داروهای گیاهی و شیمیایی را با هم مصرف نکنید

خیلی‌ها این سوال را دارند که آیا می‌شود از داروهای گیاهی و شیمیایی به طور همزمان استفاده کرد؟ در این مورد طبق نظر کارشناسان، استفاده همزمان از هر دو نوع دارو توصیه نمی‌شود.

میزان پایبندی فرد به استفاده از دارو طبق دستور پزشک یا داروساز است که موضوعی بسیار مهم است. بهتر است بدانید تداخلات خیلی از داروهای طبیعی و غیر  طبیعی شناخته شده نیست.

در ضمن استفاده از هر دو نوع دارو در یک زمان ممکن است باعث واکنش یا کاهش اثر هر یک از داروها باشد و این موضوع می‌تواند سلامتی فرد را به خطر اندازد.

علاوه بر این مصرف ترکیبی داروها می‌تواند باعث سر در گمی در نحوه تجویز شود.

برای پیشگیری از درمان ناموفق بیماری و همچنین پیشگیری از مقاومت دارویی، تبعیت از رژیم درمانی کمک‌کننده است.

پزشک یا دکتر داروساز با دانستن داروهای گیاهی مورد مصرف‌تان، شما را از کارهایی که انجام آنها با توجه به مصرف این دارو برای شما خطرناک است، مطلع می‌کنند.

به علاوه دکتر داروساز و پزشک با دانستن این اطلاعات می‌تواند زمان مصرف داروهای گیاهی و سایر داروهای شما را طوری تنظیم کند که از تداخل دارویی پیشگیری شود.

همچنین با توجه به قدرت اثر داروهای گیاهی شما، دکتر داروساز یا پزشک باید تصمیم بگیرند که آیا اصلا نیازی به مصرف آن با سایر داروهای شما وجود دارد یا بابد مصرف آن قطع شود.

بهتر است بدانید که داروهای گیاهی برای گروه خاصی از بیماران از جمله بیماران دیابتی یا بیماران مبتلا به فشار خون بالا خطرناک‌تر از سایر افراد است.

مصرف این داروها در کنار داروهای معمول این افراد می‌تواند باعث تغییر جدی در وضعیت سلامت آنها شود.

نکته دیگر این است که میزان مورد نیاز مصرف بسیاری از داروهای گیاهی هنوز مشخص نیست. مشورت با داروساز و پزشک می‌تواند در تعیین میزان مورد نیاز داروی گیاهی به شما کمک کند.

در غیر این صورت با مصرف کمتر از میزان لازم اثر مطلوب را نمی‌بینید و با استفاده بیش از حد مانند سایر داروها ممکن است دچار عوارض جانبی شوید.

 

چند توصیه

-همیشه قبل از مصرف هر گونه دارو، طبیعی(شامل گیاهی یا حیوانی) یا مصنوعی با فرد متخصص در امور پزشکی مشورت کنید.

-خوب است بدانید که دارو کالایی گران قیمت است، استفاده همزمان از دو نوع داروی مختلف‌، علاوه بر امکان آسیب رساندن به سلامتی، بار مالی نیز برای شما ایجاد می‌کند.

-در نظر داشته باشید که پیشگیری با درمان فرق دارد. خیلی از بیماری‌های ذکر شده با مصرف غذا و مکمل‌های طبیعی و سبک زندگی سالم قابل پیشگیری‌اند اما این موضوع را نباید با انتظار درمان ِصرف از داروهای گیاهی پس از تشخیص بیماری اشتباه گرفت.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *