کاهش تخریب منابع طبیعی با توسعه گیاهان دارویی و زراعت چوب

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور: درزمینهٔ توسعه گیاهان دارویی و زراعت چوب نیازمند برنامه مدون هستیم زیرا می‌تواند علاوه بر ایجاد منابع درآمدی در کاهش تخریب منابع طبیعی مؤثر باشد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایانا، خسرو شهبازی در گردهمایی پژوهشگر مروجان ارشد که به مناسبت هفته پژوهش در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در زمینهٔ توسعه گیاهان دارویی و زراعت چوب نیازمند برنامه مدون در این بخش هستیم زیرا می‌تواند علاوه بر ایجاد منابع درآمدی در کاهش تخریب منابع طبیعی مؤثر باشد.

وی افزود: در زمینهٔ افزایش ضریب حفاظتی در منابع طبیعی باید از تصاویر ماهواره ای و دانش‌های نو بهره ببریم و به‌صورت داده‌های لحظه‌ای چگونگی وضعیت منابع طبیعی دست پیدا کنیم.

شهبازی ادامه داد: حفاظت فیزیکی جنگل‌ها و مراتع به‌تنهایی پاسخگوی نیاز کشورمان نیست و باید در این بخش از تکنولوژی و فناوری روز دنیا استفاده کنیم.

سرپرست سازمان جنگل‌ها بابیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته برای پیشرفت کشور خود ابتدا به توسعه و احیای منابع طبیعی پرداختند، گفت: در کشورمان نیاز داریم که چنین تفکری را دنبال کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت جنگل‌کاری در کشور، گفت: امسال ۱۴ میلیون نهال‌کاری در کشور کاشته شد که به دلیل تغییرات اقلیمی زمان آن را به پاییز تغییر دادیم.

شهبازی با تأکید بر اینکه برای تغییر زمان کاشت در پاییز، دست‌کم با ۱۰ تا ۱۵ نفر از متخصصین و افراد صاحب‌نام در این زمینه مشورت کردیم، تصریح کرد: کاشت نهال و ترسیب کربن با توجه به بالا رفتن غلظت co۲ هوا و تغییر اقلیم، از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها است.

وی تغییرات اقلیمی در کشور را انکارناپذیر عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به‌پیش بینی‌ها و نقشه‌های موجود در ۴۰ سال اخیر، میزان بارش‌ها در دهه‌های آینده سیر نزولی خواهد داشت و شاهد افزایش درجه حرارت زمین و افزایش دی‌اکسید کربن خواهیم بود.

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: بر اساس تحقیقات در این زمینه افزایش دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۳۰ و یا ۲۰۵۰ سبب کاهش افت ۱۶ تا ۲۴ درصدی تولید گندم در جهان خواهد شد.

شهبازی در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اینکه کارکرد مراتع را باید نسبت به ۴۰ سال گذشته تغییر دهیم، افزود: در حوزه منابع طبیعی باید راهکارهایی بکار گرفته شود تا مشکلات معیشتی مردم و جامعه عشایری و روستایی کاهش یابد.

وی درباره ایجاد نظام نوین ترویج گفت: در نظام نوین ترویج شاهد ارتباط خوبی بین بخش اجرا و تحقیقات بودیم و کار ترویجی علاوه بر کشاورزی در منابع طبیعی نیز بسیار اثربخش خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *