روش های ساده برای احیای گیاهان پژمرده آپارتمانی

وجود گل و گیاه در خانه حال ما را خوب می کند و اگر یک روز آنها را نبینیم یا شاهد خشکیدن آنها باشیم گویا غم بزرگی روی سینه ما سنگینی می کند و دوست داریم هر چه زودتر گیاه خود را از پژمردگی و خشکیدگی نجات دهیم و روح تازه ای به آن بدهیم و اغلب مواقع سعی می کنیم با آب دادن بیشتر مشکل را حل کنیم در حالی که باید جوانب دیگر موضوع که باعث خشکیده شدن یا پژمردگی گیاه شده است را نیز بررسی کنیم و گاهی با یک اقدام ساده می توانیم به راحتی گیاه خود را نجات دهیم.

1-ظاهر گیاه را بررسی کنید

ابتدا برگ های خشکیده را از گیاه جدا کنید و در صورتی که ریشه گیاه در اثر ضربه یا اتفاقات دیگر آسیب دیده بهتر است شاخ و برگ های آن نیز کمتر شود تا ریشه باقی مانده بهتر بتواند تغذیه گیاه را انجام دهد و زودتر گیاه احیاء شود.

اگر ساقه های خشکیده در گیاه وجود دارد بهتر است از درخت جدا کنید چون پس از احیاء گیاه، ساقه های جدید و سالم رشد و نمو می کند. اگر با آبیاری بیش از حد، ریشه ها حالت گندیدگی پیدا کرده اند بهتر است تا زمانی که گیاه کاملا سالم نشده است از دادن آب و کود به آن خودداری کنید و در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید.

2-میزان آب

میزان آب مورد نیاز گیاه را از خاک گلدان می توان متوجه شد که نه خیلی خیس باشد و نه خیلی خشک باشد و رطوبت متعادلی داشته باشد. آب زیاد موجب قهوه ای رنگ و پلاسیده شدن برگ ها می شود. گیاهان مختلف آب دهی متفاوتی دارند که دقیقا آب دهی در زمان خاص بایستی رعایت شود.

3-میزان نور

در ابتدا باید بدانیم که گیاه ما به چه میزان نور نیاز دارد. بعضی از گیاهان نور مستقیم و بعضی نور غیر مستقیم نیاز دارند و عدم رعایت این موضوع باعث آسیب زدن به گیاه می شود. چون ممکن است در اتاق های مختلف نورهای متفاوتی داشته باشد لذا بایستی از انتقال بیجای گیاهان به دیگر اتاق های منزل خودداری کنیم. معمولا اگر نور خورشید برای گیاه زیاد باشد برگ ها و ساقه های گیاه سفید یا تیره رنگ و گاهی باعث خشکیدگی برگ های گیاه می شود در این مواقع گیاه را به جاهای با نور کمتر و مرطوب تری ببرید و در صورت خشکیدگی برگ ها، آنها را از گیاه جدا کنید و اگر نور خورشید کم باشد برگ ها کوچک و رنگ پریده می شوند و گاهی ممکن است ساقه ضعیف شود و یا گیاه رشد مناسبی نداشته باشد. در این مواقع گیاه را به مکان پر نورتری ببرید ولی در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید و اگر گرد و غبار بر روی برگ درختان قرار دارد آنها را تمیز کنیم. می توانید برای انعکاس بیشتر نور خورشید، بر روی خاک گلدان ماسه های رنگی اضافه کنید.

4-از بین بردن آفت

یکی از موضوعات مهمی که گیاهان را در معرض خطر قرار می دهد وجود آفت ها و یا حشرات موذی می باشد که معمولا کشاورزان در مزارع خود نیز از این موضوع بسیار شکایت دارند و برای رسیدن به محصول مناسب سالیانه هزینه های زیادی را برای این موضوع خرج می کنند ولی باز هم ممکن است مشکلاتی برای آنها ایجاد شود. چون حشرات مختلفی هستند که می توانند به گیاه شما صدمه بزنند لذا آفت ها علامت های متفاوتی نیز ایجاد می کنند که ممکن است برگ گیاه حالت جویدگی پیدا کند یا تغییر شکل بدهد و یا بصورت لوله شکل و یا بی رنگ شود و یا رشد گیاه را مختل کند در بعضی مواقع این حشرات ظاهر می شوند و در بعضی مواقع در درون گیاه می روند و گیاه را از بین می برند. در چنین شرایطی توصیه می کنیم اسپری مربوط به حشره تهیه شود و از تجویز خودسرانه دارو خودداری کنید ولی  اکثر حشرات  موذی با اسپری کردن یک محلول رقیق آب و صابون از بین می روند.

5- مواد مغذی

کمبود مواد مغذی نیز گزینه بعدی است که بایستی بررسی شود. گیاه بصورت مداوم مواد مغذی موردنیاز خود را از خاک تهیه می کند و اگر گیاه نتواند موارد مغذی خود را از طریق خاک تهیه کند رشدش دچار مشکل می شود. وقتی گیاه کمبود مواد غذایی داشته باشد ساقه گیاه ضعیف و خشک می شود و برگ ها تغییر رنگ می دهند و کلا رشد گیاه با توقف مواجه می شود. در چنین مواقعی بهتر است ابتدا خاک گیاه را عوض کنیم و گیاه را به گلدان بزرگ تری منتقل کنیم و مقداری کود به گیاه اضافه کنید.

رعایت نکات ضروری

ولی به هر حال این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که احیاء گیاه نیاز به زمان و صبوری دارد و بستگی به نوع گیاه از چند روز تا چند ماه نیاز به مراقبت بیشتر دارد و البته هر اقدام اشتباهی ممکن است به گیاه صدمه بزند و نکته دیگر وقتی که گیاه احیاء شد مراقب باشید تا این زنده بودن گیاه مداومت داشته باشد و در غیر این صورت گیاه زیبا و سالم نخواهید داشت و البته قبل از همه اینها عشق و علاقه و محبت به گیاهان خود را فراموش نکنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *