نحوه کشت نعناع در خانه

گلدان نعنا در خانه

نعناع جزء سبزی‌های معطر، پرمصرف و پرخاصیت روزانه است که به‌ عنوان یک گیاه دارویی، خشک و تازه در آشپزخانه همه ایرانی‌ ها یافت می‌ شود. کاشت نعناع در خانه بسیار ساده است و می ‌توانید به ‌راحتی گلدانی پر از نعنای تازه در آشپزخانه خود داشته باشید. توضیحات لازم در این زمینه را از زبان بخوانید:

 

کاشت نعناع

گیاه تازه نعناع در بهار خریداری کنید و یک قلمه با ساقه ضخیم و قوی انتخاب کنید. 10 سانت بالای ساقه نعناع را (از محل زیر یه جفت برگ) با تیغ یا قیچی تیز قطع کنید و برگ های یک سوم پایین قلمه را حذف کنید.

قلمه را در یک لیوان آب در محلی گرم و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا ریشه دار شود حدود 2 هفته این مرحله طول می کشد سپس می توان آن را در گلدانی با مخلوطی از خاکبرگ، ماسه و خاک باغچه کشت کنید.

درون خاک را سوراخی به عمق 3 سانتیمتر ایجاد کرده و قلمه جوان را داخل آن بکارید. بعد از انتقال گیاه را آبیاری کنید و گلدان را به محلی با نور بیشتر انتقال دهید.

بهترین مکان برای نگهداری گلدان نعناع نزدیک پنجره جنوبی یا در بالکن خانه می باشد.

آب مورد نیاز: برای رشد بهتر نعناع لازم است خاک گلدان همواره مرطوب باشد. بنابراین ابتدا از زهکش گلدان مطمئن باشید و سپس بسته به دمای محیط گیاه را روزانه دو بار به مقدار کم آبیاری کنید.

دمای مورد نیاز: بهترین دما برای رشد نعناع 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد است بنابراین از قرار دادن گلدان نعناع در برابر باد سرد مانند کولر و یا در کنار بخاری خودداری کنید.

 

خواص دارویی

نعناع گیاهی است با طبع گرم و خشک که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدعفونی کننده و ضد التهابی است. همچنین غنی از ویتامین های A و C و نیز حاوی منگنز و آهن می باشد. در درمان سوء هاضمه، مشکلات گوارشی، نفخ معده، سردرد، اختلالات حافظه و استرس می تواند بسیار مفید باشد.

 

فرار سوسک ها از نعنا

نعناع از گیاهانی است که سوسک ها از آن تنفر دارند و از آن دوری می کنند. برای فراری دادن سوسک ها از محل زندگی خود کافیست که کمی به باغبانی و کشت و زرع نعناع علاقه نشان دهید.

می توانید گلدان نعناع را در سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه خود قرار دهید. هم نعنای منزل را با این تدبیر تهیه کنید و هم سوسک ها را از آپارتمان منزل خود فراری دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *