سید محمد موسوی، پژوهشگر طب سنتی :
ترنجبين برای دردهای شکمی نوزادان

ترنجبين، از داروهای گیاهی است که اعتقادات مختلفی را با  خود در پی داشته است. از جمله سید محمد موسوی، پژوهشگر طب سنتی چنین نظراتی دارد:

ترنجبين مُعرّب تر انگبين است و انگبين در لغت به معنای شيرينی و عسل است.

ترنجبین برای تحکیم استخوان

جالب است بدانید که ترنجبين و بطور کلی انگبين‏ها مواد زیادی را برای تحکیم استخوان‏ها در خود دارند. همچنین مواد حیاتی بسیار مقوی و خوبی را در خود دارند، گزانگبین یعنی گز که الآن بسيار نادر شده است اما سابقاً در اصفهان، از اين ماده مقوی خیلی استفاده می‏کردند و شيرينی معروف گز با آن ساخته می‏شد. گزعلفی نيز از جمله انگبين‏ها است که همراه با شير داغ يک نوشيدنی بسيار مقوی محسوب می‏شود.

اگر بخواهيم از گياه گز برای رفع ضعف و افزايش نيروی جسمانی استفاده کنيم، بايد برای کشت گز برنامه‌ريزی و سرمايه‌گذاری کرد. حاصل آن دارويي نيرو افزاست که شايد بی‌‏نظير باشد.

ترنجبین ملین و مسهل لطیف

ترنجبين داروی مشهوری است که پس از ریختن آن در آب جوش و صاف کردن‌، به نوزاد می‏دادند. این دارو برای نوزاد يک ملين و مسهل لطيف است که خشونت مسهل‏های ديگر را ندارد و برای نوباوه‏گان بسيار مفيد است. اگر داروی ترنجبين در دسترس نبود، داروهايي مانند شيرخشت و بيدخشت هم می‏تواند مورد استفاده قرار گيرد.

باید توجه داشت که مسهل‏های ويژه نوزادان خشن نباشد تا مبادا روده آنها آسيب ببيند.

وقتی روده‌های نوزاد را از همان ابتدا پاک‌سازی کنند، سرماخوردگی در او کم می‏شود برای اینکه متابولیسم بدن يعنی هاضمه و دافعه و نيروی نگهدارنده و نيروی جاذبه در بدن کودک به صورت نرمال در می‏آید و بدن از همان ابتدا در مقابل بیماری‏ها در حد خودش بیمه می‏شود.

همچنین برای سیستم گوارشی بسیار سودمند است.

حتما می‌دانید که مهمترين عضوی که در نوزادان ما عامل ناهنجاری است، دستگاه گوارش و بويژه روده بزرگ است.

ترنجین برای گریه مداوم نوزادان

هنگامی که نوزاد مداوم گريه می‏کند، معمولاً ناراحتی از روده کوچک است که نوزاد را وادار به زور پيچ می‏کند. این در حالی است که ترنجبين به منظور پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‏ های بازمانده از دوران جنينی مانع از دردهای شکمی نوزادان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *