برای دوام گل و گیاهان در فصول گرم چه کنیم؟

اگر شما در خانه یا محل کارتان تعدادی گل دارید که نمی‌دانید در فصل گرما چگونه از آنها نگهداری کنید تا دوام بیشتری داشته باشند، اصلا نگران نباشید؛ کافیست با شرایط نگهداری آن آشنا شوید.

شما بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، اصولی را با توجه به نوع گیاه‌، جنس، خاک‌، دما و… بر روی گیاه رعایت کنید.

 

میزان آبیاری

از آبیاری گیاهان در بین روز خودداری کنید. چراکه این امر علاوه بر اتلاف آب موجب آفتاب سوختگی و ایجاد لکه‌های زرد رنگ بر روی گیاه شما می‌شود. طبق نظر کارشناسان بهترین زمان برای آبیاری گل و گیاه هنگام شب است. البته شما می‌توانید این کار را صبح اول وقت و یا هنگام غروب نیز انجام دهید. در ضمن از نظر نحوه آبیاری بهتر است آب روی گیاه ریخته نشود. زیرا این امر موجب آفتاب‌سوختگی روی گل می‌شود.

فاصله هر آبیاری با آبیاری بعدی با توجه به نوع خاک باغچه یا گلدان متفاوت است. برای تشخیص زمان هر آبیاری بهتر است که رطوبت اعماق خاک بررسی شود نه سطح خاک. زیرا در تابستان به دلیل خشکی هوا و شدت نور زیاد سطح خاک سریع خشک می‌شود‌، در هنگام آبیاری آب را به طور مساوی در همه نقاط خاک گلدان یا باغچه بریزید تا خاک گلدان به خوبی مرطوب شود. برای صرفه‌جویی در مصرف آب شما می‌توانید گیاه‌تان را با آب خروجی از اسپلیتر آبیاری کنید.

باید بدانید که آبیاری پی در پی و غیر اصولی یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های خاکی در گیاه است.

 

تعذیه

گیاهان در تابستان و بهار بیشترین رشد را از خود نشان می‌دهد. از این رو کوددهی هر ساله در اوایل بهار و نیز تعویض خاک گلدان یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود. نکته قابل توجه در کودهی استفاده کردن از کودهای پوسیده و خوب مخلوط کردن کود با خاک گلدان یا باغچه است. استفاده از کودهای نپوسیده در باغچه یا گلدان موجب شیوع بیماری‌های قارچی و از بین رفتن گیاه شما می‌شود.

اگر به مراکز فروش گل و گیاه مراجعه کنید، می‌توانید کود مایع بخرید که بسیار برای تغذیه گیاهان آپارتمانی و باغچه‌های کوچک خانگی مناسب هستند. کود مایع به گفته بسیاری از کارشناسان بهترین شیوه تغذیه گیاه است. زیرا به اندازه کافی غذا به تمام سیستم ریشه گیاه می‌رسد. همچنین می‌توانید آن را با توجه به دوره رشد گیاه در تابستان تنظیم کنید. برای توزیع بهتر این کود بهتر است قبل از دادن آن به گیاه، مطابق معمول گیاه‌تان را آب بدهید. از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین شیوه استفاده کنید.

 

نور

در تابستان شدت نور بر روی برخی از گیاهان باعث آسیب جدی به آنها می‌شود. از این رو بهتر است با کشیدن توری یا پاشیدن رنگ روی گلخانه یا پاسیو از مقدار نوری که به گیاه می‌رسد، بکاهید و بدانید که این امر باعث رشد بهتر گیاه شما می‌شود.

شایان ذکر است که گیاهان آپارتمانی داخل خانه نگهداری می‌شوند و حساسیت بیشتری نسبت به نور زیاد دارند این در حالی است که گیاهان زینتی همچون آهار، اطلسی و همیشه بهار و… که بیشتر در پرک‌ها مشاهده می‌شود، به نور زیادی نیازمند هستند.

 

دما

گرمای زیاد هوا می‌تواند به گیاه شما آسیب برساند. قرار دادن گیاهان آپارتمانی در محلی که دمای متناسب با گیاه شما  دارد، یکی از کارهایی است که می‌تواند به سلامت گیاه شما  کمک کند.

نکته قابل توجه در دمای نگهداری گیاهان این است که شما باید از قرار دادن گیاهان روبه‌روی منابع حرارتی گرمایی یا سرمایی خودداری کنید. چراکه این کار می‌تواند به گیاه آسیب برساند. دمای بالا موجب افزایش تبخیر و تعرق از سطح گیاه شده و حتی ممکن است موجب مرگ گیاه و خشکیدن آن شود. به طور کلی دمای ایده آل گیاهان آپارتمانی حدود 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *