روش نگهداری گیاه پتوس

یکی از گیاهانی که محبوب اکثر آپارتمان نشینان است گیاه پتوس است که با برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ، همیشه در صدر لیست‌های ویترین گل فروشی‌هاست. گیاهی که به راحتی رشد و نمو می کند و ذهن شما را درگیر روش سخت نگهداری آن نمی کند و به زودی آپارتمان شما را زیبا می کند پتوس است. در این مقاله با روش نگهداری گیاه پتوس آشنا می شوید.

نور مورد نیاز برای نگهداری از گیاه پتوس

اگر برای گیاه پتوس شرایطی فراهم کنیم که نور زیاد داشته باشد بسیار عالی است البته نور زیاد نیز بصورت غیر مستقیم باشد  ولی در نور کم و متوسط هم می‌تواند به رشد خود ادامه دهد ولی مزیت مهمی که برای این گیاه متصور است و بسیار مهم می باشد این است که این گیاه با نور لامپ‌های فلوئورسنت نیز رشد کرده و این موضوع، گیاه را از اکثر گیاهان آپارتمانی (که صرفا با نور خورشید رشد می‌کنند) متمایز می‌کند.

معمولا گیاه پتوس بصورت آویز در آپارتمان ها نگهداری می شود و برای اینکه تمام قسمت های گیاه در معرض نور باشد بهتر است هر چند وقت یک بار گیاه خود را بچرخانید. این کار باعث بهبود روند فتوسنتز گیاه شده و در رشد بهتر آن تاثیر به‌سزایی دارد. همان‌طور که می‌دانید پتوس گیاهی آپارتمانی است و مثل همه گیاهان آپارتمانی دیگر، به میزان معتدلی از نور نیاز دارد، ازاین‌رو اگر نور مستقیم و زیاد خورشید به آن بتابد، برگ‌هایش  زرد شده و یا نشانه‌هایی از سوختگی را بروز خواهند داد.

آبیاری گیاه پتوس

گیاه پتوس به آبیاری زیاد نیاز ندارد چون آبیاری بیش از حد گیاه باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه خواهد شد. شما باید هر چند روز یکبار خاک گیاه را چک کنید که رطوبت خاک رو به خشکی باشد سپس گیاه را آبیاری کنید. این گیاه، گیاهی است که به آب زیاد نیاز ندارد و تقریبا در برابر آب کم نیز مقاوم است ولی بایستی بصورت منظم گیاه را آبیاری کرد.

موقع آبیاری آب به اندازه ای باشد که خاک موجود در گلدان را آبیاری کرده و اضافه آن از سوراخ زیر گلدان خارج شود. درغیراینصورت بخشی از گلدان آبیاری نشده و آب به همه ریشه‌های گیاه نمی‌رسد.  آبیاری بیش‌از حد گیاه سبب آسیب دیدن ریشه‌های آن شده و این امر باعث می‌شود تا ریشه نتواند به‌درستی عناصر مغذی و مایعات موجود در خاک را به بخش‌های مختلف گیاه برساند و در نهایت زرد شدن برگ‌ها را به دنبال خواهد داشت.

کود دهی گیاه پتوس

پتوس نیز مانند دیگر گیاهان نیاز به کود دهی منظم دارد. کود دهی را همراه با آبیاری انجام دهید تا کود باعث سوختن ریشه‌های گیاه و از بین رفتن آن نشود. همچنین سعی کنید کود را بیش‌از حد توصیه شده روی بسته‌بندی رقیق کنید تا احتمال سوختی ریشه گیاه کمتر شود.

بهار و تابستان زمان مناسبی برای کوددهی است ولی پاییز و زمستان زمان مناسبی برای اینکار نیست، زیرا در این ایام گیاه در حال استراحت و فراغت از رشد است. کود دهی نیز بایستی به اندازه باشد و در غیر این صورت ریشه را می سوزاند.

همچنین زمانی به گیاه کود بدهید که در موقعیتی پرتنش نیست، به‌عنوان مثال گیاهی که کاملا خشک شده یا در آب غرق شده است نباید کوددهی شود، چون کوددهی به‌جای بهتر کردن شرایط باعث بدتر شدن آن می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *