کارآفرین تلاشگر حوزه گیاه دارویی

مصاحبه با کارآفرین جوان در عرصه کشت و برداشت گیاه استویا(برگ عسلی )در جنوب کشور.آقای قاسم زاده کارآفرین برتر جوان استان فارس ،اهل منطقه فیروزآباد است که توانست برای اولین بار در ایران گیاه دارویی استویا را به میزان شش تن در سال در منطقه فیروز آباد برداشت نماید.خوشبختانه آقای قاسم زاده با وجود مشغله های فراوان درخواست مصاحبه را پذیرفتند این مصاحبه خواندنی را از دست ندهید .
کمی راجع به گیاه استویا صحبت کنید این گیاه موطن اصلیش کجاست ؟چه خواصی دارد؟
گياهي است با برگهاي درشت و پهن دوستدارگرما و رطوبت مناسب ازخانواده گياهان منطقه استوايي گرم و مرطوب ،که موطن اصلی آن کشور پاراگوئه است. دارای برگهای شیرین است که ۲۵۰ تا ۳۰۰ برابر شکر شیرینی دارد.جذب سیستم گوارشی نمی شوند ،مهمترین خاصیت دارویی استویا این است که جایگزین مناسب داروهای شیمیایی برای بیماران دیابتی و افراد چاق محسوب می شود. عصاره‌ی گیاه استویا حاوی ترکیبات بسیار شیرینی است که در عین حال باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود. توصیه می‌شود افرادی که فشار خون بالا دارند به جای قند و غذاهایی که با شکر سفید تهیه می‌شود عصاره‌ی استویا مصرف کنند.
چه دلایلی باعث شد که شما گیاه استویا را در منطقه فیروز آباد کشت کنید؟
بخاطر موقعیت جوی مناسب منطقه فیروز آباد که آب و هوایی شبیه به منطقه استوایی دارد علاوه بر رشد در حدود ۱۳۰ سانتی متردر سال ۹۳ که بیشتر از رویشگاه اصلیش رشد داشت و عملکرد تولید این گیاه نیز در سطح زیر کشت هم با موفقیت کشت و برداشت شد و همچنین یکی از دلایل دیگر فرایند خشک کردن این گیاه بود که با موفقیت انجام شد .
شما چه نوآوری در کشت گیاه دارویی استویا انجام دادید؟
ما از روش سایه خشک برگهای استویا را خشک کردیم که در این روش هم رنگ و هم طعم گیاه حفظ شد و از همه مهمتربا توجه به بحران کم آبی در منطقه فیروز آباد ،ما از سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای استفاده کردیم که خوشبختانه با موفقیت انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که کشت این گیاه می تواند جایگزین مناسب کشت های پر آب مصرف باشد.
چه عاملی باعث شد شما به کشت وبرداشت گیاهان دارویی جذب شوید؟
علاقه خاصی که به کشت و کاشت گیاهان دارویی داشتم و همچنین خشکسالی های منطقه که با آن روبرو بودیم ما را برآن داشت تا کشاورزی را به سمت گیاهان دارویی سوق بدهیم که آب کمتری استفاده شود. گیاهان دارویی در صورت شناخت علمی ،کشت ،توسعه و بهره برداری صحیح می تواند نقش مهمی در سلامت جامعه و اشتغال زایی وصادرات غیر نفتی داشته باشد.
سرمایه اولیه شما برای شروع کار چقدر بود ؟آیا اکنون با ارگان خاصی همکاری می می کنید؟
سرمایه اولیه ما حدودا پانصد هزار تومان بود و اکنون هم با جهاد کشاورزی استان همکاری می کنیم.
آیا تا به امروز در کارتان شکست خورده اید ؟
خیر چون کار ما تحقیقاتی و پژوهشی است پس سعی می کنیم کمترین ریسک را انجام دهیم.
رمز موفقیت خود را در چه عواملی می دانید؟
البته من خودم را هنوز آدم موفق نمی دانم چرا که تا رسیدن به هدف خیلی باید تلاش کنم اما عوامل موفقیت در این سه کلمه خلاصه می شود توکل ،توسل و تلاش
چه پشنهادی برای افراد تازه کاری دارید که علاقمند به کشت و برداشت گیاهان دارویی هستند؟
پشنهادم این که ممکن است در شروع کار با سختی هایی روبرو شوند هرگز نامید نشوند و به راهشون ادامه بدهند و بدانند با توکل ،توسل و تلاش می توانند بر سختی های کار فائق آیند.

حرف آخر…امیدوارم بتوانم به شایستگی به مملکتم خدمت کنم .
تهیه و تنظیم :نرگس عباسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *