در گفتگو با دكتر حسين زين‌العلى، عضو هيات علمى مركز تحقيقات كشاورزى و محقق گياهان دارويى:
گياهان دارويى موثر براى اختلالات معده

با هر گونه اختلالات معده سراغ داروهای شیمیایی می‌روید و از عوارض آن غافل هستید این در حالی است که به راحتی می‌توان از گیاهان دارویی که تاثیر زیادی در تقویت معده و اختلالات آن دارد، استفاده کرد.

حال به نمونه‌هایی از اختلالات معده و گیاهان موثر در برطرف‌کننده آن با نظر دكتر حسين زين‌العلى، عضو هيات علمى مركز تحقيقات كشاورزى و محقق گياهان دارويى اشاره می‌کنیم.

1-سوء هاضمه :

مهمترين بيمارى معده سوء هاضمه است كه علت عمده آن عبارت‌اند از: پرخورى، تندخورى، بلعيدن هوا همراه با غذا، داشتن دندان مصنوعى، يبوست و مصرف داروهايى از قبيل: آسپيرين و يدوكينين.

علائم سوء هاضمه :

 علائم بیماری شامل: سوزش معده در ناحيه قلب، درد قلب، تپش قلب و حمله قلبى است.

درمان سوء هاضمه با گیاهان دارویی:

آويشن شيرازى در درمان سوء هاضمه و ورم مزمن معده به كار مى‌رود كه بايد صبح و ظهر و شب و هر دفعه 1 تا 4 گرم پودر اين گياه را دم كرده و پس از صـاف کردن مصرف كرد.

 گل بابونه نيز به صورت دم كرده، ناراحتى‌هاى عصبى، گوارشى را از بين برده و هضم غذا را بهبود مى‌بخشد.

 مصرف گرد تخم شويد نیز براى درمان سوء هاضمه، دل مالش، ترش كردن، درد و سوزش معده و حتى زخم معده از بهترين داروها است كه بايد حداكثر 2 تا 3 گرم در روز مصرف کرد.

 

2-زخم معده:

 زخم معده از ديگر بيمارى‌های شايع معده است كه افراد با گروه خونى o بيشتر از ساير مردم به آن مبتلا مى‌شوند.

علائم زخم معده:

دل ضعفه، ترش كردن غذا و درد معده، گاهى تهوع و استفراغ خونى، مدفوع خونى از علائم مهم اين بيمارى است كه به وسيله گياهان دارويى همچون شيرين بيان و يا تخم شويد قابل درمان است.

درمان زخم معده با گیاهان دارویی :

خوردن ازگيل خام و كمى نارس هم براى خونريزى‌هاى داخلى زخم معده مفيد است. همچنین خوردن خرفه خام يا پخته براى معالجه زخم معده مفيد است.

 علاوه بر این خوردن مغز خام تخم كدو به مقدار 35 گرم در روز براى درمان زخم معده مفيد است.

منع غذايى:

 شخص مبتلا به زخم معده بهتر است غذاهاى رقيق نظير آش، آب و شربت، دوغ و سبزيجات خام و كاهو، ميوه‌هاى هسته‌‌دار، حبوبات و چاى را محدود یا حذف کند.

 

3-سایر اختلالات معده:

درد معده: آشاميدن شيره گل بابونه همراه با شكر و دم كرده بابونه، نعناع، مرزه بعد از غذا و روغن بادام و نيز ترخون براى تسكين درد معده سودمند است.

ترشى معده و سوزش آن و ترش كردن غذا: خوردن ميوه بلوط براى ترش كردن معده و سوزش آن مفيد است و براى ترش كردن غذا يك فنجان از دم كرده گياه هزار چشم يا گل راعى بعد از مصرف غذا و يا دم كرده بابونه به همراه نعناع و مرزه و همچنين دم كرده بومادران اثر شفابخش دارد.

تقويت معده: پرتقال، تخم ريحان كوهى كه به تخم شربتى معروف است، پوست زرد ليمو، مقدار 2 تا 4 گرم ميوه انيسون به صورت دم كرده يا جوشانده و يا مقدار 2 تا 4 گرم برگ نعناع و همين طور دم كرده گياه زوفا جهت تقويت معده مفيد است.

نفخ معده: دم كرده بابونه، خوردن برگ‌هاى پونه همراه با غذا، گلابى، نارنگى، خرمالو و موز و ساييده زنيان، باديان، زيره سبز و سياه از هر كدام به مقدار يك مثقال و روزى سه قاشق غذاخورى براى نفخ معده موثر است.

قولنج معده: براى قولنج معده ريشه تخم ترشك به خصوص در رفع كوليك معده تاثير دارد.

عفونت معده: براى ضدعفونى کردن معده و روده زيره سياه موثر است. خاكشير، آب ترب، آب هويج و آب شلغم نيز داروى پاك‌كننده و ضدعفونى‌كننده روده هستند و در صورت عفونت معده جوشانده ختمى و پنيرك مفيد است.

اختلالات کلی معده: براى کل اختلالات معده دم كرده يك فنجان جعفرى و يا دم كرده مخلوطى از برگ ريحان، بابونه و نعناع روزانه به مقدار 4 فنجان موثر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *