گفتگو با دکتر مجید بهادران، متخصص گیاهان زینتی و فضای سبز :
کشت و پرورش حنا در خانه

 کاشت و پرورش گیاهان دارویی ضمن کاربرد غذایی یا موضعی، می‌تواند به ارتقا روحیه ما کمک زیادی کند.یکی از گیاهان پرکاربرد و مفید که می‌توان آن را به راحتی در خانه کاشت و پرورش داد، حنا است.

توضیحات لازم در این زمینه را می‌توانید از زبان دکتر مجید بهادران، متخصص گیاهان زینتی و فضای سبز بخوانید.

 

تعریفی از گل حنا

گل حنا یا ایمپیشن از گل‌های یکساله حساس به سرما است. این گل دارای ارقام مقاوم همیشه سبز نیز هست و گونه‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبایی از گل حنا وجود دارد. نام ایمپیشن به زبان فرانسوی به معنی بی‌حوصله است به این دلیل که در اثر لمس با دست، کپسول میوه این گل یک‌باره باز شده و بذرها پراکنده می‌شوند.

این گیاه دارای بوته علفی با ساقه‌های گوشتی آب‌دار، شفاف و منشعب است.

گلدهی آن هم در فضای باز از اواخر بهار تا اواخر پاییز است.

 

کشت و پرورش

 بهترین زمان برای کاشت و پرورش گل حنا، اسفند ماه است. تکثیر حنا با بذر و قلمه است که کاشت بذر برای تکثیر بیشتر ارقام متداول است.

انواع گیاهان چند ساله را می‌توان با قلمه تکثیر کرد.

حنا نیاز به خاک حاصلخیز با بافت متوسط و سبک نیاز دارد.

برای کاشت بذر گلدانی مناسب را با خاک حاصلخیز و زهکشی خوب انتخاب کرده و پس از تسطیح کردن و اندکی فشردن سطح خاک بذر مناسبی از گل تهیه و آن را در سطح خاک بپاشید و با لایه نازکی از سبوس برنج روی بذور را بپوشانید.

دقت کنید که بذر حنا برای سبز شدن نیاز به نور دارد و لایه پوشاننده آن باید بسیار سبک و نازک باشد. بعد از کشت بذر، گلدان را با فشار ملایم آب به طوری که منجر به جابه‌جایی و شسته شدن بذرها شود، آبیاری کنید. بهترین دما برای جوانه‌زنی بذر حنا 23 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

در صورت فراهم بودن شرایط مناسب محیطی، بذور بعد از 5 تا 8 روز سبز می‌شوند. پس از سبز شدن برگ‌ها و شروع رشد برگ‌های اصلی و مقاوم شدن گیاه می‌توان آن‌ها را در اردیبهشت ماه به باغچه یا زمین اصلی انتقال داد.

گل حنا نیاز به محیط با نور متوسط یا کم و خاک نسبتا مرطوب دارد. می‌توان حنا را در سایه درختان به گونه‌ای که چند ساعت آفتاب را در صبح دریافت کند، پرورش داد و حذف گل‌های خشک به گلدهی مجدد و تولید گل‌های جدید کمک می‌کند.

 

آفات و بیماری‌ها

 از آفات و بیماری‌های مهم گل حنا می‌توان به شته و شپشک اشاره کرد که با سم‌پاشی در زمان مناسب با میزان مناسب از سموم شیمیایی برطرف می‌شود.

 از بیماری‌های حنا می‌توان به پوسیدگی ساقه و ریشه اشاره کرد که در صورت آبیاری بیش از حد گیاه، زه‌کشی نامناسب خاک و همچنین تراکم زیاد بوته‌ها ایجاد می‌شود که با ایجاد فاصله مناسب زمانی برای آبیاری خاک، بهبود زهکشی و استفاده از سموم قارچ‌کش و باکتری‌کش برطرف می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *