مبارزه با ویروس کرونا با مدیریت جهادی

مهدی باباربیع

کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی

در کنار خیابان جوان رشیدی را می بینم که در حال توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین مردم است فرصتی می شود تا با او صحبت کنم. می گوید یکی از آشنایان مراسم ترحیم داشت و با صحبتی که با او داشتم هزینه های مراسم را به خرید ماسک و مواد ضد عفونی اختصاص داد و در این شرایط بهترین خیریه می باشد و البته اگر همه کنار یکدیگر باشیم به راحتی می توانیم بر مشکلات فائق شویم. پیرمردی که گویا مشکل تنفسی دارد خود را به جوان می رساند ماسک را دریافت می کند و در حالی که اشک در چشمانش حلقه می زند از جوان تشکر می کند و ابراز می دارد که این همدلی او را به یاد روزهای دفاع مقدس می اندازد. از دور جوانی را می بینم که با حالتی عصبانی ابراز می دارد که به چند داروخانه رفته ام و مواد ضدعفونی کننده پیدا نکرده ام و با حالت تنفر از محتکران مواد بهداشتی ابراز ناراحتی می کند که برای سودجویی مالی خود سلامت مردم را هدف خود قرار داده اند.

در جبهه های دفاع مقدس جوانان این مرز و بوم با فدا کردن جان عزیزشان از این مرز و بوم دفاع کردند و در جبهه کنونی پزشکان و پرستاران جان خود را کف دست قرار داده اند و برای نجات هموطنانشان به میدان آمده اند و برای نجات ایرانیان از شر ویروس منحوس کرونا شبانه روزی تلاش می کنند. با اراده ای مصمم در این عرصه تلاش می کنند و تاکنون نیز جان بسیاری از هم وطنان را از مرگ نجات داده اند و ملت ما به کرات اثبات کرده اند با کنار هم بودن می توانند بر مشکلات غلبه کنند.

واقعیت موضوع این است که اگر کارهای کشور همراه با حرکت جهادی نباشد امور کشور با سرعت به نتیجه نخواهد رسید. رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ 10/2/96 در خصوص کار جهادی در کشور می فرمایند: “ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم .” این جمله‌ی رهبر انقلاب اسلامی به ‌وضوح اهمیت و جایگاه جهت‌گیری و کار جهادی را در منظومه‌ی ارزشی انقلاب اسلامی مشخص می‌کند. در سخنان دیگری در خصوص عدم غفلت از حرکت جهادی می فرمایند :”ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم.”

اگر نیاز باشد برای نیازمندان سیستان و بلوچستان اقدام به ساخت مسکن می کنند، اگر نیاز باشد در کمک رسانی به سیل زدگان یا زلزله زدگان سر از پا نمی شناسند و شبانه روزی به کمک آنها می شتابند و اگر نیاز باشد در عرصه سلامت به هم وطنانشان در عرصه مبارزه با ویروس کرونا کمک می کنند. درود بر غیرتتان که با هیچ اجر مالی نمی توان این زحمات خاصانه را جبران کرد و این تلاش مخلصانه را فقط خداوند متعال جبران خواهد کرد.

در سفارشات رهبر انقلاب اسلامی به وضوح مشخص است که بایستی این روحیه جهادی در کشور تقویت ، توسعه و تدوام یابد و به آن اهمیت داده شود که برای حل مشکلات کشور بسیار راه گشا خواهد بود. البته کار جهادی به معنای بی قانونی نیست بلکه خالصانه و بدون چشم داشت خدمت کردن به مردم است. البته این جهاد در عرصه های مختلف می تواند امکانپذیر باشد. ممکن است جهاد مالی، زبانی، علمی، جانی و … باشد که همگی مقدس و جایگاه خودش را دارد و این نعمت خدمتگزاری را باید قدر بدانیم و خدا را شکر کنیم و افزایش این گنجینه‌ی معنوی را از خدا بخواهیم و بدانیم که هر جامعه‌ای و هر کشوری از یک چنین سرمایه‌ی عظیمی و ذی‌قیمتی برخوردار باشد، بدون هیچ تردیدی خواهد توانست به برترین قله‌های عزت و عظمت دست پیدا کند و البته با اراده پولادینی که ملت ایران دارند این گردنه را نیز ملت ما مانند دیگر مشکلات با موفقیت پشت سر خواهند گذاشت و همگی کرونا را شکست خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *