شیوه کاشت نهال در زمستان

 انتخاب نوع نهال

 یکی از اقدامات فصل زمستان، کاشت نهال است. جهت انتخاب نوع نهال برای کاشت در باغچه منزل باید به نکات زیر توجه کرد:

ریشه درختان برای رشد مطلوب نیاز به خاک بسیار عمیق دارند و در واقع زوال درختان که بعضاً چند سال پس از رشد خوب مشاهده می‌شود، مربوط به عدم وجود فضای کافی برای رشد ریشه است. از این رو نباید در باغچه‌هایی که عمق خاک کمتر از 120cm است، درخت کاشته شود. همچنین بعضی درختان دارای ریشه‌هایی با رشد افقی زیاد هستند که این مسأله سبب آسیب به پی ساختمان‌ها می‌شود.

درختان برای رسیدن به شکل نهایی تاج که اغلب کروی، بیضی، مخروطی و یا گسترده است، به فضای باز و وسیع نیاز دارند و بهتر است در فضای محدود باغچه‌های منازل و آپارتمان‌ها که عمق خاک نیز اغلب کمتر از حد ذکر شده است، نسبت به کاشت درختچه اقدام شود که هم ارتفاع کمتر و هم گسترش کمتر ریشه و به تبع آن نیاز به خاک کم عمق‌تر دارند.

 همچنین درختچه‌های زینتی اغلب گلدار هستند و در چند ماه از سال با گل‌های رنگی خود زینت‌بخش فضای سبز منازل خواهند بود.

 

شرایط مناسب نهال

همانطور که ذکر شد، از اقداماتی که به وفور در فصل زمستان انجام می‌شود، کاشت نهال است، اما نهالی که برای کاشت تهیه می‌کنید باید شرایط زیر را دارا باشد:

الف)‌دارا بودن تنه راست و محکم

ب)‌عدم وجود خراش و یا هر گونه آسیب فیزیکی در پوست نهال و شکستگی شاخه‌ها

ج)‌توازن شاخه‌های فرعی به طور یکنواخت بر روی تنه اصلی و دارا بودن یک تاج متعادل (یک طرفه نبودن تاج نهال)

د) عدم وجود علائم آفات و بیماری‌ها بر روی نهال

ه)‌بیرون نزدن ریشه از کف گلدان یا کیسه

 

زمان کاشت نهال و مراحل آن

فصل زمستان، فصل مناسب جهت کاشت نهال به خصوص نهال‌های ریشه لخت است. البته بهتر است کاشت نهال در نیمه دوم زمستان و پس از برطرف شدن خطر یخبندان انجام شود. قبل از کاشت نهال باید کندوکوب بستر کشت انجام شود و تا عمق حدود 1 متری، خاک با کود دامی کاملاً پوسیده مخلوط شود.

جهت کاشت نهال باید گودالی با عرض 2 تا 3 برابر عرض توده ریشه نهال حفر کرده و نهال را طوری داخل گودال گذاشت که طوقه آن (محل اتصال تنه و ریشه) زیر خاک نرود و دقیقاً در سطح خاک قرار گیرد. پس از آن باید نهال را به صورت راست نگه داشت و گودال را با خاک حاصلخیز پر کرد.

سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *