دکتر محمد جعفریان، متخصص داخلی و محقق طب سنتی :
گیاهان دارویی موثر برای رفع تبخال

تبخال يكي از بيماري‌هاي ويروسي شايع است كه به صورت زخم بيشتر بر روي لب‌ها ظاهر مي‌شود. البته تبخال تناسلي نيز نوع ديگري از تبخال است كه در فرد بروز مي‌كند.

در این خصوص با دکتر محمد جعفریان، متخصص داخلی و محقق طب سنتی گفتگو می کنیم و گياهان دارويي شناخته شده ای كه اثرات ضد باكتري، ضد قارچي و ضد ويروسي و نيز تقويت‌كنندگي سيستم ايمني دارند را ذکر می کنیم.

 

گیاهان موثر برای درمان تبخال

گياهاني نظير برگ زيتون، زوفا، شاه‌تره، ريشه ختمی، گل هميشه بهار يا برگ گشنيز از جمله گیاهان بسیار موثر براي درمان ويروس تبخال به شمار می‌رود که جهت استفاده از آن باید به مدت حدود 10 دقيقه این گیاهان را در آب جوش ريخته و دم كرد و پس از صاف کردن آن را با پنبه‌اي آغشته بر روي محل زخم قرار داد و بهتر است در روز 3-2 بار اين عمل را تكرار كرد.

عصاره ریشه گیاه جعفری و بادرنجوبه

همچنین استفاده از عصاره ريشه گياه جعفري براي درمان تبخال موثر است و يكي ديگر از گياهان موثر به علت خاصيت ضد ويروسي بالا، ماليدن عصاره بادرنجبويه بر روي زخم يا قرار دادن برگ تازه آن بر روي تبخال است.

 گفتنی است که از عصاره آن در تهيه پمادهاي گياهي ضد تبخال نیز استفاده مي‌شود.

آلوئه ورا

علاوه بر این آلوئه‌ورا از آن‌جايي كه سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند و خاصيت ضد ويروسي و ضد ميكروبي بالايي دارد، مي‌توان از ژل آن براي درمان تبخال استفاده کرد. به نحوی كه روزانه 4-3 بار بر روي محل زخم قرار داد تا تبخال بزرگ نشده بهبودي آن تسريع يابد. كاربرد اين ژل در درمان تبخال تناسلي نيز موثر است.

 

در موارد زیر احتیاط کنید

-توجه داشته باشید که در صورت مصرف هر يك از گياهان فوق و بروز هرگونه آلرژي، بايد از ادامه درمان خودداري کرد.

-‌موقع بروز تبخال؛ مصرف گندم، عدس، بادام زمينی، بادام و سيب‌زميني باعث تاخير در بهبود بيماري مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *