مراقبت و نگهداری گیاه آپارتمانی برگ انجیری

گیاه مانسترا دالیکیوزا یا برگ انجیری بیشتر به خاطر برگ‌های سبز شاداب و براقش پرورانده می‌شود. هر کدام از برگ‌های قلبی شکل گیاه برگ انجیری ابتدا به شکل یک برگ کامل رشد کرده و سپس شروع به شکاف خوردن می‌کنند. این برگ‌ها از زمانی که گیاه، بسیار جوان است و فقط چند ده سانتی‌متر قد دارد ، شروع به سبز شدن می ‌کنند . با این حال شکاف در برگ‌ها تا زمان بلوغ کامل گیاه پدیدار نمی‌شود. این درخت بسیار شبیه به یک درخت نخل است. برگ انجیری، گلی مناسب برای منازل و نا مناسب برای ادارات ودفاتر و شرکت ها می باشد. چند گونه از فیلودندرون با برگهای پهن وبریدگی های عمیق در گلفروشی ها موجود است که همه آنها تحت نام برگ انجیری به فروش میرسند، ولی در گیاه شناسی که اساس طبقه بندی روی گل و دستگاه زایشی است ممکن است دو گیاه ظاهرا مشابه دو نام مختلف را به خود اختصاص دهند، به هر صورت آن گیاهان با هر نامی که عرضه گردند در این نیازها مشترکند. هوای گرم و مرطوب ایده آل آنهاست، تغییرات درجه حرارت را به راحتی میپذیرند، ریشه های هوایی آنها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دار دارند، برای افراد مبتدی گیاهانی مناسب هستند.

نور: نیاز به نور غیر مستقیم و نزدیک پنجره دارد، نور کم باعث بریدگی های عمیقتر گیاه شده و از زیبایی آن می کاهد.
دما: بین ۱۰ تا ۳۰ درجه به همراه غبار پاشی در تابستان.
آبیاری: آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه ها میشود. بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود.
تغذیه:مصرف کود هر ماه یک بار.
خاک مناسب: خاک سبک مثل کمپوست.
تعویض گلدان :هر ساله در فصل بهار وبا بیرون زدن ریشه از زیر گلدان و با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد.در سالهای بعد با سنگین شدن گلدان تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد میگردد.
رطوبت :در تابستان هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هر هفته یکبار نیاز به غبارپاشی دارد،از اب ولرم و سبک فاقد املاح جهت غبارپاشی استفاده کنید.بهترین رطوبت ساخت جزیره در زیر گلدان است.
تمیزی برگ ها: برگها را با احتیاط با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید،از مواد براق کننده ی شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.
تکثیر: گرفتن قلمه در بهار،هر قلمه سه گره داشته باشد و در دمای ۲۳ درجه ریشه دار گردد.

تکثیر گیاه برگ انجیری
برای تکثیر از سر یک شاخه‌ی بالغ، زیر ریشه‌های هوایی و از قسمت گره‌ها ، در طول تابستان قلمه می‌گیرند. می‌بایست این قلمه را ۳ تا ۵ سانتی‌متر در خاک مرطوب مغذی فرو کنید و به طور متوسط آن را آب‌یاری کنید. این قلمه در هفته‌های اول می‌بایست شروع به ریشه دادن کند. البته میتوان قلمه ها را در تنگ آب نیز قرار داد و بعد از ریشه زنی در خاک مناسب کاشت.

بیماری و درمان گیاه برگ انجیری
بسیار محتمل است که گیاه برگ‌انجیری در هنگام بلوغش بسیار نامرتب و بی‌قواره به نظر برسد. اینجا به چند مورد از مشکلات احتمالی و راه‌حل‌های آن اشاره شده است. پس می‌توانید راه حلی برای مشکل گیاهتان پیدا کنید.

رشد گیاه کم است:نور کافی نیست،گلدان را به محل روشن تری منتقل نمایید.
لکه های سوختگی در برگ ظاهر شده است :در آفتاب غبار پاشی کرده اید، عبور نور از قطرات آب به جای مانده روی برگها مانند عبور از شیشه است که به برگها صدمه میزند،در سایه غبارپاشی کنید.
لکه های سفید پنبه ای شکل روی برگها دیده می شوند:عامل آن حشره ی آفت است، با سم حشره کش تنفسی هر دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.
برگهای زیرین زرد رنگ و سپس قهوه ای می شوند:آبیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله ی بین دو آبیاری کاملا خشک شود سپس آبیاری را با مقدار کمتری انجام دهید.
برگها خشک و چروک دار هستند:گیاه تشنه و هوا خشک است،فورا آبیاری نمایید.
لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها است:هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.
برگها رنگ پریده اند:احتیاج به تغذیه دارد. گیاه از کمبود عناصر در خاک رنج میبرد،هر سه هفته یکبار طبق دستور با کودهای مخصوص گیاه را تغذیه کنید.
برگها رنگ پریده و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است:عامل آن کنه ریز قرمز است.گیاه را با سم کنه کش طبق دستور هر ۲ هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد. غبارپاشی بخصوص زیر سطح برگها در کاهاش آفت موثر است.
نوک برکها قهوه ای رنگ میشود:گیاه تشنه است،فورا آبیاری کنید،همیشه خاک گلدان را بازدید کنید.بخصوص در تابستان که نیاز به اب بیشتر دارد.

نکته ها:
هرس کردن: شاخ و برگ این گیاه بعد از تقریبا ۳ سال می‌توانند از دست‌رس خارج شوند پس می‌بایست آن‌ها را هرس نمود. راه حل مناسب این است که هر چقدر از شاخه‌ها را که نمی‌خواهید از جای گره‌های ساقه ببرید (آن‌ها دوباره سبز می‌شوند). هرس کردن باید در طول بهار انجام شود.
دما: دمای بین ۱۸ تا ۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد (۶۵ تا ۸۰ درجه‌ی فارنهایت) برای این گیاه ایده‌آل است. دمای زیر ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد (۶۵ درجه‌ی فارنهایت) سرعت رشد گیاه را کاهش داده و دمای زیر ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (۵۰ درجه‌ی فارنهایت) رشدش را متوقف می‌کند.
منبع : گلدون سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *