دروزرا شکارچی حشرات

دروزرا (Drosera) یا شبنم خورشید (sundew)

همه ما در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها نام گیاهان و گل‌های گوشت‌خوار به گوشمان خورده است و می‌دانیم چنین گلی وجود دارد، اما نمی‌دانیم نام آن‌ها چیست و چه خصوصیاتی دارند.
در همین راستا به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان یکی از این گیاهان گوشتخوار را معرفی می کنیم ، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا اطلاعات عمومیتان کمی بالا رود!
گیاهان گوشت‌خوار

از جمله گیاهانی محسوب می‌شود که برخی یا بسیاری از مواد مغذی خود را از تله‌گذاری و مصرف جانوران و آغازیان مانند حشرات و بندپایان دیگر بدست می‌آورند.
گیاهان گوشت‌خوار در مناطقی که در آن خاک نازک و یا دارای فقر غذایی است، به ویژه نیتروژن، مانند مانداب اسیدی رشد می‌کنند.پدیده گوشت‌خواری (carnivory) واقعی به‌طور مستقل در ۵ مسیر مختلف تکامل گیاهان گلدار، توسط بیش از ده‌ها جنس دیده شده‌ است

گیاه دروزرا، در بستر‌های خزه خشک شده می‌روید. این گیاه از بالا شبیه یک قطره درشت سرخرنگ و براق به عرض ۵ تا ۱۰ سانتیمتر است. برگ‌های گرد و پهن آن که هر یک بر روی ساقه‌ای جداگانه قرار گرفته، سرخ و کرک دار هستند و قسمت پایین آن‌ها و ساقه سبز رنگ است. گل این گیاه سفید رنگ است و بر روی ساقه ۱۰ سانتیمتری که از میان رستنگاه ساقه‌های برگ‌ها خارج می‌شود، می‌شکفد.

دروزرا نیز برای شکار حشرات از برگ‌های خود استفاده می‌کند. تار‌های متعدد سوزنی شکل بر روی برگ وجود دارند که نوک هر یک از آن‌ها یک قطره ماده چسبناک وجود دارد که شبیه قطره شبنم یا شهدی شیرین به نظر می‌رسد. این قطره ها، حشراتی چون پشه، مگس و انواع حشرات دوبال را به سوی خود جذب می‌کند. فرود حشره بر روی یک قطره موجب چسبیدن او بر آن شده و حشره با تقلا برای آزاد شدن، بیش از پیش خود را به دام می‌اندازد.
پس از اینکه حشره تسلیم شد، تار‌ها به ترشح شیره‌ای پر از آنزیم می‌پردازند که حشره را هضم و جذب می‌کند. گاهی تمام برگ به آهستگی به دور شکار می‌پیچد و کار هضم حدود ۲ روز طول می‌کشد. سپس برگ گشوده شده و باقیمانده حشره همراه با باد از برگ جدا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *