رویداد شتاب موسیر در تیران و کرون

موسیر یک گونه آسیایی است که منشاء آن مرکز و جنوب غربی آسیا می باشد. این گیاه که با نام موسیر ایرانی شناخته میشود با شالوت معمولی متفاوت بوده و دارای تنوع ژنتیکی بسیار زیاد، یکی از مهمترین گونه های دارویی و صنعتی جنس آلیوم در ایران می باشد که به صورت خودرو و طبیعی در مناطق مرتفع با اقلیم خیلی سرد تا نیمه سرد رشد میکند. موسیر بومی ایران است و به عنوان یک گیاه وحشی در کوههای زاگرس در غرب، جنوب و مناطق مرکزی ایران رشد میکند.

دکتر رضا طاهری در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: در سال های اخیر به سبب مواجهه با خشکسالی، کشاورزان به سمت گیاهان کم مصرف آبی روی آورده اند که گیاهان پیازدار مانند زعفران از آن جمله هستند. وی افزود: گیاه موسیر نیز از این نوع گیاهان است که تاکنون کشت زراعی نشده است. یعنی در گذشته این گیاه به شکل خودروی در دامنه کوه ها رشد می کرد، اما نکته مهم کشت زراعی آن است که در این رویداد بررسی خواهد شد.

موسیر موجب درآمدزایی شده است

دبیر اجرایی رویداد شتاب موسیر با تاکید بر نقش کشت زراعی موسیر در ثروت آفرینی، خاطر نشان کرد: این محصول در سال‌های اخیر موجب درآمدزایی و خلق ثروت شده است.

وی توضیح داد: در این رویداد تعدادی از دانشمندان، صاحبان صنایع، سرمایه داران و صاحبان ایده برای تکمیل خوشه شغلی موسیر و مشاغلی که پیرامون آن می تواند ایجاد شود، در کنار هم قرار خواهند گرفت تا نتیجه این رویداد به خلق ثروت از این گیاه منجر شود.

دبیر اجرایی رویداد شتاب موسیر محورهای رویداد موسیر را برندسازی و توسعه صادرات، تولید بذر و غده گیاهی، به نژادی و فعالیت‌های علمی و ارائه ایده های ثروت آفرینی معرفی و تصریح کرد: در این رویداد کشاورزان از نیازها و ایده های خود گفته تا صنعتگران و نخبگان نیز راه حل ارائه دهند. سرمایه گذاران نیز از ایده های عملی حمایت کرده و دانشگاه تسهیلگر این مسیر خواهد بود.

هدف رویداد شتاب موسیرتبدیل دانش به ثروت

طاهری در خصوص اهداف این رویداد، افزود: هدف رویداد موسیر این است که حداقل یکی از ایده های دریافتی را به دست سرمایه گذار برساند. دیگر هدف مهم این رویداد تبدیل دانش به ثروت است که برای رسیدن به این هدف ممکن است این رویداد در سال های آینده نیز ادامه یابد.

دبیر اجرایی رویداد شتاب موسیر با تاکید براینکه این رویداد “طرح محور” است، تصریح کرد: طرح به آن معناست که با داشتن قیمت تمام شده محصول، برنامه کاری و مدلسازی تجاری بتواند پاسخگوی سوالات و ارزیابی داوران باشد. تاکنون  ۶طرح واجد شرایط به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *