درمان دیابت با گیاهان دارویی

ﺷﻴﻮع ﺑﺎﻻ و روزاﻓﺰون دﻳﺎﺑﺖ و ﻋﻮارض ﺣﺎﺻﻞ از آن و رﺷﺪ روزاﻓﺰون اﺳﺘﻔﺎده از درﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﻜﻤﻞ ﺧﺼﻮﺻﺎ درﻣﺎن ﻫﺎي ﮔﻴﺎﻫﻲ و ﻧﻴﺎز ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎي طبی ﺑﻮﻣﻲ ﺧﻮد، ﻣﺎرا ﺑﺮ آن داﺷﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﮔﻴﺎﻫﺎن دارویی موثر ﺑـﺮاي درﻣﺎن دﻳﺎﺑﺖ ﺑﭙﺮدازﻳﻢ.

  • آشنایی با دیابت

نوعی اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است. سوخت و ساز فرایندی است که طی آن، بدن مواد غذایی را برای رشد و تامین انرژی به کار می گیرد. غذایی که ما می خوریم، به صورت گلوکز و مواد ساده تر دیگر تجزیه شده و از طریق خون در اختیار سلول های بدن قرار می گیرد. گلوکز، قند اصلی موجود در خون و تامین کننده اصلی انرژی مورد نیاز بدن است. گلوکز تنها در حضور هورمون انسولین می تواند به راحتی وارد سلول های بدن شود. این هورمون از گروهی از سلول های لوزالمعده ترشح می شود که جزایرلانگرهانس نام گرفته اند. در افرادی که به دیابت مبتلا هستند، یا لوزالمعده مقدار کمی انسولین تولید می کند یا سلول های بدن به انسولین پاسخ مناسبی نمی دهند. در هر دو حالت، میزان گلوکز خون بالا می رود که بخشی از آنها از طریق ادرار دفع می شود و بخش عمده آن در خون می ماند و به بخش های مختلف بدن آسیب می رساند. بنابراین، با وجودی که مقدار زیادی گلوکز در خون وجود دارد، سلول های بیمار دیابتی، از منبع اصلی انرژی محروم می مانند.

  • انواع دیابت را بشناسیم؟
  • دیابت نوع اول

این نوع دیابت، یک بیماری خود ایمنی است. زمانی ایجاد می شود که دستگاه ایمنی به طور اشتباهی به بخشی از بدن حمله می کند. در افراد دیابتی، دستگاه ایمنی به سلول های جزایر لانگرهانس که انسولین ترشح می کنند، حمله می کند و به آنها آسیب می رساند. در نتیجه این سلول ها دیگر انسولین تولید نمی کنند یا میزان تولید آنها بسیار پایین است. از این رو، افراد مبتلا به دیابت نوع اول برای این که زنده بمانند باید هر روز مقدار مشخصی انسولین به خود تزریق کنند.

  • دیابت نوع دوم

در آغاز که دیابت نوع دوم تشخیص داده می شود، لوزالمعده به طور معمول به اندازه کافی انسولین تولید می کند، اما بدن نمی تواند به نحو کارآمدی از انسولین بهره مند شود.

این وضعیت را مقاومت به انسولین می نامند. برای این افراد به طور معمول داروهای کاهنده قند خون از جمله گلبین کلاماید، متفورمین تجویز می شود. که شیمیایی بوده و طبیعی است که خالی از عوارض مختلف نمی باشد.

  • دیابت حاملگی

این نوع دیابت فقط هنگام بارداری ظاهر می شود این نوع دیابت به طور معمول پس از زایمان ناپدید می شود. با وجود این خطر ابتلا مادر به دیابت نوع دوم افزایش می یابد.

با علائم دیابت آشنا شویم ؟

شروع ديابت نوع اول بسيار ناگهاني و ناراحت كننده است، كه مي‌تواند علائم ذيل را به دنبال داشته باشد:

  • تكرر ادرار
  • تشنگي و خشكي دهان به طور غيرطبيعي
  • خستگي مفرط يا كمبود انرژي
  • گرسنگي مداوم
  • كاهش ناگهاني وزن
  • تاري ديد
  • عفونت‌هاي مكرر

شروع ديابت نوع دوم تدريجي است بنابراين تشخيص بيماري كار بسيار دشواري است. به هر حال علائم ديابت نوع اول بصورت خفيف‌تر ممكن است در مبتلايان به ديابت نوع دوم نيز وجود داشته باشد.

  • مراقبت از قلب و عروق

دیابت سطح کلسترول خون را افزایش می دهد. کلسترول نوعی چربی است که بدن می تواند آن را بسازد و نقش های مهمی در بدن دارد. این ماده در بعضی غذاهای حیوانی نیز یافت می شود. وقتی مقدار کلسترول افزایش می یابد موجب گرفتگی و باریک شدن رگ گردیده و به همین علت تصلب شرایین نامیده می شود.

  • درمان دیابت در طب سنتی ایران:

اطبای طب سنتی ایران در بیماری قند، هیچگاه بیماران را از خوردن مواد قندی طبیعی به ویژه خوراکی هایی مانند توت، انجیر، هویج زرد (زردک) و… منع نمی کردند و تنها موقعی که بیمار دچار اغماء می شد، او را از خوردن مواد قندی باز می داشتند و در ضمن، بسیاری از مواد قندی مثل عسل و مواد نشاسته ای مثل برنج قهوه ای که لایه نازکی از پوسته نازک سبوس که ویتامین B در آن جای دارد، باقلا و عدس را به عنوان دارو تجویز می کردند.

علاوه بر ورزش و خوردن مکمل های غذایی، از بسیاری گیاهان برای طبیعی کردن سطح قند خون می توانید بهره ببرید:

  • گیاهان دارویی شفابخش برای درمان دیابت:

انار

ﻗﺴﻤﺖﻫﺎيﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﻦ ﻣﯿﻮه ﺷﺎﻣﻞ ﭘﻮﺳﺖ، ﺑﺬر و آب اﻧﺎر ﺣﺎوي ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ داراي ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺿﺪ ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ و آﻧﺘﯽاﮐﺴﯿﺪاﻧﯽ ﻣﯽباشد. این میوه غنی از ویتامین های چون موادمعدنی مانند سدیم، فسفر، آهن، منیزیم و پتاسیم و ترکیبات قندی ساکارز، گلوکز، فروکتوز و همچنین اسیدهای مالیک و سیتریک است، مصرف انار در کاهش کلسترول و. قراردادن انار به عنوان بخشی از رژیم غذایی دیابتی راهی برای مقابله با عوارض عروقی ودیابت است.

دارچین

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، چه لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نباشد یا سلول های به درستی به انسولین واکنش نشان ندهند، با سطوح بالای قند خون مواجه می شوند. دارچین ممکن است از طریق تقلید آثار انسولین و افزایش انتقال گلوکز به سلول ها به کاهش قند خون کمک کرده و با دیابت مقابله کند. همچنین، دارچین از طریق افزایش حساسیت به انسولین، قند خون را کاهش می دهد زیرا انسولین را در انتقال گلوکز به سلول ها کارآمدتر می کند.

 شنبلیله

این گیاه بومی مدیترانه می باشد و شنبلیله نقش موثری در کاهش قند خون دارد. در دانه شنبلیله اسید آمینه‌ای به نام «هیدروکسی ایزولوسین» وجود دارد که این اسید آمینه ترشح انسولین را تسریع می‌کند.

سیر

مطالعه ساختار سیر نشان می‌دهد که ترکیب شیمیایی سیر غنی ازترکیبات آنتی اکسیدان است که مانع از اتصال مولکول‌های قند به پروتئن‌ها و اکسیداسیون آنها می‌شود. آلیسین نوعی ماده آنتی اکسیدان در سیر است که باعث خنثی شدن مواد سمی و زیانبار در بدن می شود. و از عوامل اصلی تاثیر سودمندی آن بردیابت است.

 زنجبیل

یک گیاه خوراکی وادویه ی گیاهی و دارویی است که موجب افزایش حساسیت سلول نسبت به انسولین شده و به طور کل این چاشنی‌ به علت آنکه حاوی میزان زیادی از آنتی‌اکسیدان‌است از عوارض دیابت به وسیله کاهش اکسیدان‌های ناشی از مصرف چربی‌ها جلوگیری می‌کند. و به همین علت به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می شود این ادویه ی بومی را در غذاهای خود بطور منظم استفاده کنند.

 زیره سبز

نوعی ادویه‌ از خانواده‌ی جعفریست که با عدس قرمز یا برنج قهوه‌ای تناسب خوبی را پدید می‌آورد. میوه این گیاه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان می باشد. آسکوربیک اسید، نیاسین، مس و منیزیم موجود در دانه زیره سبز دارای اثرات ضد دیابتی می باشد. فیبرهای موجود در دانه زیره سبز باعث کاهش تخلیه معده و کاهش افزایش خون پس از غذا می شود.

 هندوانه ابوجهل

میوه ای تلخ مزه که در فارسی با نام های خربزه روباه، کدوی تلخ، سیب تلخ نام برده می شود.. این گیاه بومی ایران بوده و در نواحی جنوبی کشور و مناطقی مانند جنوب استان خراسان یافت می شود. میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل تبلوری با طعم بسیارتلخ به نام کولوسنتین است. این گلوکوزید که به حالت متبلور و خالص به رنگ زرد است، در آب به نسبت ۲۰ درصد حل می شود و اگر هیدرولیز شود، گلوکز و ماده ای به نام کولوسنتتین می دهد. در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران تجویز میوه این گیاه جهت کاهش قند خون متداول است.

 پیاز

پیاز سابقه طولانی به عنوان مکمل غذایی در درمان بیماری دیابت در میان مردم آسیا، اورپا و خاورمیانه دارد. پیاز مخصوصا پوست آن، یکی از بهترین منابع ترکیبی به نام کوئرستین است. ثابت شده است کوئرستین از بروز بیماری های چشم، که از مشکلات عمده مبتلایان به دیابت است، جلوگیری می کند.

 گزنه

ﮔﺰﻧﻪ در ﻣﺮاﮐﺶ، ﺗﺮﮐﯿﻪ، ﺑﺮزﯾﻞ، اردن، اﯾﺮان و ﺑﺴﯿﺎري ﮐﺸﻮرﻫﺎي دﯾﮕﺮ ﺑﻪﻃﻮر ﺳﻨﺘﯽ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻮده اﺳﺖ. ﮔـﺰﻧﻪ ﻣـﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪﻃﻮر ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪاي ﻗﻨﺪ ﺧﻮن را ﮐﺎﻫﺶ دﻫﺪ ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ درﯾﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ ﮐﻪ ﮔﺰﻧﻪ ﺑﺮ روي ﻋﻮارض دﯾﺎﺑﺖ ﻧﯿﺰ اﺛﺮات ﻣﻔﯿﺪي دارد و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺄﺧﯿﺮ در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻋﻮارض دراز ﻣﺪت دﯾﺎﺑﺖ در اﺛﺮ ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﻗﻨﺪ ﺧﻮن ﺷﻮد. نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان از دمنوش تهیه شده از این گیاه و مصرف خوراکی از عصاره طبیعی بدست آمده از برگهای گیاه گزنه برای مبارزه با پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به دیابت موثر است.

نسخه های شفابخش گیاهی درمان دیابت

  • پیاز دیابت را درمان و قند خون را کم می کند برای این منظور آن را خام مصرف نمایید. خوردن یک پیاز متوسط در روز قند خون افرادی را که به دیابت مبتلا هستند پایین می آورد و دهان خشکی و احساس عطش و نوشیدن مایعات را تقلیل می دهد.

تذکر:افرادی که خونشان کمتر از حد طبیعی است ازخوردن پیاز خام خودداری نمایند.

  • گلابی برای مبتلایان به دیابت میوه مناسبی است زیرا قسمت اعظم قند آن از نوع سلولز و سوربیتول است که برای دیابتی ها مضر نیست و شاید به همین لحاظ بوده که ابن سینا گلابی را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را شاه میوه خوانده است.
  • تخم خیار بهترین درمان دیابت است .اگر مبتلا به دیابت هستید تا می توانید از خیار بوته ای و تخم خیار استفاده کنید.زیاد خوردن خیار تازه برای افرادی که دیابت دارند توصیه می شود زیرا جسم را از سموم پاک می کند و محیط خون را قلیایی می سازد.
  • برای درمان دیابت می توان هر روز ناشتا یک استکان از سرکه چغندر را نوشید.
  • گردو برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است گردو دارای آهن،فسفر،مس و ویتامین CوB می باشد. برگ درخت گردو دارویی موثر برای مبتلایان به دیابت است. 3 تا 7 گرم از برگ درخت گردو به صورت دم کرده میل کنند.اثر کاهش دهنده قند خون در دیابتی ها دارد.
  • برگ شاتوت و توت ماده ضد قند دارد که دیابت را درمان می کند و قند خون را پایین می آورد لذا دیابتی ها می توانند از دم کرده برگ شاتوت میل نمایند.
  • خوردن تر تیزک به صورت خام ،یا آب آن مخلوط با شیر برای بیماران دیابتی مفید است.
  • ریواس ،لوزالمعده را تحریک و به ترشح انسولین وادار نموده و قند خون را کم می کند.
  • آب شلغم دارای مقدار زیاد انسولین می باشد که برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.
  • پرتقال دارای حداقل 11% قند است که مستقیما قابل جذب در بدن است و این قند به شکل گلوکز،فروکتوز،سلولز می باشد و از این رو مصرف آن را به اشخاصی که دیابت دارند توصیه کرده اند.
  • شنبلیله را بر روی نان برشته شده بپاشند و روزانه به جای نان مصرفی میل نمایید.

منابع:

درمان کامل دیابت در طب ایرانی  تالیف دکتر محمد دریایی

داروخانه ی سبز تالیف جیمز دیوک

گردآوری: نرگس عباسیان

#دیابت

#درمان_دیابت

#درمان _دیابت_ با_ گیاهان دارویی

 

 

 

 

 

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان دیابت با گیاهان دارویی;

  1. باسلام و خسته نباشید
    مطالب بسیار جالب علمی و آموزنده و همچنین کاربردی بودند.
    باتشکر از زحمات شما.

  2. باسلام و خسته نباشید
    مطالب بسیار جالب علمی و آموزنده و همچنین کاربردی بودند.
    باتشکر از زحمات شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *