هسته انگور با خواص بی‌شمار

هسته انگور برای رفع عفونت بدن

همه ما هسته انگور را جزو دوریختنی‌ها می‌دانیم و غافلیم از خواص زیاد آن.

در خصوص خواص آن ملکه سادات حجازی، کارشناس ارشد مهندسی علوم و صنایع غذائی معاونت غذا و دارو چنین نظری دارد.

هسته انگور به دلیل داشتن ویتامین E  خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که می‌‌تواند با رادیکال‌های آزاد در بدن که موجب بیماری می‌شود، مبارزه کند. همچنین باعث تحریک جریان خون می‌شود و این کار مانع از ترومبوز‌(تشکیل لخته خون) شده و فشارخون را کنترل می‌کند.

هسته انگور برای رفع التهاب‌ها و عفونت‌های بدن نیز مفید است و ترکیبات موجود در آن باعث تمیزی روده‌ها می‌شود. این هسته‌های سرسخت برای کاهش خستگی چشم‌‌ها که به دلیل چشم دوختن به صفحه رایانه یا تلویزیون و یا مطالعه زیاد بروز می‌کند، نیز مفید است.

 

روش مصرف

برای برخورداری از خواص هسته انگور لازم است، در گام اول انگور را درسته و با هسته میل کنید. همچنین می‌توانید هسته انگور را خارج کرده بشویید و خشک کنید. آن‌ها را آسیاب کرده و یا به صورت درسته در اسموتی‌ها یا آب میوه‌های خانگی بریزید.

اگر هسته انگور را به همراه انگور درسته مصرف می‌کنید، باید آن را به خوبی بجوید تا راحت‌تر هضم شوند.

 

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور از زمان‌های قدیم به دلیل خاصیت دارویی اهمیت زیادی داشته است. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که روغن هسته انگور برای بیماری‌های قلبی مفید است. این روغن که سرشار از فلاوونوئید، بتاکاروتن، ویتامین C و E است، خاصیت‌های زیادی دارد.

اسید لینولئیک موجود در آن، برای بازسازی پوست لازم است و تاثیر ‌نرم‌کننده‌ای روی پوست و مو دارد. همچنین کلسترول مضر‌(ال دی ال) را کاهش و کلسترول مفید‌(اچ دی ال) را افزایش می‌دهد. خاصیت آنتی اکسیدانی آن با رادیکال‌های آزاد مضر موجود در بدن مقابله می‌کند.

بررسی‌های متعددی نشان داده است که این روغن از گسترش سلول‌های سرطانی در ریه، روده، پروستات و معده جلوگیری می‌کند. ترکیب موجود در آن از آسیب رسیدن به مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند و جریان خون و انعطاف‌پذیری مفصل‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

همچنین با جلوگیری از ترشح هیستامین در سیستم ایمنی بدن هنگام واکنش آلرژی‌زا علائم مربوط به آلرژی و آسم را کاهش می‌دهد.

به عنوان مرطوب‌کننده به ويژه براي پوست‌هاي حساس هم مفيد است و هيچ نوع واکنش حساسيت‌زايي ايجاد نمي‌کند. سرشار از آنتي اکسيدان است که در نتيجه روند پيري پوست را کاهش مي‌دهد.

ماده مغذي موجود در آن به رشد مو کمک کرده و تقويت‌کننده ريشه مو است و با شوره سر مقابله مي‌کند. در ضمن اینکه رگ‌ها و مويرگ‌هاي شکسته يا آسيب‌ديده را بازسازي و تقويت مي‌کند. خواص ضد التهابي نیز دارد و  ورم پس از عمل جراحي را کاهش مي‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *