دکتر اسماعیل پیش بین، گیاه پزشک توضیح می دهد
تکثیر و پرورش گیاه پاندانوس

گیاه پاندانوس از گیاهان آپارتمانی است که دارای برگ های سوزنی بلندی شبیه آناناس می باشد که اگر به برگ ها با دقت خیره شوید دندانه های تیغی شکل آن را روی برگ ها خواهید دید. با توجه به اینکه نگهداری پاندانوس آسان است و همیشه نیز سبز است لذا آپارتمان نشین ها طرفدار ان هستند. با زیاد شدن عمر آن حتما باید به گلدان بزرگ‌تری منتقل شود. دکتر اسماعیل پیش‌بین، گیاه‌پزشک در خصوص نگهداری و پرورش این گل توضیحات لازم را می‌دهد:

آبیاری پاندانوس

تابستان 2 تا 3 بار در هفته و در زمستان هر 10 روز یک بار با آب ولرم آبیاری کنید. البته آب روی سطح برگ‌ها و قاعده آنها نریزید. چون باعث پوسیدگی آن می‌شود. بهترین حالت آبیاری از طریق پر کردن آب در زیر گلدانی است تا ریشه آب را بالا بکشد. در این روش پس از نیم ساعت آب باقیمانده در زیر گلدانی را خالی کنید. بهتر است برای آبیاری آن از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

دمای مورد نیازپاندانوس

زمستان در دمای 15 درجه و حداقل 10 درجه نگهداری شود و در تابستان در درجه حرارت طبیعی اتاق باشد. اگر در دمای 24 درجه یا بیشتر بود، نیاز به اکسیژن زیاد و رطوبت بالا یا غبارپاشی روزانه دارد.

نور مورد نیازپاندانوس

نور زیاد و تقریبا آفتابی بهتر است ولی آفتاب ظهر به آن صدمه می‌زند. اگر نور محیط کافی نیست، هر چند وقت یک بار آن را به محل پر نور ببرید تا برگ‌ها سبزی و شادابی خود را از دست ندهند.

خاک مناسب پاندانوس

لیمونی به همراه چهار قسمت کمپوست و یک قسمت پیت به عنوان خاک مناسب برای این گیاه محسوب می‌شود. هر 20 روز یک بار می‌توان به آن تقویتی داد. مخلوط خاکبرگ و ماسه برای گیاه مناسب است.

رطوبت مورد نیازپاندانوس

غبارپاشی با آب ولرم صورت گیرد که در تابستان این کار هفته‌ای یک بار و در زمستان دو هفته یک بار لازم است.

تعویض گلدان

هر سال یا یک سال و نیم یک بار گلدان نیاز به تعویض دارد. متراکم شدن ریشه‌ها و کم شدن رشد در بهار علامتی برای تعویض گلدان است.

تکثیر پاندانوس

با دو روش تکثیر می شود با روش پاجوش و بذر است که البته روش پاجوشبهترین راه تکثیر است با جدا کردن پاگیاه در بهار و ریشه‌دار کردن آن می‌توان گیاه را تکثیر کرد. بهترین زمان نیز فصل بهار است. برای تکثیر ابتدا توسط چاقو پاجوش های کوچکی که از کنار گیاه اصلی رشد کرده را به آرامی جدا کنید. با زیاد شدن عمر آن حتما باید به گلدان بزرگ‌تری منتقل شود.

سپس می توانید آن را در داخل یک لیوان کوچک آب بگذارید و سپس در محیطی با نور مناسب قرار دهید تا ریشه دهد، و بعد از ریشه دهی آن را به بستر اصلی خودش منتقل کنید.

بعد از آن پاجوش را در داخل خاکی مخلوط شده از شن و ماسه، کمپوست و در گلدانی با قطر ۹ سانتی متر قرار دهید.

تمیز کردن برگ‌ها

با پارچه نرم یا اسفنج مرطوب تمیز شود و براق‌کننده حداکثر هر سه هفته یک بار به کار رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *