گیاهان اشتهاآور را بشناسید

گیاهان اشتها آور

 

بی‌اشتهایی و یا کم‌اشتهایی یکی از اختلالاتی است که در هر سن و در هر وضعیتی ممکن است به سراغ‌مان بیاید، این اختلال عمدتا علل عصبی دارد ولی عواملی مانند یبوست، ریزه‌خواری، اعتیاد و کم‌خونی نیز نقش دارند.

اکثرا این افراد لاغرند و لاغری بدن به چند دلیل مهم مانند کم‌خونی، خشکی مزاج، ضعف بدن، کاهش خوردن غذا، انسداد در کبد و روده، ورزش کردن بیش از حد، انگل‌های روده‌ای و… رخ می‌دهد.

در اصل افراد لاغر بیش از بقیه افراد در معرض بیماری‌های عفونی و تب‌دار قرار می‌گیرند.

 اولین مکانیسمی که در فرد احساس سیری ایجاد می‌کند، جویدن غذاست. بنابراین فرد لاغر بهتر است از غذاهای تازه، نرم، مایع، نیمه جامد و گرم استفاده کند.

البته باید در نظر داشت که داشتن آرامش روحی و روانی در حین غذا خوردن نیز اهمیت زیادی دارد.

به ‌طور ‌کلی مهم‌ترین عامل کمبود وزن، دریافت نکردن کالری کافی از غذاهای روزانه است.

اما از مهم‌ترین گیاهان اشتهاآور می‌توان به مارچوبه، جینسینگ، زنجبیل، زوفا، شاهتره، قره قاط سیاه، مرزه، مریم گلی، دارچین، به لیمو، زرشک، جنتیانا، گلپر، گرمک، کدو حلوایی و زعفران اشاره کرد.

 دیگر گیاهان اشتهاآور عبارت‌اند از: سماق، نسترن، مورد، آویشن، گل گندم، گل قاصد، مرزنجوش وحشی، شاه پسند، بومادران، خارخسک، قدومه، کنگر فرنگی، گل برنجاسف، بابونه رومی، ریحان، خاکشیر، رازیانه، ریواس، موسیر، سیر، شلغم، جعفری، ترخون، خردل، گل گاو زبان، توت فرنگی و علف چای.

داروهای اشتهاآور نیز شامل مولتی ویتامین‌ها، اسیدفولیک، ویتامینK، مکمل‌های معدنی و… هستند که مهم‌ترین آنها قرص اشتهاآور شیکوریدین(ریشه کاسنی، دانه شنبلیله، اسانس رازیانه)، قرص فت فیت(انواع ویتامین از جمله ویتامینB)  و قرص اشتهاآور  W.A.M  است. البته باید در نظر داشت مصرف این داروها زیر نظر پزشک معالج مصرف شود.

دمنوش‌های اشتهاآور مانند چای بابونه، دمنوش بهارنارنج، دمنوش میخک، دمنوش رازیانه، دمنوش هل برای افزایش اشتها و افزایش وزن مناسب بوده و مصرف آنها برای افراد لاغر توصیه می‌شود.

حالا در ادامه به توضیح برخی از این گیاهان می‌پردازیم.

 

ریشه گل قاصدک

 این گیاه حاوی فیبر و مواد مغذی بوده و درمان‌کننده یبوست‌ است. همچنین باعث دفع سموم از بدن شده و در مداوای بی‌اشتهایی تاثیر خوبی دارد.

 

مارچوبه

این گیاه دارای طبع گرم و خشک است و حاوی فیبرهای محلول و غیر‌ محلول در آب به نام‌ پکتین و موسیلاژ بوده و یبوست و لاغری را برطرف می‌کند.

علاوه بر این دارای منیزیوم، فسفر، پتاسیم، روی، فیبر و‌… است و به عنوان گیاه‌ اشتهاآور شناخته شده است.

 

جنتیانا

این گیاه دارای طبعی گرم و خشک است و حاوی ماده شیمیایی به نام آماروجنتین است که بسیار تلخ بوده و در درمان لاغری بسیار مفید است. چرا که قادر است اشتها را افزایش دهد.

 

جینسینگ

 بیشترین خواص جینسینگ در ریشه آن تجمع یافته و دارای ترکیبات مانند فنلی، پلی ساکاریدی و تتراسایکلین است.

 اما یکی از خواص اثبات شده ریشه جینسینگ رفع سو هاضمه و افزایش اشتها است که جذب مواد غذایی در بدن شما را افزایش می‌دهد.

لعبت استاد علی عسکری

کارشناس ارشد گیاهان دارویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *