مزیت محصولات گیاهی نسبت به شیمیایی برای پوست

طیبه فیروزیان- محقق و گیاه شناس طب سنتی

خانم طیبه فیروزیان، حدود 30 سال است که علاوه بر استفاده از معروف ترین منابع مکتوب علمی و تجربی طب سنتی و گیاهی ایران، با معتبر ترین مراکز تحقیقاتی و محققین گیاه درمانی در ایران و خارج ایران آشنایی و همکاری کرده  و خود از نزدیک و عملا با کاربرد گیاهان برای درمان بیماریها آشنایی یافته است.

از جمله افرادی که وی در ایران با ایشان همکاری داشته، مرحوم دکتر صفدر صانعی-مرحوم استاد سماواتی – استاد دکتر ملک پور و پرفسور شکوه که از اساتید و پایه گذاران طب سنتی محسوب میشوند را میتوان نام برد.

مزیت محصولات گیاهی نسبت به شیمیایی

انسان از بدو تمدن بشری تا به امروز جهت زیبایی چهره و اندام خود همیشه در جستجوی روش ها و درمان های ممکن بوده است و این تکاپو ابتدا با استفاده از مواد طبیعی (خاک، گل، گیاه و…) شروع شده و امروز به مواد شیمیایی، ترکیبات سنتیک، هورمونها و بکار بردن صد ها روش مختلف رسیده است.

طبق بررسی های بعمل آمده مشخص شده که بدست آوردن زیبایی واقعی و طبیعی از طریق رعایت اصول بهداشتی (تغذیه مناسب، خواب کافی، پاکیزگی و نظافت دایم) و استفاده از محصولات گیاهی، از بسیاری لحاظ موثرتر و ارزشمندتر از بکار بردن فرآورده های آرایشی، صنعتی و مواد شیمیایی است.

ضررها و اثرات سوء و زیان های مواد آرایشی شیمیایی بر هیچکس پوشیده نیست و نیازی به توضیح و تفسیر ندارد و این امر امروزه به جایی رسیده است که سازمان های دولتی در بعضی کشورهای جهان معتقدند که استفاده از برخی از این مواد عینا مانند یک داروی جدید مستلزم آزمایش هاو تحقیقات ویژه مقدماتی است که بایستی قبلا روی حیوانات انجام پذیرد. بنابر این کاملا روشن و مسلم است که بدست آوردن زیبایی از طریق بکار بردن گیاهان، سبزیجات و میوه ها در مقایسه با استفاده از مواد شیمیایی تا چه حد رجحان و مزیت دارد.

لزوم شناخت پوست:

با توجه به مطالب فوق دو اصل زیر منظور و هدف اساسی از تدوین این بخش است:

  1. شناخت و بررسی تعدادی از گیاهان رایج که بر روی چروک صورت موثر هستند.
  2. طرز تهیه فرآورده های آرایشی با استفاده از گیاهان، سبزیجات و میوه ها در سطح خصوصی و در منزل و همچنین روش استفاده و استعمال صحیح این محصولات با توجه به خصوصیات ویژه عضو مورد آرایش.

لازم به ذکر است کسانی که می خواهند با این روش یعنی از طریق گل و گیاه پوست خود را حفظ کنند اول باید نوع پوست خود را بشناسند و بر اساس نوع پوست خود با گیاهانی که برای آن نوع پوست مفید است آشنا شوند.

چگونه پوستمان را بشناسیم؟

پوست انسان را با توجه به میزان چربی میتوان به 4 دسته تقسیم کرد.

  1. پوست نرمال که مقدار ترشح چربی آن متوسط و متعادل است. پوست نرمال یا طبیعی از نظر ظاهری پوستی است تازه و لطیف، مثل پوست یک بچه کاملا صاف است، منظره چربی ندارد سوراخهایی که در سطح پوست قرار دارد اعم از آنهایی که به عرق یا چربی مربوط هستند گشاد شده اند و از دانه های سیاه خبری نیست.
  2. پوست خشک که مقدار بسیار کمی چربی ترشح می کند. پوست خشک پوست هایی هستند نازک، کشیده شده و در سطح پوست چین ها و شکاف های نازکی وجود دارد. این نوع پوستها فوق العاده به درجه حرارت حساس هستند و به سهولت توسط صابون تحریک میشوند. نسبت به اشعه ی آفتاب و شرایط نامساعد جوی مثل باد حساس میباشند.
  3. پوست چرب که مقدار ترشح چربی آن زیاد است. پوست چرب در این نوع پوستها بر خلاف تصور عموم که فکر میکنند تعداد غدد مولد چربی زیاد است چنین نیست، فقط فعالیت غدد مولد چربی افزایش می یابد و تعداد این غدد افزایش چندانی پیدا نمیکند.

 

  1. پوست مختلط: این نوع پوست ها بیشتر در صورت موجود است بعضی نواحی در صورت مثل ناحیه پیشانی و بینی بسیار چرب می باشد و بقیه نواحی به خصوص اطراف چشم و گونه ها خشک است

انواع پوست خشک :

  1. پوستهای خشکی که برای پیدایش اگزما یا پوریازیس مساعد هستند. این نوع پوستها از پوستهای بیمار محسوب میشوند و درمان داخلی و موضعی نسبت به شدت بیماری تجویز میشود.
  2. پوست هایی که پیر شده اند و کاملا چین و چروک برداشته اند که این پوست ها طراوت خود را از دست داده اند و از لطافت کمی برخوردارند.
  3. پوست هایی که در مقام مقایسه با پوست چرب خشک تلقی میشوند که این حالت به اختلاف در سرعت و روند تولید سبوم و نیز خواص فیزیکی پوست مربوط است.
  4. پوست های خشکی که ناشی از بیماریهای حرفه ای یا مقتضیات شغلی هستند، مثل کسانی که با مایعات ظرف شویی و پاک کننده ها زیاد سر و کار دارند.
  5. پوستهای خشکی که ذاتا طبیعی هستند یعنی در تولید سبوم و مقدار آب آنها اختلالی وجود ندارد بلکه شرایط جوی سبب خشک شدن موقت آنها میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *