین بسیار زیاد است اما به شرط آنکه از آنها به مقدار مناسب استفاده نمایید.

نکات مهم در لاغری با زنجبیل و دارچین

یکی از چالش برانگیزترین مواردی که انسان در طول زندگی می‌تواند با آن مواجه شود، روند کاهش وزن است؛ در ادامه مقاله به مهم‌ترین نکات در مورد لاغری با زنجبیل و دارچین می‌پردازیم:

  • در ابتدا برای شروع دوره کاهش وزن یک هدف واقع‌بینانه و قابل دستیابی در نظر بگیرید، با انجام این کار علاوه بر پیشرفت چشمگیر انرژی و انگیزه خود را در طول دوره افزایش دهید.
  • بهتر است به صورت روزانه پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید.
  • در طول دوره لاغری با زنجبیل و دارچین در خوردن غذا و نوشیدنی آگاهانه برخورد کنید چرا که حواس پرتی می‌تواند برنامه رژیم غذایی شما را به هم بریزد.
  • در هنگام سرو غذا از بشقاب‌های کوچک استفاده نمایید.
  • اطراف و وقت خود را با آدم‌هایی پر کنید که در روند کاهش وزن مشوق و حمایتگر شما هستند.
  • سعی کنید در هنگام لاغری با زنجبیل و دارچین خودتان را از همه غذاهای دیگر محروم نکنید زیرا محرومیت منجر به احساس عذاب وجدان و پرخوری می‌شود.
  • در فرایند لاغری با گیاهان دارویی بهتر است صبور باشید زیرا این روند به کندی و به تدریج اتفاق می‌افتد.
  • به یاد داشته باشید که علاوه بر لاغری با زنجبیل و دارچین موارد دیگری همچون سبک زندگی، خواب کافی، مصرف آب، مدیریت استرس، ورزش و رژیم غذایی بسیار مهم است.
  • در روند کاهش وزن می‌توانید از مکمل‌هایی همچون ال کارنیتین برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن استفاده نمایید.
  • بهتر است در کنار مصرف زنجبیل و دارچین لیست کارهایی را انتخاب نمایید که از انجام دادن آنها نهایت لذت را می‌برید، با انجام این کار شما مشتاقانه به روند کاهش وزن با زنجبیل و دارچین ادامه می‌دهید.
  • بهتر است در طول روز از مصرف بیش از حد دارچین و زنجبیل بپرهیزید؛ از مضرات دمنوش زنجبیل و دارچین می‌توان به دل درد، اسهال، استفراغ و سقط جنین در خانم‌های باردار اشاره نمود.
  •  در مصرف این ادویه نباید زیاده روی کنید.

زنجبیل و دارچین با خواص فوق العاده خود اثرات مثبتی بر کاهش وزن می‌گذارند؛ خواص زنجبیل و دارچین برای زنان بسیار فراوان است زیرا علاوه بر افزایش متابولیسم به کاهش اشتها، هضم بهتر و تولید انرژی نیز کمک می‌کند. در مصرف دمنوش زنجبیل و دارچین زیاده‌روی نکنید تا عوارضی برای شما پیش نیاید.

کشت غلات در اراضی غرب و شرق اصفهان به وسعت 40هزار هکتار

اصفهان- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: امسال در حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی حوضه زاینده‌رود غلات کشت شده اما در حال حاضر آب به بخشی از این اراضی نرسیده است.

به گزارش گیاه نیوز به نقل از خبر گزاری مهرپیمان فیروز نیا در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: آبان ماه ۱۴۰۲ در حوضه زاینده رود بین ۳۸ هزار هکتار تا ۴۰ هزار هکتار کشت پاییزه غلات گندم و جو انجام شده که بخشی به طور مستقیم از محل شبکه آبرسانی رودخانه زاینده رود آب دریافت می‌کنند و بخشی با استفاده از آب‌های زیر زمینی و چاه‌هایی که وجود دارد آبیاری می‌شوند.‌

فیروز نیا با بیان اینکه کشت پاییزه به هنگام انجام شد و وضعیت سبز مزارع بسیار عالی بود، افزود: با وجود این متأسفانه، پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی مطلوب در پاییز و زمستان محقق نشد و تقریباً تا اواخر بهمن ماه وضعیت بسیار نگران کننده‌ای چه در منطقه و چه در سرشاخه‌های حوضه زاینده رود داشتیم و حتی برف هم نبارید و بارندگی‌ها بسیار کمتر از حد انتظار و میانگین بلندمدت بود که وضعیت کشت کشاورزان را بسیار نگران کننده کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در همان زمان جلسه سازگاری با کم آبی در محل استانداری اصفهان تشکیل و قرار شد که آب برای آبیاری کشت هر چند محدود، باز شود تا کشت کشاورزان از بین نرود. پیش بینی‌ها مبنی بر بارندگی در اسفند اتفاق افتاد و بسیار خوب بود و کشت کشاورزان مراحل رشد را طی کرد.

وی با اشاره به اینکه هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که در فروردین بارندگی‌ها کاهش پیدا می‌کند، افزود: بارندگی در شرق اصفهان و حوضه زاینده‌رود رود کاهش یافت و از سوی دیگر باران با توجه به مرحله رشدی گیاه دیگر جوابگوی نیاز کشت نبوده و تصمیم بر این شد که آب سوم فروردین رهاسازی شود و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در حوضه زاینده‌رود نسبت به دوره بلند مدت، مجبور شدیم که با همکاری و تعاملی که بین کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای وجود داشت حجم آب کمتری در اختیار کشاورزان قرار گیرد که بخشی از کشت کشاورزان دچار مشکل شده است به طوری که در شهرستان‌های مختلف حوضه زاینده‌رود برای ۱۰ درصد، برخی مناطق ۲۰ درصد و برخی دیگر برای ۳۰ درصد از سطح زیر کشت آب رهاسازی شده است.

بخشی از اراضی غرب و شرق اصفهان از آب افتادگی دارند

فیروزنیا درخصوص میزان خسارت اراضی زیر کشت، خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های مختلف متفاوت است به طوری که در اراضی غرب اصفهان در فلاورجان کمی از آب افتادگی اراضی بیشتر است و یا در منطقه شرق اصفهان کم و زیاد دارد، برای مثال میزان خسارت در اراضی شهرستان اصفهان یا منطقه هرند متفاوت است و هنوز جمع بندی دقیقی از اینکه چقدر از کشت از آب افتاده نداریم ولی امیدوار هستیم که اگر آب به زودی باز شود حداقل بتوانیم حداکثر سطح زیرکشت را با کمترین خسارت حفظ کنیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: همه مسؤولان استان تلاش می‌کنند به نحوی کشت غله‌ای که در زمین وجود دارد را پیش ببرند که نه کشت به طور کامل از بین برود و نه اینکه آب به حدی رهاسازی شود که برای شرب و سایر مصارف دچار مشکل شود و شرکت آب منطقه‌ای پیگیر این قضیه است که بتواند حداقل نیاز کشاورزان را برای تأمین آب کشت آنان تأمین کند.

ضرورت بازگشایی آب در سریع‌ترین زمان ممکن

وی خاطرنشان می‌کند: به هر حال مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود در تهران مستقر است و برای بازگشایی آب باید مجوز از تهران گرفته شود، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیگیر است مجوزهای لازم را برای حداقل آبی که می‌توانیم کشت را تا حدی به سرانجام برسانیم، بگیرند.

فیرورنیا تصریح کرد: حداکثر طی چند روز آینده باید آب باز شود زیرا از زمانی که اولین مزارع کشاورزی در نوبت دوم آب دریافت کرده تاکنون بیش از ۲۰ روز گذشته است و در اولین فرصت باید آب را باز کنند تا کشت حفظ شود

گفتگودر مورد سیاست های اجرایی آبخیزداری و آبخوانداری در سال ۱۴۰۳

گیاه نیوز : نخستین جلسه تبیین سیاست های اجرایی آبخیزداری و آبخوانداری دیروز با حضور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیران ستادی و استانی – بصورت مجازی- در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد.

عباسعلی نوبخت در این جلسه گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور در قلمرو فرسایش آبی قرار دارد و از این میزان در ۱۴ میلیون هکتار باید طرح ابخوانداری و در ۱۱۱ میلیون هکتار آن طرح های آبخیزداری انجام شود.

وی تاکید کرد: اقدامات آبخیزداری در مناطقی که شهرها، روستاها، اراضی کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت ها در معرض خطر سیل و فرسایش خاک قرار دارند در اولویت کار قرار گیرد، زیرا در هر نقطه ای که طرح های آبخیزداری اجرایی شده است خسارت در آنجا تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

در ادامه معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی گفت: مسایل مربوط به آبخیزداری و کارکردهایی که در زمینه کاهش فرسایش خاک، کاهش خسارت سیل و فرسایش رسوب دارد از موضوعات مهم در کشور است و ما در زمینه آبخیزداری، بیابان و مراتع نقشه ریسک در دست تهیه داریم و هدف این است که به یک برنامه منسجم در کشور برسیم.

حسن وحید افزود: سیاست سازمان در بخش آبخیزداری و آبخوانداری رونق بخشیدن به توسعه مشارکت مردم در اجرای برنامه هاست و انتظار این است در برنامه هفتم توسعه کشور حداقل در ۵۰ درصد فعالیت هایی که سازمان انجام می دهد با مشارکت مردم باشد.

این جلسات بصورت مستمر و هفتگی برگزار می شود و منابع طبیعی استان ها موظف به ارائه گزارش پیشرفت فیزیکی طرح های آبخیزداری هستند.

ضرورت فرهنگ سازی رسانه ای در راستای حفظ منابع طبیعی

گیاه نیوز: به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، سرهنگ علی ملکی آهنگران در رابطه با طرح های اجرایی یگان حفاظت منابع طبیعی اظهار داشت: صیانت و توسعه جنگل های زاگردس، جنوب و منطق مرکزی

جنگل های ارسباران، جنگل های شمال، طرح مدیریت پایدار جنگل های مانگرو و طرح تامین و تجهیز ناوگان یگان حفاظت از طرح های اجرایی ما در یگان حفاظت از منابع طبیعی است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد ۱۲ ماهه یگان حفاظت عنوان کرد: در سال گذشته ۶۷۱۳۱ تماس با شماره های ۱۳۹ و ۱۵۰۴، تشکیل ۳۳۵۳۶ پرونده قضایی که در این راستا ۵۸۳۷ نفر از مجرمین معترضین و زمین خواران دستگیر و ۳۸۳۸ دستگاه خودرو و ۱۳۱۳ دستگاه تجهیزات توقیف شده است.

ملکی ادامه داد: ۲۲۳۷۰ هکتار از اراضی ملی خلع ید و به بیت المال بازگردانده شده است، از تصرف ۸۷۰۲ هکتار از اراضی ملی پیشگیری و رفع تصرف شده است، همچنین در بازه زمانی گفته شده تعداد ۱۷۰۴ فقره به مساحت ۱۲۴۳۰ هکتار، حریق در عرصه‌های منابع طبیعی اتفاق افتاده است. ۱۷۴۷۸ پرونده با مساحت ۴۵۳۱۸ هکتار در راستای تخریب و تصرف اراضی ملی تشکیل شده است، ۴۲ نفر از نیروهای حفاظتی و ۵ نفر از نیروهای مردمی در راستای حفاظت و پاسداری از عرصه‌های منابع طبیعی مجروح شده‌اند و در راستای مقابله با قاچاق چوب، ۶۱۲۰ پرونده تشکیل و در این راستا ۹۱۸۹۸ اصل چوب و ۶۶۵۶ متر مکعب چوب کشف شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ۵۰۲ پرونده در راستای کوره ذغال غیرمجاز تشکیل و ۱۰۲۴ باب کوره ذغال تخریب و جمع آوری شده است، ۴۸۲۶ پرونده چرای دام غیر مجاز در خصوص ۸۵۵۱۶۵ راس واحد دامی و ۳۷۷۷ پرونده در راستای موضوع ماده ۴۲ ، قطع درخت و درختچه تشکیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی در خصوص آمار اعضای یگان حفاظت که در روزهای اخیر مورد حمله و ضرب و شتم قاچاقچیان قرار گرفته اند، گفت: از دهه سوم اسفند ۱۴۰۲ تا پایان ایام نوروز اتفاق‌های ناگوار زیادی برای حافظان اراضی ملی کشور افتاده که می‌توان به چند مورد اشاره کرد. ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ در استان مازندران شاهد حمله انتقام‌جویانه یک قاچاقچی چوب به منزل مسکونی یک مأمور یگان بودیم. ۲۵ اسفند نیز به منزل دو تن از یگان حفاظت حمله شد. در همین تاریخ قاچاقچیان چوب که حامل ۵۰۰ کیلو گرم چوب بلوط جنگلی بودند با زیر گرفتن نیروهای یگان باعث مجروحیت دو تن شدند. ۲۸ اسفند در فارس مجرمان مبادرت به حمله و پرتاب سنگ به خودروهای نیروهای گشت و پاره کردن لاستیک خودرو کردند. دوم فروردین ۱۴۰۳ با دستگیری یک فرد قاچاقچی چوب در ساری دوستان وی به مقر بازرسی حمله کرده و نگهبان مجموعه را زخمی کردند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال دستگیری افراد و افزایش آمار زندانیان نیستیم زیرا آگاه به عواقب آن برای خانواده‌ها هستیم، ادامه داد: نیاز است رسانه‌ها در این راستا کمک کنند تا فرهنگ سازی شود و خود افراد دغدغه حفاظت از محیط زیست و اراضی ملی را داشته باشند.

ملکی در رابطه با نصب دوربین های قوی برای رصد منابع طبیعی و جنگل ها و جلوگیری از قاچاق چوب تاکید کرد: ۶۰ عدد دوربین که در فاصله ۴۰ کیلومتر قادر به خواندن پلاک خودروها هستند خریداری شده اما فقط ۵ دوربین در استان‌های شمالی نصب شده و مابقی به دلیل نبود اعتبار عملیاتی نشده است.

کشف زمین‌خواری ۳۰ میلیاردی در اصفهان

اصفهان – رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان از کشف یک فقره زمین خواری به ارزش ۳۰ میلیارد ریال توسط ۲ متهم در یکی از روستاهای استان اصفهان خبرداد.

به گزارش گیاه نیوز به نقل از خبرگزاری مهر :سرهنگ مهدی سبحانی فر در گفت و گویی که با خبرنگار خبرگزاری مهر داشت اظهار کرد: کارشناسان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشرافیت و هوشمندی بالای خود از یک مورد زمین خواری در یکی از روستاهای استان مطلع و موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران پس از اطمینان از درستی موضوع طی هماهنگی با مرجع قضائی به همراه کارشناسان مربوطه در محل حضور یافته و با انجام تحقیقات میدانی دریافتند ۲ نفر هزار و ۶۰۰ متر زمین متعلق به بنیاد مسکن انقلابی اسلامی را به صورت غیر قانونی تصرف و آن را به فروش رسانده و وجوه حاصل از فروش آن را به نفع خود مصرف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه ارزش این قطعه زمین ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است اظهار داشت: در این خصوص اسناد و مدارک و مستندات لازم جمع آوری و متهمان احضار و پس از تکمیل شدن پرونده برای هرگونه اقدام قانونی به دادسرا معرفی شدند.

آرزوی سلامتی برای خاک،آب،محیط زیست وانسانها درسال 1403

گیاه نیوز:سال نو می‌شود
زمین نفسی دوباره می‌کشد
برگ‌ها در می‌آیند و گل‌ها لبخند می‌زنند
پرنده‌های مهاجر برمی‌گردند
و در این رویش سبز دوباره زمین سلامت می‌کند و ابر‌ها درودتان می‌رسانند
و انتهای این قصه سرد و سفید
همیشه سبز خواهد بود
سال نو مبارک

فوایدوعوارض خاکشیروطریقه مصرف آن برای بیماری ها

کاربرد های خاکشیر در طب سنتی و انواع خواص خاکشیر برای کبد خاکشیر یکی از گیاهان…

حفاظت از منابع طبیعی تعطیل پذیر نیست؛ حتی در ایام نوروزی!

گیاه نیوز:رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در چهارمین جلسه شورای راهبری سازمان منابع طبیعی…